Missade att du byggt tält för plasten.
Tyvärr är det troligt att det torkat för snabbt då vattnet dunstat från betongen.
Plasten skall ligga tätt mot betongen så att fukten stannar kvar.

Du får hoppas på det bästa, troligt är att krympsprickorna är ytliga och det är ju andra sidan som ska synas.

Men det var ju så kladdigt så jag var rätt att plasten skulle gjutas fast i betongen om den låg rakt på.

Ja, får hoppas det är ytligt. Har sprutat på lite mer vatten nu men är väl för sent. Jag sprutade vatten i två dagar efter gjutning och sedan var jag borta på midsommardagen (dag 3 alltså) så då blev det ingen vattning. Nu när jag kom hem (dag 4) såg det alltså ut så där med sprickor.

Men kan man ändå köra i lite husfix? Kanske inte hjälper men skulle ju kännas lite säkrare. Bara det inte försämrar på nått sätt?

Det där ser jättekonstigt ut? :thinking:.
Som någon skrev tidigare så ser betongen väldigt sandig ut och det ska inte spricka runt nätet så där.

Det viktiga är ju ovansidan så du får väl se hur det ser ut när du river formen.

Husfix tillför inget mer än kosmetiskt.

Men när kan jag vända och se då? Borde jag vänta någon dag till?

4 dagar idag väl? Det är säkrast att vänta någon dag till :)

Hur har du blandat det? Ser inge vidare ut.

Stefan N Stefan N skrev:
Hur har du blandat det? Ser inge vidare ut.
Borrmaskin med visp i en såndär tunna som man blandar betong i. Var däremot tvungen att ta en aning mer vatten ändet stod på förpackningen om det överhuvudtaget skulle gå att blanda och få all betong blöt.

Avbildning av en säkerhetsinstruktion på en förpackning från Bauhaus, med varningsikoner och text på flera språk om hudirritation och ögonskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borrmaskin med visp i betongblandare fylld med fuktig betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
P
Alltså , det tar väl typ 7 dagar att nå 50-75% styrka och 1 månad för 90%

Erik_Hansson skrev:
Alltså , det tar väl typ 7 dagar att nå 50-75% styrka och 1 månad för 90%
Varför står inget på förpackningen om detta.

peterwesterlund peterwesterlund skrev:
Varför står inget på förpackningen om detta.
Den intressanta informationen brukar man få leta efter i ett faktablad ..

Paketet ser ut som Bauhaus billigaste finbetong, tror det är därför det ser ut som det gör.
Expanderbetong brukar man lyckas bättre med.

F
Se det som att tredje försöket är det som blir bra! Då får du vara den som ger alla råd här

F Freddedan skrev:
Se det som att tredje försöket är det som blir bra! Då får du vara den som ger alla råd här
Haha herregud nej orkar iiinte göra om det. Tog ju evigheter att bygga ramen. Tveksamt om den kan användas igen. Måste först iaf se hur ovansidan blir. Är det inga spår eller massa sprickor och det kan slipas snyggt så behåller jag denna. Skiter i hur undersidan ser ut.

Ju längre du väntar med formrivningen desto större chans att den håller vid de svaga partierna (lilla tvärsnittet). River du nu eller om någon dag så kommer den med stor sannolikhet att spricka/gå sönder.

Vatten på betongen och väntan är det som gäller, gärna också plast direkt på/mot för att minska avdunstningen.
Jag hade inte rivit första vecka och försökt att vänta ytterligare en vecka. Även om betongen håller efter en vecka så är chansen stor att det går "bitar" ur betongen vid formhörnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.