104 670 läst ·
272 svar
105k läst
272 svar
Hur långt sträcker sig undersökningsplikten?
En halvering av kravet sådär rakt av tyder på att köparen bluffar. Syna bluffen!SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
En rejäl sänkning. Nu tycker jag att det verkar som en prestigesak för köparen snarare än en ekonomisk. 60 kkr kan knappast vara avgörande för köparens ekonomi.SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Med den radikala skillnaden mellan utgångskravet och det senaste så ser det ännu mer ut som att bluffen är värd att synas.
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.
Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.
Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.
Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 634 inlägg
Tack för uppdateringen och grattis! Rättvisan har segrat! (Det där sista lät visst lite pompöst, men du fattar.)
Läge för lite skumpa nu då?SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.
Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.
Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Och grattis. Jag har hela tiden tyckt att det varit en absurd situation. Inte för att jag vet bäst på något vis, utan mer att jag tycker att man som köpare får ta lite ansvar för vad man ger sig in på.
Grattis och tack för att ni uppdaterade tråden!SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.
Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.
Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Stort grattis! Är verkligen genuint glad för din skull. Knäcker en bira så fort sonen somnat!SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Nu har det gått en tid sedan vi var på huvudförhandling och igår fick vi domen. Käromålet ogillas. Kärande (köparen) får stå för hela rättegångskostnaden på omkring 500' kr. Tingsrätten skriver i domen att byggplaner i fastighetens omgivande miljö kan utgöra ett fel i fastigheten men att det i detta fall inte kan anses utgöra ett konkret eller ett abstrakt fel.
Om någon annan någon gång befinner sig i en liknande situation så är mina råd dessa:
Räkna med att en process kommer ta MASSA tid och engagemang i anspråk.
Läs på! Även om man kanske inte tycker att man gjort något fel så är det bra att veta vad lagen säger och hur den har tolkats tidigare, det finns jättemånga bra domar att läsa.
Reflektera över hur situationen kan se ut i betraktarens ögon, det är trots allt en människa som ska (försöka) göra en objektiv bedömning av tvisten och advokater kan vara ganska bra på att vrida och vända på verkligheten tills man blir helt snurrig.
Skaffa en bra advokat.
Överväg förlikning om du känner minsta lilla tveksamhet, 500' kr är mycket pengar och man vet inte på förhand vilken information som framkommer vid en huvudförhandling.
Slutligen, Tack till Alla som har delat med sig av kunskap och erfarenheter här i tråden, det uppskattas! Allt gott!
Grattis grattis även om jag beklagar att man skall behöva grattulera i ngt som i min mening inte borde existerat från början.
Hoppas bara det inte blir någon överklagan eller högre instans om det nu finns i detta fallet.
Hoppas bara det inte blir någon överklagan eller högre instans om det nu finns i detta fallet.
Tragiskt nog inte så jättesvårt. Säg att vardera advokat tar 5 tkr/h vilket är rätt rimligt - går du till stor byrå kan du lätt hamna närmare 10 tkr/h.T TypRätt skrev:
Då krävs det bara 50 timmar för båda advokaterna tsm för att komma upp i 500 tkr. Det är hur enkelt som helst, tyvärr.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Fakturerar verkligen någon uppåt 10 tkr/h för sånt här? Tar man ens ärendet om man kan få den typen av timpeng?N Nafs nafs skrev:
Inte så att jag förväntar mig rättshjälpstaxan på under 1.500/h, men så mycket mer än det dubbla trodde jag var svårt att vänta sig för den här typen av hjälp.
Samtidigt ska man inte glömma att en bra advokat ofta är grymt effektiv, så börjar man mentalt pruta på vad man kan tänka sig att betala per timme är man snart uppe i samma kostnad pga. att allt tar längre. Eller så förlorar man bara.
Vi stod för ca 2/5 av den totala rättegångskostnaden och hade inte en anmärkningsvärt dyr advokat. Men det finns väl flera faktorer som som driver upp kostnaden. Totalt anlitades tre experter för värdering, en av oss och två av motpart - Inte gratis. Sen har det varit en långdragen process. Det närmar sig två år sedan reklamationen först gjordes och motpart har via sitt ombud sedan dess hört av sig med ny bevisning och olika skrivelser med 4-5 månaders mellanrum, Advokaternas timmar tickar ju på hela tiden. Dessutom har det pumpats in bevisning i målet. Bilagorna är på över 200 sidor, det tar väl sin lilla tid att ta sig igenom och skapa reda i allt material.Nötegårdsgubben skrev:
Här är mina egna reflektioner kring det hela. När man spelar poker brukar man ibland prata om att "köpa sig ur en bluff", antar att den strategin rent teoretiskt skulle kunna funka i en tvist också, om man har en motpart som inte har råd att ta en förlust. Tråkigt men sant.
Eller så blir det bara dyrt
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 215 inlägg
Så är det absolut. Många gör upp i godo för att de inte har råd att förlora. Det är något av ”a feature, not a bug”, då systemets mål inte nödvändigtvis är att skipa rättvisa, utan att ha en tvistelösning som effektivt avråder från dyra, tidsödande domstolsprocesser. Samtidigt är systemet beroende av att det emellanåt kommer domar som visar hur reglerna faktiskt tolkas i domstol, även om det normalt bara blir i tingsrätt.SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Så å samhällets vägnar: tack för att ni inte vek ner er för en juridisk predator.
Nu fick vi ju den här bajsmackan i knät och det skulle inte ha känts så bra att vika ner sig, även om det ibland kanske kan vara det smartaste draget.Nötegårdsgubben skrev:
Så är det absolut. Många gör upp i godo för att de inte har råd att förlora. Det är något av ”a feature, not a bug”, då systemets mål inte nödvändigtvis är att skipa rättvisa, utan att ha en tvistelösning som effektivt avråder från dyra, tidsödande domstolsprocesser. Samtidigt är systemet beroende av att det emellanåt kommer domar som visar hur reglerna faktiskt tolkas i domstol, även om det normalt bara blir i tingsrätt.
Så å samhällets vägnar: tack för att ni inte vek ner er för en juridisk predator.![]()
I slutändan verkar det ändå som att Alla som har råd att pröva är lika inför lagen.
Klockren jämförelse med poker, det är exakt min bild med ☺️SaldeEttHusTillEttTroll skrev:
Vi stod för ca 2/5 av den totala rättegångskostnaden och hade inte en anmärkningsvärt dyr advokat. Men det finns väl flera faktorer som som driver upp kostnaden. Totalt anlitades tre experter för värdering, en av oss och två av motpart - Inte gratis. Sen har det varit en långdragen process. Det närmar sig två år sedan reklamationen först gjordes och motpart har via sitt ombud sedan dess hört av sig med ny bevisning och olika skrivelser med 4-5 månaders mellanrum, Advokaternas timmar tickar ju på hela tiden. Dessutom har det pumpats in bevisning i målet. Bilagorna är på över 200 sidor, det tar väl sin lilla tid att ta sig igenom och skapa reda i allt material.
Här är mina egna reflektioner kring det hela. När man spelar poker brukar man ibland prata om att "köpa sig ur en bluff", antar att den strategin rent teoretiskt skulle kunna funka i en tvist också, om man har en motpart som inte har råd att ta en förlust. Tråkigt men sant.
Eller så blir det bara dyrt![]()
