28 340 läst ·
783 svar
28k läst
783 svar
Hur sjutton betalar man kontant?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 109 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 109 inlägg
Märkligt, för både jag och syrran kan logga in på mammas bank, med fullmakt, och betala räkningar etc.E Eld skrev:I teorin ja men i praktiken så finns inte någon teknisk möjlighet att hantera någon annans konto digitalt med fullmakt.
Massor av människor loggar in på anhörigas konton med de anhörigas bankid eller bankdosa för att hjälpa dem betala räkningar och andra ärenden. Det är strängt taget olagligt men bankerna ger inte något alternativ. De fullmakter man kan ordna fungerar inte digitalt utan med fullmakt kan man bara utföra ärenden på plats på det lokala bankkontoret.
Det är givetvis helt värdelöst och oanvändbart när man bor på olika orter. Faktiskt ganska värdelöst även om man råkar bo på samma ort. Man vill ju kunna utföra ärenden kvällstid utan att vara tvungen att ta sig till bankkontoret när de behagar ha öppet.
Det finns helt enkelt inga fungerande fullmakter för de digitala lösningar som vi blivit vana med de senaste 10-15 åren.
Och, ja, jag har personlig erfarenhet av det.
Menar du att det inte går, fast vi gör det?
Hos Nordea kan man bara göra det fysiskt på plats.Fairlane skrev:
Vilken bank har du?
What? Fullmakter är vardagsmat i bankvärlden. Visst, det är massa grejor som inte går att göra med fullmakt, men med det fundamentala som girobetalningar och överföringar skulle jag bli väldigt överraskad om det finns någon seriös bank som inte har stöd för detta i internetbanken.E Eld skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 18 109 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 18 109 inlägg
Mamma har haft mängder med banker, de flesta är nu avslutade, vilket jag rekommenderar alla att göra när det närmar sig, men nu är det väl Handelsbanken och Skandiabanken. Men även Nordea verkar ha stöd för det som efterfrågas, men man kallar det tydligen medanvändaravtal, https://www.nordea.se/privat/liv/familj/hjalp-narstaende-med-bankarenden.html#tab=MedanvandaravtalFrerider skrev:
Klicka här för att svara