9 447 läst ·
65 svar
9k läst
65 svar
Hur koppla in min pelarborrmaskin?
Tex NIMA, men googla så hittar du lite alternativ. Du måste veta vilken typ av fäste din motor har, vilket varvtal den ska ha samt effekt.
Ps
För trefas.
Du behöver en elkabel som heter tex EQQ och endera 4g1,5 eller (i mitt tycke) en EQQ 5g1,5 samt lediga säkringar i centralen annars behöver du en liten kapsling och några säkringar. Om du köper tjänsten är det matr för under 500:- och någon timmes arbete, lite beroende på hur det ser ut hos dig samt hur avsides du bor.
Ps
För trefas.
Du behöver en elkabel som heter tex EQQ och endera 4g1,5 eller (i mitt tycke) en EQQ 5g1,5 samt lediga säkringar i centralen annars behöver du en liten kapsling och några säkringar. Om du köper tjänsten är det matr för under 500:- och någon timmes arbete, lite beroende på hur det ser ut hos dig samt hur avsides du bor.
Redigerat:
Det kan gå att simulera trefas med hjälp av en kondensator.H HansOT skrev:
https://www.drivteknik.nu/skolan/motor/asynchronmotor/1-fasdrift-av-3-fasmotorer
Har du ingen trefas i huset?
Det enklaste är att mata den med trefas, andra lösningar blir bökigare.
Det enklaste är att mata den med trefas, andra lösningar blir bökigare.
Det står 1,3A. Ja, den kommer att dra mer ström och vara klenare.
TS trollar ju till 100%. Fas inkopplad på jord samt skalad 70cm. Jord inkopplad i L3 samt nolla i L1? Detta måste ju vara troll enbart för att få reaktioner
Samt nollans hölje ser sönder klämd ut
Samt nollans hölje ser sönder klämd ut
Haha, det får de gärna göra. Man blir ju fan mörkrädd när man ser inlägg som detta, installationen är ju helt livsfarlig och TS har ingen koll alls. Här ska man inte komma med råd och tips alls, de räcker med att skriva: Ring en elektriker!E elmont skrev:
Så kan man sova gott om natten med vetskapen att man räddat några liv. Mvh
Berrabus det där va inte roligt! Råd ska man väl kunna be om och det är väl för f-n inte jag som felkopplat trådarna.B Berrabus123 skrev:Haha, det får de gärna göra. Man blir ju fan mörkrädd när man ser inlägg som detta, installationen är ju helt livsfarlig och TS har ingen koll alls. Här ska man inte komma med råd och tips alls, de räcker med att skriva: Ring en elektriker!
Så kan man sova gott om natten med vetskapen att man räddat några liv. Mvh
Vem är det då?
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Jag förstår inte riktigt varför det nämnts att byta motorn, få befintliga motorn att fungera med enfasmatning, installera trefasuttag (kan förvisso vara bra att ha till något annat) eller något annat konstigt.
1) Provmät matningen till dosan så att allt är som det ska där (jag tyckte först det såg ut som att skyddsjord saknas helt, så är det nog inte men bör kontrolleras)
2) Koppla om trådarna så att det blir rätt (både elektriskt sett och med korrekt användning av färgerna)
3) Borra lite raka och fina hål!
1) Provmät matningen till dosan så att allt är som det ska där (jag tyckte först det såg ut som att skyddsjord saknas helt, så är det nog inte men bör kontrolleras)
2) Koppla om trådarna så att det blir rätt (både elektriskt sett och med korrekt användning av färgerna)
3) Borra lite raka och fina hål!
Det behöver inte handla om troll så fort en skopa okunskap visas upp. Det kan vilken yrkesverksam och föredetting som helst intyga.
Mitt råd är att dra fram en trefasmatning till din verkstad. Du skriver att du håller på med finmekanik, så rätt vad det är står du med en svarv också som även den kräver trefas.
Mitt råd är att dra fram en trefasmatning till din verkstad. Du skriver att du håller på med finmekanik, så rätt vad det är står du med en svarv också som även den kräver trefas.