Fairlane Fairlane skrev:
skulle aldrig börja kräva att få betala med något visst betalningsmedel.
Det gör jag. Jag väljer om möjligt/rimligt bort butiker som ej accepterar Amex och förklarar även detta för butiksledningen. Åtminstone en butik har börjat acceptera kortet efter mina önskemål.

Men för all del, kräva är nog inte riktigt rätt ord.

Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Det gör jag. Jag väljer om möjligt/rimligt bort butiker som ej accepterar Amex och förklarar även detta för butiksledningen. Åtminstone en butik har börjat acceptera kortet efter mina önskemål.

Men för all del, kräva är nog inte riktigt rätt ord.
Nej, kräva är det ju inte frågan om, utan mer framföra ett önskemål.

Du tar säkert inte heller varorna och går om de inte accepterar ditt Amex. 😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Du må göra det då. Det nöjet bjuder jag på.
Om du håller på så så kommer du förr eller senare råka ut för någon som är lika hänsynslös tillbaka och då kan det sluta olyckligt.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Du tar säkert inte heller varorna och går om de inte accepterar ditt Amex. 😉
Nej det överlåter jag till vår vän i öster.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Om du håller på så så kommer du förr eller senare råka ut för någon som är lika hänsynslös tillbaka och då kan det sluta olyckligt.
Oroa dig inte. Jag har råkat ut för betydligt hänsynslösare handlare. Jämfört med många finländska handelsmän är jag att betrakta som timid och välanpassad. Oftast har det ordnat sig riktigt bra.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
BirgitS
Frerider Frerider skrev:
Du/ni undrar aldrig om varför ingett annat land har tagit detta med kontantlöst så långt som Sverige har?
Jag har varit en hel del i Nederländerna de senaste åren och har inte märkt att det skulle vara någon skillnad, utan det är mycket liten användning av kontanter där också.

• Wow
Frerider
  • Laddar…
Fairlane
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har varit en hel del i Nederländerna de senaste åren och har inte märkt att det skulle vara någon skillnad, utan det är mycket liten användning av kontanter där också.
Min erfarenhet är densamma. Jag var i Nederländerna för några veckor sen och hade inte med mig en enda euro och tog inte ut någon heller. Det var aldrig något problem att handla med kort.

Så att Sverige skulle vara unikt vet jag inte.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fast Nederländerna så är det enklare att använda kontanter precis som i stort sett överallt utom i Sverige, den som är närmst lika kontantfritt som Sverige är väl Norge.
Har varit i Tyskland, Danmark och Finland i år och där har alla butiker accepterat kontanter när vi har handlat ätit på restaurang mm.
I Sverige är det långt ifrån alla butiker som accepterar kontanter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du på fullt allvar att Debitkort, kreditkort och Swish är olagliga betalningsmedel?
Nej, det menar jag inte alls. Legala betalningsmedel ("legal tender") är sådana som utges av Riksbanken eller likvärdig institution. Swish och plastkort är betalsätt som baseras på civilrättsliga avtal mellan bank och konsument. Dom är inte illegala men inte är legala betalningsmedel i nationalekonomisk betydelse. Man kan lika gärna betala med cigaretter eller sprit om båda parter är överens men det gör inte att cigg eller sprit blir legala betalningsmedel.
Fairlane Fairlane skrev:
men det gör det inte på något sätt så att du kan kräva att alla accepterar det.
Det gör jag inte heller. Däremot tycker jag att offentliga institutioner som man inte kan välja bprt (vårdcentral, sjukhus, även sjukhusets parkering) borde vara tvingade att acceptera cash.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
C
T Thomas_Blekinge skrev:
Däremot tycker jag att offentliga institutioner som man inte kan välja bprt (vårdcentral, sjukhus, även sjukhusets parkering) borde vara tvingade att acceptera cash.
Grundprincipen, om jag förstått det rätt, har varit att legala betalningsmedel alltid kan användas för att lösa en penningskuld med befriande verkan. Dvs. är du skyldig någon en hundralapp har man i princip haft rätt att mot dennes vilja trycka ner en hundralapp i vederbörandes ficka och ni är kvitt. Men den principen är ju helt borta idag när inte ens kronofogden eller skatteverket accepterar legala betalningsmedel.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Grundprincipen, om jag förstått det rätt, har varit att legala betalningsmedel alltid kan användas för att lösa en penningskuld med befriande verkan. Dvs. är du skyldig någon en hundralapp har man i princip haft rätt att mot dennes vilja trycka ner en hundralapp i vederbörandes ficka och ni är kvitt. Men den principen är ju helt borta idag när inte ens kronofogden eller skatteverket accepterar legala betalningsmedel.
Visst är det märkligt att ett fullt legalt betalmedel inte går att använda i många sammanhang🙄

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det där är något som borde utredas av kunnigt och erfaret juridiskt folk på officiellt uppdrag.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Fast Nederländerna så är det enklare att använda kontanter precis som i stort sett överallt utom i Sverige, den som är närmst lika kontantfritt som Sverige är väl Norge.
Har varit i Tyskland, Danmark och Finland i år och där har alla butiker accepterat kontanter när vi har handlat ätit på restaurang mm.
I Sverige är det långt ifrån alla butiker som accepterar kontanter.
Forex har ett kontantindex med Norge i topp (längst ner i listan)
IMG_20260808_142222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20260808_141910.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Forex har ett kontantindex med Norge i topp (längst ner i listan)
[bild]
[bild]
Och det innebär?

Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej, det menar jag inte alls. Legala betalningsmedel ("legal tender") är sådana som utges av Riksbanken eller likvärdig institution. Swish och plastkort är betalsätt som baseras på civilrättsliga avtal mellan bank och konsument. Dom är inte illegala men inte är legala betalningsmedel i nationalekonomisk betydelse. Man kan lika gärna betala med cigaretter eller sprit om båda parter är överens men det gör inte att cigg eller sprit blir legala betalningsmedel.
Då är jag med på vad du menar. Kommer vi överens om kontanter så är det bra, kommer vi överens om betalning med Swish så är det bra, kommer vi överens om betalning med cigg eller sprit så är det också bra. Kommer vi däremot inte överens så blir det ingen affär. Då kan inte en part tvinga på den andra sin vilja.
T Thomas_Blekinge skrev:
Det gör jag inte heller. Däremot tycker jag att offentliga institutioner som man inte kan välja bprt (vårdcentral, sjukhus, även sjukhusets parkering) borde vara tvingade att acceptera cash.
Ja, bortsett från parkeringen tycker jag väl samma. Ska möjligheten att betala parkering kontant finnas så får det inte vara till priset av att parkeringsavgifter generellt går upp för att det är för dyrt att hantera mynt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.