104 670 läst ·
272 svar
105k läst
272 svar
Hur långt sträcker sig undersökningsplikten?
Enda skälet att acceptera en förlikning är om säljaren vinner på den.
Det har ju talats om förlorad inkomst mm.
Kom med ett bud, till säljarens fördel. Ex.vis 50'
Det har ju talats om förlorad inkomst mm.
Kom med ett bud, till säljarens fördel. Ex.vis 50'
Ja, men som jag tolkade det förlorade säljaren på det.F frityreldarn skrev:
Jag menar ett bud som säljaren "vinner" på.
Om man förutsätter att säljaren vinner målet, kommer köparen få stå för diverse kostnader och även säljaren kan räkna med att det kostar den på olika sätt.
Så då är det rimligt att dels köparen genom förlikning försöker minska sina kostnader och köparen kompenseras för sin olägenhet.
I min värld skulle köparen vinna på att betala ett lämpligt belopp (istället för t.ex. rättegångskostnader) till säljaren. Förutsatt att säljaren inte behöver betala delade kostnader för förlikningen som någon var inne på här.
Som boende i området och väl insatt i förhållandena på plats under senaste decennierna vill jag bidra med några fakta. Detta för att TS anhöriga inte skall fatta beslut på felaktiga grunder. Situationen är mer komplicerad än vad som hittills framkommit här i tråden.
Alldeles intill huset kommer en rondell anläggas. Det ursprungliga planprojektet för 73 villor var anledningen till att Trafikverket vill bygga en rondell i korsningen då man räknar med ökar trafikflöde.
Rondellen kommer ligga två meter ovan den nuvarande vägkorsningens nivå och blir upplyst nattetid. Trafikverkets vägplan hade, redan före försäljningen, vunnit laga kraft efter att Regeringen avslagit ett överklagande som drivits av den närmaste grannen till säljaren.
Dessutom har byggplanerna expanderade kraftigt efter att marken såldes till ett fastighetsbolag. Lokalpressen har rapporterat att den nya planen avser 300 bostäder, även detta var känt före försäljningen.
Huset som idag är omringad av skog och åkrar kommer alltså ligga mitt emellan en utfart från ett nybyggt område med 300 bostäder och en nyanlagd rondell. Köparna, som inte var bekanta med de lokala förhållandena, lugnades av mäklaren med att inga planer fanns för området.
Alltså en situation som skiljer sig från det som framgått här med planer endast för några villor och ett daghem.
Alldeles intill huset kommer en rondell anläggas. Det ursprungliga planprojektet för 73 villor var anledningen till att Trafikverket vill bygga en rondell i korsningen då man räknar med ökar trafikflöde.
Rondellen kommer ligga två meter ovan den nuvarande vägkorsningens nivå och blir upplyst nattetid. Trafikverkets vägplan hade, redan före försäljningen, vunnit laga kraft efter att Regeringen avslagit ett överklagande som drivits av den närmaste grannen till säljaren.
Dessutom har byggplanerna expanderade kraftigt efter att marken såldes till ett fastighetsbolag. Lokalpressen har rapporterat att den nya planen avser 300 bostäder, även detta var känt före försäljningen.
Huset som idag är omringad av skog och åkrar kommer alltså ligga mitt emellan en utfart från ett nybyggt område med 300 bostäder och en nyanlagd rondell. Köparna, som inte var bekanta med de lokala förhållandena, lugnades av mäklaren med att inga planer fanns för området.
Alltså en situation som skiljer sig från det som framgått här med planer endast för några villor och ett daghem.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
du verkar ha lite väl bra insyn i detta.H HarrysMart skrev:Som boende i området och väl insatt i förhållandena på plats under senaste decennierna vill jag bidra med några fakta. Detta för att TS anhöriga inte skall fatta beslut på felaktiga grunder. Situationen är mer komplicerad än vad som hittills framkommit här i tråden.
