9 447 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
Hur koppla in min pelarborrmaskin?
Starkström är inget man leker med.
En viktig sak att tänka på när det gäller starkström är att man aldrig litat på en ledares färg, inte ens på gulgrön fastän den bara får vara jord.
Blå ledare (i en kabel) får vara nolla, tändtråd & fas. Tändtråd och fas får den vara så länge ingen förväxling kan ske, tex i anslutningskabel till en ren trefasmotor (som av naturliga skäl inte använder nollan).
Man tar reda på fakta innan man börjar koppla.
Ett sätt att ta reda på fakta är att mäta på objektet.
En viktig sak att tänka på när det gäller starkström är att man aldrig litat på en ledares färg, inte ens på gulgrön fastän den bara får vara jord.
Blå ledare (i en kabel) får vara nolla, tändtråd & fas. Tändtråd och fas får den vara så länge ingen förväxling kan ske, tex i anslutningskabel till en ren trefasmotor (som av naturliga skäl inte använder nollan).
Man tar reda på fakta innan man börjar koppla.
Ett sätt att ta reda på fakta är att mäta på objektet.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Jag tycker vi kan avsluta persontjafsandet nu (eller hellre någon sida upp).
Låt tråden handla om hur TS skall kunna koppla in sin borrmaskin. Inte om olika personers kunskaper.
jag kommer ev. att rensa lite i tråden senare.
/moderator
Låt tråden handla om hur TS skall kunna koppla in sin borrmaskin. Inte om olika personers kunskaper.
jag kommer ev. att rensa lite i tråden senare.
/moderator
Moderator
· Stockholm
· 57 800 inlägg
Ett alternativ som jag inte sett någon nämna i tråden är att köra motorn på enfas med kondensator.
Det är ett område där mina egna kunskaper är minst sagt svaga. Men jag har sett trefasmotorer köras på det sättet.
Om det överhuvudtaget går med den här motorn, så kommer det att ge en väldigt svag motor, men TS skrev ju att den bara skulle anvädas för finmekanik.
För er som aldrig sett eller hört talas om lösningen, så kör man D kopplat, fas och nolla till varsitt hörn i "triangeln", en kondensator till det 3e hörnet, från ett av de andra. Kondensatorn ger en fasvridning som simulerar 3 fas drift.
Det är ett område där mina egna kunskaper är minst sagt svaga. Men jag har sett trefasmotorer köras på det sättet.
Om det överhuvudtaget går med den här motorn, så kommer det att ge en väldigt svag motor, men TS skrev ju att den bara skulle anvädas för finmekanik.
För er som aldrig sett eller hört talas om lösningen, så kör man D kopplat, fas och nolla till varsitt hörn i "triangeln", en kondensator till det 3e hörnet, från ett av de andra. Kondensatorn ger en fasvridning som simulerar 3 fas drift.
Det nämns i inlägg 9.
Det går inte att rakt av byta motorn till en enfas på en Arbogamaskin. Motorn är en del av själva maskinen. Det borde "elmont" veta.E elmont skrev:
Redigerat:
Och varför borde jag veta vilken typ av motor som sitter på nått för mig så udda som en pelarborrmaskin? Det finns ju en mängd olika "flänsar" för olika infästningar på elmotorer och fungerar inte det brukar det gå bra att göra "övergångsflänsar" av liiite tjockare plåt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Det finns olika arboga också, det på bilden ser inte ut som en klassisk sådan där motorn så att säga är inbyggd i huset. Där blir det ju svårt. Den på bilden (även om man inte ser så mycket) ser ju ändå ut som nån separat historia.V vedklyv skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 923 inlägg
Ska man vara krass är det nog bättre att sälja Arbogan och köpa en ny enfasmaskin ... 
Och jag tycker precis tvärtom. Anslut den fina maskinen som den är tänkt att anslutas, det vill säga med en trefasmatning. Har man inte trefasuttag i verkstaden är denna maskin ett bra skäl till att uppgradera verkstaden.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 923 inlägg
Håller jag helt med om ..Alfredo skrev:
Kanske var lite otydlig, men jag menade i förhållande till att byta motor ..
Din pseudonym antyder att du vill kalla dig för någon form av "lysmask" och då borde du någon gång ha träffat på en frågeställning som denna.E elmont skrev:
