Fairlane
E Eld skrev:
I teorin ja men i praktiken så finns inte någon teknisk möjlighet att hantera någon annans konto digitalt med fullmakt.

Massor av människor loggar in på anhörigas konton med de anhörigas bankid eller bankdosa för att hjälpa dem betala räkningar och andra ärenden. Det är strängt taget olagligt men bankerna ger inte något alternativ. De fullmakter man kan ordna fungerar inte digitalt utan med fullmakt kan man bara utföra ärenden på plats på det lokala bankkontoret.

Det är givetvis helt värdelöst och oanvändbart när man bor på olika orter. Faktiskt ganska värdelöst även om man råkar bo på samma ort. Man vill ju kunna utföra ärenden kvällstid utan att vara tvungen att ta sig till bankkontoret när de behagar ha öppet.

Det finns helt enkelt inga fungerande fullmakter för de digitala lösningar som vi blivit vana med de senaste 10-15 åren.

Och, ja, jag har personlig erfarenhet av det.
Märkligt, för både jag och syrran kan logga in på mammas bank, med fullmakt, och betala räkningar etc.
Menar du att det inte går, fast vi gör det?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Märkligt, för både jag och syrran kan logga in på mammas bank, med fullmakt, och betala räkningar etc.
Menar du att det inte går, fast vi gör det?
Hos Nordea kan man bara göra det fysiskt på plats.
Vilken bank har du?

• Nordeas webbplats som visar information om fullmakter för privatpersoner och enskilda näringsidkare, med detaljer om giltighet och bankkontor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
E Eld skrev:
De fullmakter man kan ordna fungerar inte digitalt utan med fullmakt kan man bara utföra ärenden på plats på det lokala bankkontoret.
What? Fullmakter är vardagsmat i bankvärlden. Visst, det är massa grejor som inte går att göra med fullmakt, men med det fundamentala som girobetalningar och överföringar skulle jag bli väldigt överraskad om det finns någon seriös bank som inte har stöd för detta i internetbanken.

Fairlane
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Frerider
Fairlane Fairlane skrev:
Mamma har haft mängder med banker, de flesta är nu avslutade, vilket jag rekommenderar alla att göra när det närmar sig, men nu är det väl Handelsbanken och Skandiabanken. Men även Nordea verkar ha stöd för det som efterfrågas, men man kallar det tydligen medanvändaravtal, [länk]
Ok det fanns inte när vi behövde det men det är väl bra att det har kommit.

Saker förändras och utvecklas, så även vad man kan göra med fullmakter och digitala bankfunktioner.
Även att man efter man fått fullmakt godkänd kan behöva få vissa funktioner aktiverade, t.ex. har jag fått det via bankens telefonsupport.

L lbgu skrev:
Har alla barn bankkonton?
Barn på 5 år är näppe affärsidkare (som det handlade om)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Barn på 5 år är näppe affärsidkare (som det handlade om)
Det handlar väl om relationen köpare - säljare och där anser jag att det är fel att inte godkänna landets officiella valuta och istället kräva att kunden ska ha en affärsrelation med en bank som möjliggör elektronisk betalning. Detta saknar t.ex. många 5-åringar, men även en del vuxna som av olika anledningar inte kan eller vill ha det.

L lbgu skrev:
där anser jag att det är fel att inte godkänna landets officiella valuta
Du vill alltså begränsa parternas avtalsfrihet? Lite märkligt kan jag tycka.

Alfredo Alfredo skrev:
Du vill alltså begränsa parternas avtalsfrihet? Lite märkligt kan jag tycka.
Det finns mängder med lagar som ställer krav på affärsidkare. Att ha ett krav att det ska gå att betala med landets officiella valuta känns inte som något värre ingrepp.

Det orimliga är att som säljare ställa krav att kunden måste vara kund hos ett annat företag för att kunna handla i butiken. Det är i nivå med att ifall du går in på byggvaruhuset för att köpa något som behövs för att reparera ditt avlopp så får du endast köpa det ifall du är medlem i någon viss fotbollsklubb. Men det skulle du kanske tycka var ett rimligt krav för att inte begränsa parternas avtalsfrihet.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Men det skulle du kanske tycka var ett rimligt krav för att inte begränsa parternas avtalsfrihet.
Absolut. Varför skulle inte en fotbollsklubb få öppna en butik som bara var tillgänglig för deras medlemmar?

Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Varför skulle inte en fotbollsklubb få öppna en butik som bara var tillgänglig för deras medlemmar?
Då blir det ju någon form av klubblokal som enbart släpper in medlemmar så det är en annan sak. Jag pratar om ifall vanliga affärer skulle ha sådana krav för att handla. Tänk om du kom till Växjö och skulle tanka bilen på OKQ8 och så får du inte göra det för att du inte kan visa upp ditt medlemskap i Östers IF. Skulle du tycka att det var acceptabelt?

L lbgu skrev:
Skulle du tycka att det var acceptabelt?
Vill jag köpa livsmedel på Snabbgross fungerar det precis så. Inget konstigt.

https://www.snabbgrossclub.se/bli-medlem

Informationssida om hur man blir medlem i Snabbgross Club med gratis provmedlemskap i tre månader och pris för fortsatt medlemskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om däremot en enskild mack skulle ha försäljningsvillkor som kraftigt avviker från kedjans normala villkor vore det märkligt, men tycker du inte själv att det är ett rätt krystat exempel.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Nästan lika konstigt som om man skulle vara tvungen att vara med i en politisk organisation för att skyddas av landets arbetslagstiftning..

C cpalm skrev:
What? Fullmakter är vardagsmat i bankvärlden. Visst, det är massa grejor som inte går att göra med fullmakt, men med det fundamentala som girobetalningar och överföringar skulle jag bli väldigt överraskad om det finns någon seriös bank som inte har stöd för detta i internetbanken.
Min mammas bank, Länsförsäkringar bank, hade inte den möjligheten.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.