S Stefan1972 skrev:
Hur många människor rör sig runt det aktuella uttaget? Om det bara handlar om ts typ och det inte handlar om en fastighet som ska säljas imorgon så är det väl bara ta den rimligaste vägen så länge......Sätt dit det nya uttaget och bygla nolla och jord och gör uttaget funktionabelt. Sen får man väl tackla resten sen och ts lär ju vara fullt medveten om "felet" och sitt ansvar över det. Det är hans elanläggning.
Saken som sådan är inte direkt unik.........man kan gå ner i många källare/garage och hitta nyare uttag med gammal anslutningskabel. Lika regelvidrigt det såklart........
Då kanske det är bättre att skippa jorden för då är det ju bara byggfläkten som blir farlig vid fel och inte hela anläggningen/huset

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
D dannan skrev:
Denna borde väll gå att skruva dit?

[länk]
NEJ, NEJ och åter NEJ!

Det finns ingen nolla/neutralledare fram till aktuella uttaget och en PEN-ledare måste vara minst 10 mm².

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Att byta kabeln till en 5-ledare kan väl inte vara så svårt, dom redan borrade hålen går väl att använda (även om man kanske måste borra upp dom något)?

S Stefan1972 skrev:
Sätt dit det nya uttaget och bygla nolla och jord och gör uttaget funktionabelt.
En PEN-ledare, som det blir i detta fallet ska vara minst 10 mm², samt att en gruppledning får aldrig ha en PEN-ledare.

Demmpa Demmpa skrev:
En PEN-ledare, som det blir i detta fallet ska vara minst 10 mm², samt att en gruppledning får aldrig ha en PEN-ledare.
Ja? Det finns många ska i det här. Det har nog alla fattat vid det här laget.

S Stefan1972 skrev:
Ja? Det finns många ska i det här. Det har nog alla fattat vid det här laget.
Fast dessa "ska" finns inte där för att djävlas med folk. De finns av en anledning.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Ja det är ingen som påstått nåt annat.

S Stefan1972 skrev:
Ja det är ingen som påstått nåt annat.
Jo, indirekt gör du det eftersom du föreslår åtgärder som bryter mot reglerna.

Om TS har JFB som täcker den aktuella gruppen så kommer JFBn att lösa ut om uttaget fulnollas, om uttaget däremot fuljordas så är det samma sak som att det saknas skyddsjord eftersom JFBn inte kommer att lösa ut om det blir jordfel.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Jag har aldrig sagt att det jag skriver inte bryter mot reglerna..............men ibland så kanske man får väga för och emot och sen får ju ts väga allting mot varann. Det handlar ändå om en tillfällig fläkt vad jag förstår. Ts får ansvara för sin anläggning och verkar ju ändå förstå problematiken.

tommib
Jag håller inte med. TS verkar inte alls förstå problemet.
Därutöver, tror du att TS kommer byta tillbaka till det udda blå uttaget när fläktanvändningen är klar? Knappast troligt. Det är ju så mycket mer praktiskt att ha standarduttaget. Fulkopplingen inuti lär glömmas bort. Det är därför jag är så väldigt mycket emot att mickla med den fasta anläggningen för en tillfällig lösning.

• Gilla
  • Älska
RoAd och 11 till
  • Laddar…
Det jag menar med "förstå" var ju allt som skrivits om saken i tråden. Hur ts tacklar resten kan ingen förutom ts veta

S Stefan1972 skrev:
Det handlar ändå om en tillfällig fläkt vad jag förstår
Fläkten må vara tillfällig, men uttaget lär ju inte bli så tillfälligt, utan kommer att sitta där som en tidsinställd bomb, som ingen vet vad den är inställd på.

Och det är så väldigt enkelt dessutom att göra rätt.

• Gilla
Willmanh och 3 till
  • Laddar…
Byter ts kabel vid ett senare tillfälle så blir väl knappast uttaget en "bomb" ?

S Stefan1972 skrev:
Jag är fullt medveten om vad det innebär. Men ts får ansvara för sin anläggning.
Och vi andra ansvarar för våra dåliga råd.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Byter ts kabel vid ett senare tillfälle så blir väl knappast uttaget en "bomb" ?
Nej då desarmeras bomben, om ingen har avlidit innan dess.

Men varför skall man göra en totalt onödig direkt farlig koppling när det finns flera sätt att göra rätt!!

Metod 1:
Byt kabeln till 5 ledare.

Metod 2 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Använd korrekt 4 poligt CEE uttag

Metod 3 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Anslut värmaren fast i en anslutningsdosa med dragavlastning.

Redigerat:
  • Gilla
tommib och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.