Alldeles intill huset kommer en rondell anläggas. Det ursprungliga planprojektet för 73 villor var anledningen till att Trafikverket vill bygga en rondell i korsningen då man räknar med ökar trafikflöde.
Rondellen kommer ligga två meter ovan den nuvarande vägkorsningens nivå och blir upplyst nattetid. Trafikverkets vägplan hade, redan före försäljningen, vunnit laga kraft efter att Regeringen avslagit ett överklagande som drivits av den närmaste grannen till säljaren.
Dessutom har byggplanerna expanderade kraftigt efter att marken såldes till ett fastighetsbolag. Lokalpressen har rapporterat att den nya planen avser 300 bostäder, även detta var känt före försäljningen.
Huset som idag är omringad av skog och åkrar kommer alltså ligga mitt emellan en utfart från ett nybyggt område med 300 bostäder och en nyanlagd rondell. Köparna, som inte var bekanta med de lokala förhållandena, lugnades av mäklaren med att inga planer fanns för området.
Alltså en situation som skiljer sig från det som framgått här med planer endast för några villor och ett daghem.
när du vet vad mäklaren sagt.
eftersom du är så påläst. vad handlar överklagandet om?
sen vad mäklaren har sagt har ingen betydelse. säljaren är inte bunden av det.
Det är alltså väldigt lätt att hitta information om detta. när media har skrivit om det. som köpare borde man ha testat Google...
har säljaren lovat något om detaljplaner och lugn och ro?
för min del när jag letade hus så kollade jag dp. jag ville få reda på om jag skulle få nya grannar. skulle det finnas ett stort fält som kunde rymma många bostäder hade jag räknat med det redan innan jag lagt bud. ett stort fält i ett expanderande område? ja det kommer garanterat att bebyggas
Det var intressanta nya fakta. Om det är ett känt förhållande som i så pass stor grad påverkar värdet på fastigheten, så vågar i alla fall inte jag gissa på hur utfallet i domstol blir. Undersökningsplikten är stor, men samtidigt tror jag att det föreligger en plikt om att upplysa om en så pass stor förändring som redan är beslutad. Hade förändringen inte varit beslutad, så är det annan sak.
Men der spelar ingen roll för oss. Vi är inte en domstol och lämnar ts för lite info, blir rådet därefter.H Hus&Hav skrev:Det var intressanta nya fakta. Om det är ett känt förhållande som i så pass stor grad påverkar värdet på fastigheten, så vågar i alla fall inte jag gissa på hur utfallet i domstol blir. Undersökningsplikten är stor, men samtidigt tror jag att det föreligger en plikt om att upplysa om en så pass stor förändring som redan är beslutad. Hade förändringen inte varit beslutad, så är det annan sak.
Med det sagt tycker jag att vi fortfarande är långt ifrån motorcrossfallet
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
varför skulle man behöva berätta om en sådan sak? Du kanske inte bryr dig så mycket?H Hus&Hav skrev:Det var intressanta nya fakta. Om det är ett känt förhållande som i så pass stor grad påverkar värdet på fastigheten, så vågar i alla fall inte jag gissa på hur utfallet i domstol blir. Undersökningsplikten är stor, men samtidigt tror jag att det föreligger en plikt om att upplysa om en så pass stor förändring som redan är beslutad. Hade förändringen inte varit beslutad, så är det annan sak.
en sån stor sak borde man känna till som köpare. det hade nog räkt att googla på adressen så skulle det dyka upp. är man inte mer intresserad än så av var man lägger sina.lånade miljoner så skyll dig själv.
Jag är inte jurist, men detta har en sådan stor inverkan på fastigheten så jag skulle inte bli förvånad ifall någon kommer fram till slutsatsen att detta borde vara lyft ifrån säljarens sida. Facit vet ju ingen förrän det eventuellt blir prövat i domstol. Att man skall behöva googla sig till kunskap, som säljaren besitter, ja jag vet inte?Bananskalare skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Du verkar ha ganska liten koll på vad som gäller.H Hus&Hav skrev:Jag är inte jurist, men detta har en sådan stor inverkan på fastigheten så jag skulle inte bli förvånad ifall någon kommer fram till slutsatsen att detta borde vara lyft ifrån säljarens sida. Facit vet ju ingen förrän det eventuellt blir prövat i domstol. Att man skall behöva googla sig till kunskap, som säljaren besitter, ja jag vet inte?
