P
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Vår jurist säger just så, man kan aldrig veta säkert, men att bevisbördan ligger hos köparna. Det blev just i dagarna satt datum för huvudförhandling så hon har väl avvakta lite om det hela skulle landa i förlikning. Motpart kom med bud 200' men vi tycker att det hela är smått absurt.
En halvering av kravet sådär rakt av tyder på att köparen bluffar. Syna bluffen!
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Motpart har genom sitt ombud kommit med ett förlikningsbud på 60' kr.
En rejäl sänkning. Nu tycker jag att det verkar som en prestigesak för köparen snarare än en ekonomisk. 60 kkr kan knappast vara avgörande för köparens ekonomi.

Med den radikala skillnaden mellan utgångskravet och det senaste så ser det ännu mer ut som att bluffen är värd att synas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Farligt att säga att dom inte har en chans. Om det vore så som du säger så skulle detta aldrig tas upp av domstol.
Tingsrätten får inte ta upp ett fall om det föreligger rättegångshinder, men det tror jag knappast att det gör i det här fallet.
 
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.

Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.

Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
 
  • Gilla
  • Älska
Alexn72 och 59 till
  • Laddar…
Tack för uppdateringen och grattis! Rättvisan har segrat! (Det där sista lät visst lite pompöst, men du fattar.)
 
  • Gilla
Majsanmadsen och 6 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.

Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.

Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Läge för lite skumpa nu då? :)

Och grattis. Jag har hela tiden tyckt att det varit en absurd situation. Inte för att jag vet bäst på något vis, utan mer att jag tycker att man som köpare får ta lite ansvar för vad man ger sig in på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.

Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.

Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Grattis och tack för att ni uppdaterade tråden!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
N
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.

Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.

Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Stort grattis! Är verkligen genuint glad för din skull. Knäcker en bira så fort sonen somnat!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Grattis grattis även om jag beklagar att man skall behöva grattulera i ngt som i min mening inte borde existerat från början.
Hoppas bara det inte blir någon överklagan eller högre instans om det nu finns i detta fallet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hur lyckades rättegångskostnaderna komma så långt som till 500.000:- Hur mycket tid går det att lägga på ärendet? (Då menar jag inte personligen utan för jurister/ombud).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
N
T TypRätt skrev:
Hur lyckades rättegångskostnaderna komma så långt som till 500.000:- Hur mycket tid går det att lägga på ärendet? (Då menar jag inte personligen utan för jurister/ombud).
Tragiskt nog inte så jättesvårt. Säg att vardera advokat tar 5 tkr/h vilket är rätt rimligt - går du till stor byrå kan du lätt hamna närmare 10 tkr/h.

Då krävs det bara 50 timmar för båda advokaterna tsm för att komma upp i 500 tkr. Det är hur enkelt som helst, tyvärr.
 
N Nafs nafs skrev:
Säg att vardera advokat tar 5 tkr/h vilket är rätt rimligt - går du till stor byrå kan du lätt hamna närmare 10 tkr/h.
Fakturerar verkligen någon uppåt 10 tkr/h för sånt här? Tar man ens ärendet om man kan få den typen av timpeng?

Inte så att jag förväntar mig rättshjälpstaxan på under 1.500/h, men så mycket mer än det dubbla trodde jag var svårt att vänta sig för den här typen av hjälp.

Samtidigt ska man inte glömma att en bra advokat ofta är grymt effektiv, så börjar man mentalt pruta på vad man kan tänka sig att betala per timme är man snart uppe i samma kostnad pga. att allt tar längre. Eller så förlorar man bara.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Fakturerar verkligen någon uppåt 10 tkr/h för sånt här? Tar man ens ärendet om man kan få den typen av timpeng?
Vi stod för ca 2/5 av den totala rättegångskostnaden och hade inte en anmärkningsvärt dyr advokat. Men det finns väl flera faktorer som som driver upp kostnaden. Totalt anlitades tre experter för värdering, en av oss och två av motpart - Inte gratis. Sen har det varit en långdragen process. Det närmar sig två år sedan reklamationen först gjordes och motpart har via sitt ombud sedan dess hört av sig med ny bevisning och olika skrivelser med 4-5 månaders mellanrum, Advokaternas timmar tickar ju på hela tiden. Dessutom har det pumpats in bevisning i målet. Bilagorna är på över 200 sidor, det tar väl sin lilla tid att ta sig igenom och skapa reda i allt material.

Här är mina egna reflektioner kring det hela. När man spelar poker brukar man ibland prata om att "köpa sig ur en bluff", antar att den strategin rent teoretiskt skulle kunna funka i en tvist också, om man har en motpart som inte har råd att ta en förlust. Tråkigt men sant.

Eller så blir det bara dyrt ;)
 
  • Gilla
  • Wow
yonna och 7 till
  • Laddar…
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
När man spelar poker brukar man ibland prata om att "köpa sig ur en bluff", antar att den strategin rent teoretiskt skulle kunna funka i en tvist också, om man har en motpart som inte har råd att ta en förlust. Tråkigt men sant.
Så är det absolut. Många gör upp i godo för att de inte har råd att förlora. Det är något av ”a feature, not a bug”, då systemets mål inte nödvändigtvis är att skipa rättvisa, utan att ha en tvistelösning som effektivt avråder från dyra, tidsödande domstolsprocesser. Samtidigt är systemet beroende av att det emellanåt kommer domar som visar hur reglerna faktiskt tolkas i domstol, även om det normalt bara blir i tingsrätt.

Så å samhällets vägnar: tack för att ni inte vek ner er för en juridisk predator. :D(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så är det absolut. Många gör upp i godo för att de inte har råd att förlora. Det är något av ”a feature, not a bug”, då systemets mål inte nödvändigtvis är att skipa rättvisa, utan att ha en tvistelösning som effektivt avråder från dyra, tidsödande domstolsprocesser. Samtidigt är systemet beroende av att det emellanåt kommer domar som visar hur reglerna faktiskt tolkas i domstol, även om det normalt bara blir i tingsrätt.

Så å samhällets vägnar: tack för att ni inte vek ner er för en juridisk predator. :D(y)
Nu fick vi ju den här bajsmackan i knät och det skulle inte ha känts så bra att vika ner sig, även om det ibland kanske kan vara det smartaste draget.

I slutändan verkar det ändå som att Alla som har råd att pröva är lika inför lagen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N
SaldeEttHusTillEttTroll SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Vi stod för ca 2/5 av den totala rättegångskostnaden och hade inte en anmärkningsvärt dyr advokat. Men det finns väl flera faktorer som som driver upp kostnaden. Totalt anlitades tre experter för värdering, en av oss och två av motpart - Inte gratis. Sen har det varit en långdragen process. Det närmar sig två år sedan reklamationen först gjordes och motpart har via sitt ombud sedan dess hört av sig med ny bevisning och olika skrivelser med 4-5 månaders mellanrum, Advokaternas timmar tickar ju på hela tiden. Dessutom har det pumpats in bevisning i målet. Bilagorna är på över 200 sidor, det tar väl sin lilla tid att ta sig igenom och skapa reda i allt material.

Här är mina egna reflektioner kring det hela. När man spelar poker brukar man ibland prata om att "köpa sig ur en bluff", antar att den strategin rent teoretiskt skulle kunna funka i en tvist också, om man har en motpart som inte har råd att ta en förlust. Tråkigt men sant.

Eller så blir det bara dyrt ;)
Klockren jämförelse med poker, det är exakt min bild med ☺️
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.