Byggahus.se

Hur koppla in min pelarborrmaskin?

1. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Då missförstod jag ditt första inlägg.

2. MultiMan
    Medlem · Nivå 9
    Från ditt första inlägg: "Glad i hågen kapade jag chassijorden och kopplade in en vanlig apparatsladd på de tre ledarna som är kvar och ja den gröngula jorden där det suttit en likadan innan men då vart hela huset strömlöst eftersom huvudsäkringen löste ut."

Du verkar helt sakna grundläggande kunskaper inom el och har utsatt dig själv (och potentiellt andra) för livsfara. Ta hjälp av en godkänd elektriker som kan dra fram trefasmatning åt dig.

Hade du varit ödmjuk, insett dina begränsningar och frågat forumet om hjälp innan du kopplade tror jag tonen på inläggen varit väldigt annorlunda.

Redigerat 13 jan 07:15
  3. H
    Medlem Nivå 2
    Nej jag saknar inte grundläggande kunskaper om el och jag har inte utsatt någon för fara! Nu får det vara slut med det här tramsandet på forumet.

Kontakten där jag kopplade in den är väl avsäkrad och har jordfelsbrytare. Jag hade dessutom kontrollerat med mätinstrument att ingen möjlighet fanns att chassit skulle bli strömförande.

Dessutom var jag väl isolerad från maskinen när jag provade att slå på strömmen och det enda som hände var att jfb löste ut.

Anledningen till att jag testade att koppla in den var att jag vilseleddes av att någon tidigare ägare hade använt gröngul till en av faserna och sladden saknade kontakt för anslutning till eluttag.

Inkopplingen gjordes efter att jag klippt den bruna sladden som satt till chassit eftersom jag mycket väl insåg att inte skulle vara med.

Jag har jobbat i 40 år med elektronik de första 10 åren på komponentnivå med reparation och utveckling men erkänner gärna att jag inte har så stor erfarenhet av grovel och större växelströmsmotorer.

Jag fuskar inte heller i huset från 70-talet som jag renoverar nu utan har anlitat en firma som dragit all ny el satt nya jfb och provat och dokumenterat detta!

Dessutom så är bilden tagen som den var när jag fick den. Naturligtvis var det inte så jag kopplade in den igen.

Men för all del grattis alla ni proffs som aldrig bränt en säkring av misstag!

4. D
    Besserwisser · Nivå 21
    Du skrev tidigare att huvudsäkringen löste ut.
    Kommer man på att koppla skyddsjord till en fasanslutning så har man inte grundläggande koll.

5. H
    Medlem Nivå 2
    Jag skrev faktiskt att jag inte har koll på större växelströmsmotorer och att jag i det här fallet inte begrep att det var en trefasmotor är väl inte helt obegripligt!

Det jag vänder mig mest emot är allt raljerande att jag skulle utsatt mig och andra för livsfara!

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    Det här inlägget sammanfattar ju egentligen hela tråden. Du vet att du inte vet, men kopplar ändå.

7. H
    Medlem Nivå 2
    Ja och jag är i min fulla rätt att göra det så länge jag vidtager de försiktighetsåtgärder som krävs!

8. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Att fortsätta koppla när du ”inser” att förra ägaren har använt gulgrön som fas är FEL, det du skulle ha gjort var att stanna upp å tänka efter för att sedan agera rätt.

Att du sedan ”mycket väl insåg” att brun inte skulle vara med gör det hela ännu mer tydligt att du inte kan någonting om el utan du riskerar ditt å andras liv.

• Laddar…
  9. Dan_Johansson
    Allvetare · Nivå 14
    "Försiktighetsåtgärden som krävs" är ju att inhämta information INNAN du kopplar. Inte att dela ut gummistövlar och -handskar till hela familjen.

10. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Nej du vidtar inte några försiktighetsåtgärder.

Om du hade vidtagit någon försiktighetsåtgärd så hade du avbrutit inkopplingen istället för att klippa bruna tråden som var kopplad till höljet/jordskruv.

Edit:
    En försiktighetsåtgärd är att MÄTA innan inkoppling så att skyddsjord mm är rätt anslutet från anslutningssladd till apparat.
    Sedan återigen MÄTA INNAN driftsättning så att skyddsjord mm är anslutet hela vägen från gruppcentralen till apparaten.

11. H
    Medlem Nivå 2
    Tråkigt att få detta bemötande av vissa på forumet. Men det är väl så dessa besserwissers aldrig skulle få för sig att visa på forumet att de själva gjort något fel utan bara älskar att racka ner på andra!

Jag vill dock passa på att tacka de medlemmar som i stället för att racka ner kommit med hjälp i form av konstruktiva förslag,

Det är väl det som forumet är till för dvs att hjälpa varandra i stället för att skapa dålig stämning.

Ha en trevlig dag

Hans

12. Demmpa
    Husägare · Nivå 22
    Förstår du det som står på märkplåten på motorn?
    ”Mot.3 ~ 50
    Y 380V Δ 220V”

13. H
    Medlem Nivå 2
    Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Din beskrivning är träffande

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Och tyvärr är det väl så att dom som TROR att dom har "koll på saker och ting" men i verkligheten inte har det, är dom farligaste av "hempularna". Många som sysslar med tex elektronik/svagström tror att dom har "grundläggande kunskaper" men ofta har dom noll eller mycket dålig "koll".
    Och sedan ett litet råd till HansOT, du ska inte sura på andra bara för att det visar sig att du inte har koll. Det är ju du som har fel och INTE dom som påpekar att du är snett ute.

15. H
    Medlem Nivå 2
    Jag har ju i min första postning beskrivit mitt misslyckande och bett om hjälp! Då behöver jag konstruktiv hjälp och inte kallas för troll och diverse annat.
    Den hjälpen har jag fått och vet nu hur jag ska göra så varför alla dessa påhopp?