Nått jag inte fattar i allt detta. Varför inte bryta strömmen, bort med uttaget och kabel. Ersätta kabeln med ny kabel 5g2.5 samma väg som den bef kabeln gick, Eller går den inte till centralen.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Nått jag inte fattar i allt detta. Varför inte bryta strömmen, bort med uttaget och kabel. Ersätta kabeln med ny kabel 5g2.5 samma väg som den bef kabeln gick, Eller går den inte till centralen.
Håller med. Gör rätt, mycket problem i framtiden kan undvikas. Det har tagit längre tid att komma på fullösningar än om TS bara gjort rätt och bytt till rätt uttag/ny kabel.

tommib
Exakt. Byt kabeln. En modern EXQ 5G2,5 har en yd på 11,4 mm (taget för en slumpmässig kabel, tror det var AMO). Den lär kunna utnyttja samma hål som den befintliga kabeln. Gör det rätt från början istället.

Nuvarande installation är ju som sagt också fel, det blåa uttaget borde inte sitta där. Oavsett om någon märkt det med tusch.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
K karkka skrev:
Trådskaparen har skrivit relativt tidigt att han inte vill byta kabeln, för då måste han borra upp några hål i betongväggar. Ett problem jag tror han överdriver. Men vi vet ju inte hur det ser ut på plats, så det är väl tänkbart att han har rätt, att kabeln är strulig att byta. Men jag tvivlar.

Men det finns som jag skrev fler metoder att koppla in fläkten på ett ofarligt säkert sätt.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
tommib
Bara om den inte behöver nolla. Om den behövs kan man överväga att koppla utan en av faserna men även det kräver omkopplingar i centralen och byte av uttag.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det finns psykofarmaka mot sånt 😳
Bättre för hälsan än ett piller är en liten burk man sätter på borret eller en liten "låda" som är öppen mot ytan man borrar igenom, som fångar upp borrspånet/betong/asbestdamm.

Det dämpar både det känslomässiga obehaget och den rent fysiska nedskräpningen med asbest.

Knepet fungerar även för betong, gips om man inte vill skräpa ner.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nej då desarmeras bomben, om inge har avlidit innan dess.

Men varför skall man göra en totalt onödig direkt farlig koppling när det finns flera sätt att göra rätt!!

Metod 1:
Byt kabeln till 5 ledare.

Metod 2 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Använd korrekt 4 poligt CEE uttag

Metod 3 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Anslut värmaren fast i en anslutningsdosa med dragavlastning.
Ja, det finns väl flera orsaker till att enbart elfirmor och auktoriserade elinstallatörer får göra den här typen av jobb. Den stora är väl just att folk både rekommenderar och installerar helt felaktigt även om de VET att det är fel, enbart av lathet eller snålhet. Du listar upp tre bra sätt att lösa det på även för den late, som är klart bättre än att knåpa ihop ful-lösningar som kan funka men även kan skapa livsfara.

Jag ser bara små risker med att lekmän gör elinstallationer om man ser till att få kunskap om hur det bör göras först. Men just alla tokiga råd från klåpare gör det livsfarligt. Hade nog inte skadat om det varit olagligt att ge felaktiga råd om saker som är behörighetskrävande. När TS följer ett tokigt råd och sen någon annan eldar upp kåk och familj när man kopplar in en annan maskin så kunde den självutnämnde experten gott få ett besök av polisen.

H hempularen skrev:
Trådskaparen har skrivit relativt tidigt att han inte vill byta kabeln, för då måste han borra upp några hål i betongväggar. Ett problem jag tror han överdriver. Men vi vet ju inte hur det ser ut på plats, så det är väl tänkbart att han har rätt, att kabeln är strulig att byta. Men jag tvivlar.

Men det finns som jag skrev fler metoder att koppla in fläkten på ett ofarligt säkert sätt.
Jo det läste jag också.
Jag finner det osannorlikt att det skulle vara så bökigt att byta bef kabel mot en ny.

S Stefan1972 skrev:
Jag är fullt medveten om vad det innebär. Men ts får ansvara för sin anläggning.
Nej, du är knappast medveten om vad det innebär. Av alla dina inlägg i div trådar är det tydligt att du inte respekterar eller har förståelse för de säkerhetsregler som finns, för då skulle du inte föreslå något som förbjöds för närmare 100 år sedan. Detta forum ska inte ge farligt felaktiga råd som ditt exempel. Du riskerar förstöra BH's framtid.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nej, du är knappast medveten om vad det innebär. Av alla dina inlägg i div trådar är det tydligt att du inte respekterar eller har förståelse för de säkerhetsregler som finns, för då skulle du inte föreslå något som förbjöds för närmare 100 år sedan. Detta forum ska inte ge farligt felaktiga råd som ditt exempel. Du riskerar förstöra BH's framtid.
Nu överdriver du kraftigt........Är du rädd på riktigt att alla människor inte kan sålla och ta in information? Tråden är ju full av korrekt information, sen får du kalla det jag skriver för felaktigt men varför så rädd att folk gör som jag säger? Eller någon annan?

S Stefan1972 skrev:
Nu överdriver du kraftigt........Är du rädd på riktigt att alla människor inte kan sålla och ta in information? Tråden är ju full av korrekt information, sen får du kalla det jag skriver för felaktigt men varför så rädd att folk gör som jag säger? Eller någon annan?
Så du vill ge felaktiga råd här bara för att det är så många som ger korrekta råd? Det är nog det dummaste jag hört detta årtusende.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 17 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det gäller för de som ej är insatta att förstå vad som är rätt eller fel när man sållar bland alla svar. Och för den ej insatte är det kanske inte så enkelt alla gånger.

• Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jag har aldrig sagt att det jag skriver inte bryter mot reglerna..............men ibland så kanske man får väga för och emot och sen får ju ts väga allting mot varann.
Att ditt råd i #37 bryter mot reglerna är det absolut minsta problemet. Det verkliga problemet är att det är ett så förbannat d-a dåligt råd! Om det inte vore så att följddiskussionen förhoppningsvis får folk att förstå hur idiotiskt ditt råd är, skulle jag anmäla inlägget och "kräva" att det togs bort.

Som det nu är hoppas jag den efterföljande diskussionen får alla att förstå vad dina råd i dessa sammanhang är värda...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 8 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
.....ska inte användas när det är 400 V fasspänning, vilket det förmodligen är om huset är i Sverige.....
Ska vi vara petiga så är det kallas det huvudspänning (eller linjespänning) om det är mellan faserna.
Kan tillstå att det är förvirrande.
Fasspänning 240V
Huvudspänning 400V

• Gilla
tommib
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Ska vi vara petiga så är det kallas det huvudspänning (eller linjespänning) om det är mellan faserna.
Kan tillstå att det är förvirrande.
Fasspänning 240V
Huvudspänning 400V
Ska vi vara petiga är det väl ändå 230V fasspänning.

• Gilla
  • Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.