Fairlane Fairlane skrev:
Accepterar du då alla lagliga betalningsmedel? Kan jag köpa något av dig och betala med American Express?
Du är fel ute. Du får skilja mellan lagliga betalningsmedel och betalsätt som olika banker mm erbjuder och som accepteras av vissa affärer. Bankkort och Swish hör till de senare och är inte stödda av staten eller riksbanken.
Det är däremot kontanter som har en helt annan roll i betalsystemet.

H heimlaga skrev:
Skulle jag låta mig trampas på sådär skulle det inte gå att leva här i Finland.
Menar du på fullt allvar att du med tvång skulle genomföra ett "köp" med kontanter trots att säljaren tydligt meddelar att denne inte accepterar detta. Det är i så fall snarare ett rån än en vanlig stöld.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
En del av dessa lever nog i mänskligt utanförskap. Jag vet vuxna som aldrig lärt sig tala, än mindre läsa. Bankonto spelar ingen roll om man livet ut är på en ettårings mentala nivå.
Ja det är klart det finns men det digitala har tagit över för snabbt och då tänker jag på kontanterna som nästan försvann, men nu har regeringen i ett första steg reglerat vissa butiker och apotek om att dessa måste ta kontanter.
Du/ni undrar aldrig om varför ingett annat land har tagit detta med kontantlöst så långt som Sverige har?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag är väldigt kritiskt mot att oviljan/oförmågan att använda internet, digitala tjänster eller appar kopplas till demens, sjukdom, kognitiva brister mm.
Kan ni inte bara acceptera att det finns folk som bara inte vill använda dessa saker om det går att undvika? att det finns folk som tycker det är smakligare med kontanter än sketna plastkort eller appar?
Jag tror att jag är en helt demensfri gubbe med bibehållen mental kapacitet men tycker ändå att det är roligare med en prasslande bunt sedlar i fickan är Swish som för mig har något barnsligt över sig.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
En numera betydligt mer undanskymd biroll skulle jag säga.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
roligare med en prasslande bunt sedlar i fickan är Swish som för mig har något barnsligt över sig.
Jag kan tycka att det är mer barnsligt att roas av prasslande sedlar... 😉

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Kan ni inte bara acceptera att det finns folk som bara inte vill använda dessa saker om det går att undvika?
Nej.

T Thomas_Blekinge skrev:
Kan ni inte bara acceptera att det finns folk som bara inte vill använda dessa saker om det går att undvika? att det finns folk som tycker det är smakligare med kontanter än sketna plastkort eller appar?
Jovisst.
Brukar själv använda enbart kontanter åtminstånde en månad om året för att hålla igång kontanthanterinssystemet.Jag tycker ofta det är smidigare med kortbetalning men det funkar ju inte alltid eller överallt..

Alfredo Alfredo skrev:
Menar du på fullt allvar att du med tvång skulle genomföra ett "köp" med kontanter trots att säljaren tydligt meddelar att denne inte accepterar detta. Det är i så fall snarare ett rån än en vanlig stöld.
Det har jag gjort ett par gånger.

Jag har också tagit min vara och gått ut ur butiken när personen vid kassan vägrade att ta betalt av mig på grund av min etniska tillhörighet som finlandssvensk. När jag tog i dörrhandtaget ropade hon mig tillbaka på svenska och tog emot betalningen.

Det är sådär man måste göra om man skall klara sig i nutidens samhälle. Stå på sig lugnt men bestämt och inte slicka någon i röven.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det har jag gjort ett par gånger.
Det betraktar jag som ett rån.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det betraktar jag som ett rån.
Du må göra det då. Det nöjet bjuder jag på.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Du är fel ute. Du får skilja mellan lagliga betalningsmedel och betalsätt som olika banker mm erbjuder och som accepteras av vissa affärer.
Nu är du rejält ute och cyklar anser jag.
Menar du på fullt allvar att Debitkort, kreditkort och Swish är olagliga betalningsmedel?
T Thomas_Blekinge skrev:
Bankkort och Swish hör till de senare och är inte stödda av staten eller riksbanken.
Vilket givetvis inte har något med laglighet att göra...
T Thomas_Blekinge skrev:
De har en annan roll ja, men det gör det inte på något sätt så att du kan kräva att alla accepterar det. Att göra som Heimlaga tvinga på en säljare ett betalningsmedel som den inte accepterar är givetvis inte lagligt. Det är såklart skillnad på att inte acceptera kontanter och att inte acceptera en etisk grupp.
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag är väldigt kritiskt mot att oviljan/oförmågan att använda internet, digitala tjänster eller appar kopplas till demens, sjukdom, kognitiva brister mm.
Det är en rimlig koppling att göra till viss del, sen finns det också såklart folk som helt enkelt inte vill.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det accepterar jag fullt ut. Accepterar du att det finns de som inte vill ta emot kontanter?
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag tror att jag är en helt demensfri gubbe med bibehållen mental kapacitet men tycker ändå att det är roligare med en prasslande bunt sedlar i fickan är Swish som för mig har något barnsligt över sig.
Jag ser inget vare sig barnsligt eller roligt med någondera, men alla roas av olika saker. Jag tycker acceptansen bland de som förespråkar kontanter verkar vara betydligt lägre än bland de som förespråkar alternativ. Bland de som föredrar alternativen så accepterar nog de flesta att andra vill betala på något annat sätt. Föredrar jag kort eller Swish framför kontanter så kommer jag inte kräva att få betala med det till någon som bara vill ha kontanter, medan det omvända verkar vara fallet många gånger, med extremen att man då helt sonika antar att priset är noll om inte kontanter godtas.

Själv föredrar jag för det mesta kort eller Swish, men det händer att jag nyttjar kontanter och skulle aldrig börja kräva att få betala med något visst betalningsmedel.

• Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men nu är heimlaga inte vilken söndagsshoppare som helst.

1786170588221.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men nu är heimlaga inte vilken söndagsshoppare som helst.

[bild]
Där ligger den lille Mario i lä😉😂

• Gilla
  • Haha
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.