Tex NIMA, men googla så hittar du lite alternativ. Du måste veta vilken typ av fäste din motor har, vilket varvtal den ska ha samt effekt.
Ps
För trefas.
Du behöver en elkabel som heter tex EQQ och endera 4g1,5 eller (i mitt tycke) en EQQ 5g1,5 samt lediga säkringar i centralen annars behöver du en liten kapsling och några säkringar. Om du köper tjänsten är det matr för under 500:- och någon timmes arbete, lite beroende på hur det ser ut hos dig samt hur avsides du bor.
 
Redigerat:
Har du ingen trefas i huset?
Det enklaste är att mata den med trefas, andra lösningar blir bökigare.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Rickard.
Har du ett säkringskåp i närheten så går det troligtvis att lösa rätt enkelt. Men det är bäst då att prata med en elektrisker.
 
Det står 1,3A. Ja, den kommer att dra mer ström och vara klenare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det är någon klåpare som har använt brun tråd som jord istället för gulgrön, samt använt gulgröna som fas.
[bild]
Det är nog TS (?) då trådarna kommer från strömsladden. Är inte detta totalt livsfarligt då hela chassit blir strömförande?
 
TS trollar ju till 100%. Fas inkopplad på jord samt skalad 70cm. Jord inkopplad i L3 samt nolla i L1? Detta måste ju vara troll enbart för att få reaktioner

Samt nollans hölje ser sönder klämd ut
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
Akta dig för att tro att någon trollar, det kan komma sura kommentarer då ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Akta dig för att tro att någon trollar, det kan komma sura kommentarer då ;)
Haha, det får de gärna göra. Man blir ju fan mörkrädd när man ser inlägg som detta, installationen är ju helt livsfarlig och TS har ingen koll alls. Här ska man inte komma med råd och tips alls, de räcker med att skriva: Ring en elektriker!

Så kan man sova gott om natten med vetskapen att man räddat några liv. Mvh
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Haha, det får de gärna göra. Man blir ju fan mörkrädd när man ser inlägg som detta, installationen är ju helt livsfarlig och TS har ingen koll alls. Här ska man inte komma med råd och tips alls, de räcker med att skriva: Ring en elektriker!

Så kan man sova gott om natten med vetskapen att man räddat några liv. Mvh
Berrabus det där va inte roligt! Råd ska man väl kunna be om och det är väl för f-n inte jag som felkopplat trådarna.
 
Vem är det då?
 
Magnus E K
Jag förstår inte riktigt varför det nämnts att byta motorn, få befintliga motorn att fungera med enfasmatning, installera trefasuttag (kan förvisso vara bra att ha till något annat) eller något annat konstigt.

1) Provmät matningen till dosan så att allt är som det ska där (jag tyckte först det såg ut som att skyddsjord saknas helt, så är det nog inte men bör kontrolleras)

2) Koppla om trådarna så att det blir rätt (både elektriskt sett och med korrekt användning av färgerna)

3) Borra lite raka och fina hål!
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
H HansOT skrev:
Berrabus det där va inte roligt! Råd ska man väl kunna be om och det är väl för f-n inte jag som felkopplat trådarna.
Ursäkta den hårda tonen Hans ♥️ hoppas det löser sig för dig!
 
D Daniel 109 skrev:
Vem är det då?
Den va kopplad så när jag fick den av en bekant
 
A
Det behöver inte handla om troll så fort en skopa okunskap visas upp. Det kan vilken yrkesverksam och föredetting som helst intyga.

Mitt råd är att dra fram en trefasmatning till din verkstad. Du skriver att du håller på med finmekanik, så rätt vad det är står du med en svarv också som även den kräver trefas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.