Alfredo Alfredo skrev:
Vill jag köpa livsmedel på Snabbgross fungerar det precis så. Inget konstigt.
Jag skrev ju just att klubbar kan ha det så. Så inget konstigt med det.

Jag pratar om vanliga butiker som har krav på att man ska ha en affärsrelation med en tredje part för att få handla där. Det tycker jag är orimligt.

Alfredo Alfredo skrev:
Vill jag köpa livsmedel på Snabbgross fungerar det precis så. Inget konstigt.

[länk]

[bild]

Om däremot en enskild mack skulle ha försäljningsvillkor som kraftigt avviker från kedjans normala villkor vore det märkligt, men tycker du inte själv att det är ett rätt krystat exempel.
Costco
https://www.costco.se/membership
IMG_20260809_124429.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260809_124455.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
E Eld skrev:
Min mammas bank, Länsförsäkringar bank, hade inte den möjligheten.
Dvs det fungerar/fungerade inte hos just den banken, men det fungerar hos andra så påståendet "I teorin ja men i praktiken så finns inte någon teknisk möjlighet att hantera någon annans konto digitalt med fullmakt." och "et finns helt enkelt inga fungerande fullmakter för de digitala lösningar som vi blivit vana med de senaste 10-15 åren." var lite för generella?!

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nej, det har du nog inte, men det finns andra som säger att kontanter är bäst
Inte konstigt att vi verkar ha svårt att kommunicera när du blandar ihop mig med andra.

E Eld skrev:
Bra att du angav bank som avses och då det inte gäller generellt.😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du då även att detta är orimligt? Borde sådant förbjudas?

[länk]
Eller varför inte
IMG_20260809_144011.jpg
Skapa konto

Eller Coop
IMG_20260809_144306.jpg
Skapa konto

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du då även att detta är orimligt? Borde sådant förbjudas?
Varför skulle jag det? Jag pratar om att det inte ska vara ok att neka någon att handla för kontanter. Olika rabatterbjudanden har inget med detta att göra.

L lbgu skrev:
Varför skulle jag det?
Eftersom du tycker detta är fel:
L lbgu skrev:
Jag pratar om vanliga butiker som har krav på att man ska ha en affärsrelation med en tredje part för att få handla där.
Undrade jag om det inte är lika fel att det krävs en ”affärsrelation med en tredje part för att få handla där” till rimligt pris.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det verkar vara så att de flesta har det idag, vi hade samma problem när vi behövde det men verkar finnas idag.

Alfredo Alfredo skrev:
Undrade jag om det inte är lika fel att det krävs en ”affärsrelation med en tredje part för att få handla där” till rimligt pris.
Att vissa säljer med sjukt höga marginaler är en helt annan sak. Men obefintlig konkurrens inom vissa branscher förtjänar en egen tråd och det har inget att göra med ifall man får handla med kontanter eller ej så jag förstår fortfarande inte vad detta har med saken att göra. Men jag skulle gärna se att myndigheterna rotade lite för att sätta dit t.ex. priskarteller då dessa driver upp priserna onödigt mycket.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Inte konstigt att vi verkar ha svårt att kommunicera när du blandar ihop mig med andra.
det är iofs svårt att hålla reda på vem som sa vad, men det jag skrev var mer allmänt, inte något påstående om att just du sagt det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.