39 082 läst ·
115 svar
39k läst
115 svar
Hur undvika att spår från armering syns vid gjutning?
Nej det gör det inte.peterwesterlund skrev:
Jo, det behövs där med. Ditt nät är endast sprickarmering. Du skall lägga i 4 st 8mm järn tvärs med. En vid varje gavel samt en på varje sida av hällen.peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Det är för att fukt inte ska nå in till armeringsstålet vilket får det att rosta. När det rostar expanderar det och spräcker betongen. Det är ytterligare en anledning att ha en tjockare skiva än 30mmpeterwesterlund skrev:
Anledningen till att jag tycker att du ska naja är för att du har så små marginaler så du är säker på att den ligger där du tänkt dig.
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
Ja alltså, önskar jag kunde ha tjockare bänk men då skulle jag behöva bygga om hela köket.
Rostfri armeringsjärn hade ju varit trevligt...
Rostfri armeringsjärn hade ju varit trevligt...
Du har ju dina constrains klara och det finns naturligtvis en anledning till att det ser ut som det gör. Hålet var för en häll, hur fäster du hällen i betongskivan?peterwesterlund skrev:
Medlem
· Stockholm
· 981 inlägg
När jag gjöt mina bänkskivor så rotade jag i det där eftersom jag nördrar på detaljer och jag vill minnas att det hade gjorts en ändring i minsta rekommenderade täckning från 30 till 20 mm. Nu när jag letar efter var jag såg detta så hittar jag det inte igen, naturligtvis.F fsn skrev:
Nu ska ju skivan vara inomhus och då spelar det ju mindre roll, jag hade felaktigt antagit att den skulle vara ute.
Det är olika regler beroende på vad man gjuter för nåt.mexitegel skrev:
När jag gjöt mina bänkskivor så rotade jag i det där eftersom jag nördrar på detaljer och jag vill minnas att det hade gjorts en ändring i minsta rekommenderade täckning från 30 till 20 mm. Nu när jag letar efter var jag såg detta så hittar jag det inte igen, naturligtvis.
Nu ska ju skivan vara inomhus och då spelar det ju mindre roll, jag hade felaktigt antagit att den skulle vara ute.
När du sedan har gjuten din skiva så låter du den härda LÄNGE, ju längre desto större chans att betongen har fått full hållfasthet. Den kommer du att behöva när du skall riva formen och flytta skivan till sin rätta plats. River du för tidigt så kommer det att spricka vid övergången till de smala partierna. Glöm inte heller att hålla skivan fuktig/blöt under härdningen det "stärker" betongen.