N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fakturerar verkligen någon uppåt 10 tkr/h för sånt här? Tar man ens ärendet om man kan få den typen av timpeng?

Inte så att jag förväntar mig rättshjälpstaxan på under 1.500/h, men så mycket mer än det dubbla trodde jag var svårt att vänta sig för den här typen av hjälp.

Samtidigt ska man inte glömma att en bra advokat ofta är grymt effektiv, så börjar man mentalt pruta på vad man kan tänka sig att betala per timme är man snart uppe i samma kostnad pga. att allt tar längre. Eller så förlorar man bara.
En storbyrå hade nog kunnat ta åt sig ett sådant här ärende för en befintlig kund man ville hålla nöjd, eller en ny kund som har pengar. För givetvis är förutsättningen att du betalar det dubbla jämfört med om du går till en mindre byrå.

Går du till drakarna är det ingen tvekan om att du kan landa på någon som tar närmare 10 tkr/h trots att ärendet är mindre komplext än vad de är vana vid (tänk: transaktion med ett fastighetskomplex istället). Ex: Svärfar sa upp några anställda som bråkade och anlitade en senior advokat (dock ej delägare) på en av topp 3 byråerna. Standardtariffen 7 tkr i timmen för den advokaten, men det var värt det. Jävligt duktig och rutinerad advokat som kunde prata med facket på ett sätt dom förstod ☺️. Landade på 70-80 tkr i slutändan och advokaten skötte all kontakt med facket och förhandling samt förlikningsavtal.

• Gilla
SaldeEttHusTillEttTroll
  • Laddar…
Plus att många byråer jobbar i par, dvs en senior och en junior. Så en del extra timmar där också även om junioren är billigare.

• Gilla
Nafs nafs
  • Laddar…
N
M MrXman skrev:
Plus att många byråer jobbar i par, dvs en senior och en junior. Så en del extra timmar där också även om junioren är billigare.
Helt riktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.