39 082 läst ·
115 svar
39k läst
115 svar
Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ja, det är extremt försent. Betong krymper. Vad använde du för betong? Vill man inte ha krymp så är det expanderbetong som gäller.peterwesterlund skrev:
Har dock väldigt svårt att förstå vad problemet skulle vara om det blir 29 eller 30mm?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Tycker redan 30mm känns tunnt för att vara köksbänk så vill hellre ha nån mm mer snarare än mindre. Plus att 30 är exakt vad den heltäckande diskbänken har så övergången dit hade blivit jämnare. Dessutom måste nu den nya mjukfogen till kaklet bli 1mm tjockare. Allt går ju bara åt det fulare hållet. Överlever? Ja, men det är synd bara. Vill förstås bara kolla om det fanns nått man kunde göra i detta skede.
Det är finbetong.
Det är finbetong.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 300 inlägg
Limma fast en 1mm plåt eller lägg 1mm epoxi?
Det var ju ganska många som föreslog en tjockare skiva men det gick ju inte.peterwesterlund skrev:
Tycker redan 30mm känns tunnt för att vara köksbänk så vill hellre ha nån mm mer snarare än mindre. Plus att 30 är exakt vad den heltäckande diskbänken har så övergången dit hade blivit jämnare. Dessutom måste nu den nya mjukfogen till kaklet bli 1mm tjockare. Allt går ju bara åt det fulare hållet. Överlever? Ja, men det är synd bara. Vill förstås bara kolla om det fanns nått man kunde göra i detta skede.
Det är finbetong.
Och det har inte slagit dig att du kan schimsa upp den en ynka mm eller två om det skulle behövas?
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Nej som sagt det går ju inte eftersom kaklet sitter där det sitter och diskbänken likaså. När folk föreslog en större skiva så tolkade jag det som att det hade med hållfastheten att göra och inte att ha 1mm tjockare för att betongen krymper?
Man kan schimsa ja. Men eftersom skivan är så här tunn så hade jag velat ha den så tjock som jag kan. Sv estetiska skäl. Så är bara lite störande. Som sagt, inte hela världen!
Man kan schimsa ja. Men eftersom skivan är så här tunn så hade jag velat ha den så tjock som jag kan. Sv estetiska skäl. Så är bara lite störande. Som sagt, inte hela världen!
Man behöver acceptera ett materials egenskaper.
Betong är normalt inget finlir med millimeterprecision, expanderbetong gör som skrivet tidigare saken bättre men minsta lilla så är du utanför toleransen i alla fall. Du måste isåfall gjuta med lite övermått och planslipa den in i toleransen.
Charmen med betong är ju just dess ruffa utseende och det lirar inte med millimeterprecision.
Betong är normalt inget finlir med millimeterprecision, expanderbetong gör som skrivet tidigare saken bättre men minsta lilla så är du utanför toleransen i alla fall. Du måste isåfall gjuta med lite övermått och planslipa den in i toleransen.
Charmen med betong är ju just dess ruffa utseende och det lirar inte med millimeterprecision.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Jag tycker att det ser ut som om den torkar för fort. Mycket vatten och inplastad är receptet för långsam torkning, annars spricker det pga betongens krympning vid snabb torkning....