Hej.
Jag o flickvännen är på väg att köpa hus (kontraktsskrivning i dagarna), och kommer således sälja (har sålt) huset vi bor i idag (som jag äger till 1/1) ...

Nu till frågan:
Kan jag pynta in kontantinsatsen (vinsten på huset jag säljer), och att vi fortfarande står som 1/2 var som ägare till det nya huset, eller blir det så att Skatteverket ser det som att jag lånat ut hälften av vinsten till Flickvännen?

Jag vill inte låna ut det till henne, då hon gjort så mycket "gratis" på huset vi bor i idag...
"skiter" det sig i framtiden så bjuder jag på den delen...

I köpekontraktet står det att vi kommer äga en 1/2-del var, men jag har läst nånstans att man kan typ äga 3/8 vs 5/8 etc etc, men det borde väl isåfall beslutas innan köpekontraktet?
Mäklaren som säljer det frågade aldrig utan tog väl för givet att det bli 1/2 var.

Ingen lust att skatta för något man kan skjuta upp! .. :-)

Du kan väl ge henne hälften av kontantinsatsen direkt, så är allt klart?

Då får jag ju skatta för den delen, då skatteverket ser det som att jag tagit ut det istället för att lägga det på huset ...

Jaha, ja det framgick inte riktigt att det var uppskovet du ville åt. Då blir det nog värre.

Köp huset själv, och ge hälften i gåva till din flickvän om ett år?
Det blir ju dock du som kommer att ha uppskovet hängande på dig, vet inte om man kan föra över det.

Eller kör skattat och klart. Iom uppskovsräntan är det ingen dramatisk skillnad mot att ta ett något högre banklån.
Don't krångel to it.

Det blir nog det sistnämnda. Förr eller senare skall ju Anders Borg ha sina pengar. ;-)

Vi skrev 2/3 på mig (fixades av mäklaren). Anledningen var att få uppskov på ett stort belopp, och idag tjänar vi klart på det om man jämför med bankränta.

Tyvärr har det däremot lett till att jag alltid får kvarskatt och tjejen får pengar tillbaka, och dom är hennes påstår hon!! :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.