SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Jag uppskattar att du ger en nyanserad bild av situationen.
Men just när det gäller husets läge så får du nog hålla med om att det redan i dagsläget låter en hel del från vägarna. Jag tror att en 30-väg och en rondell( 50km/h?) i praktiken skulle medföra ökat lugn på fastigheten. Och utsikten över skog och äng kommer ju finnas kvar. Vad är det som är så hemskt med en rondell? Vägen finns ju redan där, med allt vad det innebär.
rondellen är ju rund :D

Eftersom de tydligen kommer höja upp rondellen så kommer hastigheten troligtvis att sänkas. Det är en fördel säkerheten kommer att höjas.
men eftersom det redan är mycket trafik så får man räkna med trafik som stör.

300 bostäder, vad står i dp för dessa?
är dp klar?
 
  • Gilla
maja.andersson27189
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
rondellen är ju rund :D

Eftersom de tydligen kommer höja upp rondellen så kommer hastigheten troligtvis att sänkas. Det är en fördel säkerheten kommer att höjas.
men eftersom det redan är mycket trafik så får man räkna med trafik som stör.

300 bostäder, vad står i dp för dessa?
är dp klar?
Nej,det finns ingen dp som säger 300, det är en siffra som förekommit i lokal media. Den dp vi kände till sa 73 bostäder, men är under omtag och ska ut på samråd I sommar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nej,det finns ingen dp som säger 300, det är en siffra som förekommit i lokal media. Den dp vi kände till sa 73 bostäder, men är under omtag och ska ut på samråd I sommar.
Eller snarare, det detaljplanförslag vi kände till sade 73 bostäder. Det fanns inga beslut.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
I motocrossbanan så var säljaren väldigt engagerad i att bli av med banan.
Samtliga fall med planerade eller diskuterade utbyggnader etc har det gemensamt att det inte kan räknas som dolda fel.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
...och det kan knappast läggas en fastighetssäljare till last vad som eventuellt någon gång i framtiden kan hända utanför fastighetens gränser. Det är ju inte det utanför gränsen som sålts, utan det innanför.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ska byggas 300 bostäder... men så länge det finns någon dp så är inget bestämt. det finns ingen anledning att berätta om det. det är egentligen bara rykten innan dp är klar.
om folk slåss om rondeller så borde slåss om ett nytt bostadsområde. det ställer krav på kommunen som måste tänka på förskola och skola, vägar avlopp.
innan dp är klar är det dessutom omöjligt att var de kommer bygga.
 
Här kommer en liten uppdatering: processen går sin gilla gång och både vi och motpart har inkommit till tingsrätten med slutgiltig bevisning. Vi har anlitat en värderingsman som kommit fram till att en eventuell byggnation skulle medföra en värdeförändring för fastigheten om +/- 150' kr (otroligt hur olika värderingsinstitut kan komma fram till helt olika resultat i sina värderingar). Motpart har genom sitt ombud kommit med ett förlikningsbud på 60' kr. Vi funderar över hur vi ska ställa oss till det. Våra tankar kring förlikning går något i stil med att det finns ett värde i att med säkerhet veta utgången samtidigt som det känns fel med förlikning då vi inte anser oss ha gjort något fel. Att gå till huvudförhandling innebär också en risk att förlora och stå med hela kostnaden. Om vi "vinner" får vi ingenting för det. Svår avvägning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Men, inte juridiskt kunnig, får ni ingenting för "sveda och värk" om ni vinner? alltså inte som regel, men är inte det ett yrkande man komma med?
 
Förstår Inte vad du menar med att er värdering är +-150tkr? Har motparten också lämnat in någon värdering ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Förstår Inte vad du menar med att er värdering är +-150tkr? Har motparten också lämnat in någon värdering ?
Värderingsmannen skrev att det varken gick att utesluta värdeminskning eller värdeökning eftersom det fanns så många frågetecken och ingen slutgiltig detaljplan. Därför landade värderingen i spannet -150' kr till +150' kr.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Düsseldorff
M Majsanmadsen skrev:
Men, inte juridiskt kunnig, får ni ingenting för "sveda och värk" om ni vinner? alltså inte som regel, men är inte det ett yrkande man komma med?
Nej.
 
  • Gilla
Majsanmadsen
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Värderingsmannen skrev att det varken gick att utesluta värdeminskning eller värdeökning eftersom det fanns så många frågetecken och ingen slutgiltig detaljplan. Därför landade värderingen i spannet -150' kr till +150' kr.
Jaha, tänkte nästan det. Motpartens siffror då ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, tänkte nästan det. Motpartens siffror då ?
De har två värdeutlåtanden. först en väldigt kreativ beräkning på värdeminskning till följd av ökat trafikbuller som mynnade ut i -400' kr. Sedan en värderingsman som rakt upp och ner konstaterar en värdeminskning om 300', utan någon som helst motivering.

Vår värderingsman har gjort en lite mer traditionell värdering då jämfört priserna med liknande objekt i närheten. Han kom även fram till att enbart bygge av rondellen skulle ha positiv inverkan på fastighetens värde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ok. Vilka tomtar! Upp till kamp säger jag, vad säger ert ombud?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kan man ta den ekonomiska risken för en osannolik förlust, skulle jag inte rekommendera en förlikning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.