Det är okej.
Men enkla grunden är att köparens undersöknings plikt är mycket större än säljarens upplysningslikt.
det är enkelt egentligen.
man kanske inte tycker det är något problem med att dörren är sned. alltså säger man inget.
Det enda som nämns angående rondellen i stämningsansökan är "..dessutom medför exploateringen att trafikverket ska uppföra en cirkulationsplats på väg 57, vilket medför störningar under produktionstiden".
Stämningen handlar om byggnation av bostadsområdet och ökat buller till följd av det, planer som ännu inte vunnit laga kraft utan tvärt om ska ut på samråd i sommar/vår, två år efter att försäljningen ägt rum. Jag anser att rondellen kommer sänka hastigheten på väg 57 (6000 bilar per dygn) och därmed sänka bullernivån och höja fastighetens värde.
Stämningen handlar om byggnation av bostadsområdet och ökat buller till följd av det, planer som ännu inte vunnit laga kraft utan tvärt om ska ut på samråd i sommar/vår, två år efter att försäljningen ägt rum. Jag anser att rondellen kommer sänka hastigheten på väg 57 (6000 bilar per dygn) och därmed sänka bullernivån och höja fastighetens värde.
Jag instämmerE Evare skrev:Det enda som nämns angående rondellen i stämningsansökan är "..dessutom medför exploateringen att trafikverket ska uppföra en cirkulationsplats på väg 57, vilket medför störningar under produktionstiden".
Stämningen handlar om byggnation av bostadsområdet och ökat buller till följd av det, planer som ännu inte vunnit laga kraft utan tvärt om ska ut på samråd i sommar/vår, två år efter att försäljningen ägt rum. Jag anser att rondellen kommer sänka hastigheten på väg 57 (6000 bilar per dygn) och därmed sänka bullernivån och höja fastighetens värde.
Jag uppskattar att du ger en nyanserad bild av situationen.H HarrysMart skrev:Som boende i området och väl insatt i förhållandena på plats under senaste decennierna vill jag bidra med några fakta. Detta för att TS anhöriga inte skall fatta beslut på felaktiga grunder. Situationen är mer komplicerad än vad som hittills framkommit här i tråden.
Alldeles intill huset kommer en rondell anläggas. Det ursprungliga planprojektet för 73 villor var anledningen till att Trafikverket vill bygga en rondell i korsningen då man räknar med ökar trafikflöde.
Rondellen kommer ligga två meter ovan den nuvarande vägkorsningens nivå och blir upplyst nattetid. Trafikverkets vägplan hade, redan före försäljningen, vunnit laga kraft efter att Regeringen avslagit ett överklagande som drivits av den närmaste grannen till säljaren.
Dessutom har byggplanerna expanderade kraftigt efter att marken såldes till ett fastighetsbolag. Lokalpressen har rapporterat att den nya planen avser 300 bostäder, även detta var känt före försäljningen.
Huset som idag är omringad av skog och åkrar kommer alltså ligga mitt emellan en utfart från ett nybyggt område med 300 bostäder och en nyanlagd rondell. Köparna, som inte var bekanta med de lokala förhållandena, lugnades av mäklaren med att inga planer fanns för området.
Alltså en situation som skiljer sig från det som framgått här med planer endast för några villor och ett daghem.
Men just när det gäller husets läge så får du nog hålla med om att det redan i dagsläget låter en hel del från vägarna. Jag tror att en 30-väg och en rondell( 50km/h?) i praktiken skulle medföra ökat lugn på fastigheten. Och utsikten över skog och äng kommer ju finnas kvar. Vad är det som är så hemskt med en rondell? Vägen finns ju redan där, med allt vad det innebär.