Starkström är inget man leker med.
En viktig sak att tänka på när det gäller starkström är att man aldrig litat på en ledares färg, inte ens på gulgrön fastän den bara får vara jord.
Blå ledare (i en kabel) får vara nolla, tändtråd & fas. Tändtråd och fas får den vara så länge ingen förväxling kan ske, tex i anslutningskabel till en ren trefasmotor (som av naturliga skäl inte använder nollan).

Man tar reda på fakta innan man börjar koppla.

Ett sätt att ta reda på fakta är att mäta på objektet.
 
Redigerat:
HansOT, jag är rätt säker på att inläggen inte bara riktas till dig utan även till "dom andra" som kanske tror lite mer än dom kan.
 
Jag tycker vi kan avsluta persontjafsandet nu (eller hellre någon sida upp).

Låt tråden handla om hur TS skall kunna koppla in sin borrmaskin. Inte om olika personers kunskaper.

jag kommer ev. att rensa lite i tråden senare.

/moderator
 
Ett alternativ som jag inte sett någon nämna i tråden är att köra motorn på enfas med kondensator.

Det är ett område där mina egna kunskaper är minst sagt svaga. Men jag har sett trefasmotorer köras på det sättet.

Om det överhuvudtaget går med den här motorn, så kommer det att ge en väldigt svag motor, men TS skrev ju att den bara skulle anvädas för finmekanik.

För er som aldrig sett eller hört talas om lösningen, så kör man D kopplat, fas och nolla till varsitt hörn i "triangeln", en kondensator till det 3e hörnet, från ett av de andra. Kondensatorn ger en fasvridning som simulerar 3 fas drift.
 
Det nämns i inlägg 9.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Både Daniel 109 och jag har föreslagit enfasdrift med motorkondensator
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Och jag skulle förorda en enfasmotor, i den storleksklassen kostar dom inte så mycket och det blir mindre "kludd". Inte minst om man inte har full koll på tåtarna.
 
E elmont skrev:
Och jag skulle förorda en enfasmotor, i den storleksklassen kostar dom inte så mycket och det blir mindre "kludd". Inte minst om man inte har full koll på tåtarna.
Det går inte att rakt av byta motorn till en enfas på en Arbogamaskin. Motorn är en del av själva maskinen. Det borde "elmont" veta.
 
Redigerat:
Och varför borde jag veta vilken typ av motor som sitter på nått för mig så udda som en pelarborrmaskin? Det finns ju en mängd olika "flänsar" för olika infästningar på elmotorer och fungerar inte det brukar det gå bra att göra "övergångsflänsar" av liiite tjockare plåt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
V vedklyv skrev:
Det går inte att rakt av byta motorn till en enfas på en Arbogamaskin. Motorn är en del av själva maskinen. Det borde "elmont" veta.
Det finns olika arboga också, det på bilden ser inte ut som en klassisk sådan där motorn så att säga är inbyggd i huset. Där blir det ju svårt. Den på bilden (även om man inte ser så mycket) ser ju ändå ut som nån separat historia.
 
Ska man vara krass är det nog bättre att sälja Arbogan och köpa en ny enfasmaskin ... :)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ska man vara krass är det nog bättre att sälja Arbogan och köpa en ny enfasmaskin ... :)
Och jag tycker precis tvärtom. Anslut den fina maskinen som den är tänkt att anslutas, det vill säga med en trefasmatning. Har man inte trefasuttag i verkstaden är denna maskin ett bra skäl till att uppgradera verkstaden.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag tycker precis tvärtom. Anslut den fina maskinen som den är tänkt att anslutas, det vill säga med en trefasmatning. Har man inte trefasuttag i verkstaden är denna maskin ett bra skäl till att uppgradera verkstaden.
Håller jag helt med om .. :)

Kanske var lite otydlig, men jag menade i förhållande till att byta motor ..
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Kanske var lite otydlig, men jag menade i förhållande till att byta motor ..
Ja byta motor känns som en väldigt konstig väg att gå! Vi är nog helt överens med andra ord. :)
 
E elmont skrev:
Och varför borde jag veta vilken typ av motor som sitter på nått för mig så udda som en pelarborrmaskin? Det finns ju en mängd olika "flänsar" för olika infästningar på elmotorer och fungerar inte det brukar det gå bra att göra "övergångsflänsar" av liiite tjockare plåt.
Din pseudonym antyder att du vill kalla dig för någon form av "lysmask" och då borde du någon gång ha träffat på en frågeställning som denna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.