7 191 läst ·
100 svar
7k läst
100 svar
Hur koppla 3 fas 4 ledare till 5 ledar handske ?
Då kanske det är bättre att skippa jorden för då är det ju bara byggfläkten som blir farlig vid fel och inte hela anläggningen/husetS Stefan1972 skrev:Hur många människor rör sig runt det aktuella uttaget? Om det bara handlar om ts typ och det inte handlar om en fastighet som ska säljas imorgon så är det väl bara ta den rimligaste vägen så länge......Sätt dit det nya uttaget och bygla nolla och jord och gör uttaget funktionabelt. Sen får man väl tackla resten sen och ts lär ju vara fullt medveten om "felet" och sitt ansvar över det. Det är hans elanläggning.
Saken som sådan är inte direkt unik.........man kan gå ner i många källare/garage och hitta nyare uttag med gammal anslutningskabel. Lika regelvidrigt det såklart........
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Ja det är ingen som påstått nåt annat.
Jo, indirekt gör du det eftersom du föreslår åtgärder som bryter mot reglerna.S Stefan1972 skrev:
Om TS har JFB som täcker den aktuella gruppen så kommer JFBn att lösa ut om uttaget fulnollas, om uttaget däremot fuljordas så är det samma sak som att det saknas skyddsjord eftersom JFBn inte kommer att lösa ut om det blir jordfel.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Jag har aldrig sagt att det jag skriver inte bryter mot reglerna..............men ibland så kanske man får väga för och emot och sen får ju ts väga allting mot varann. Det handlar ändå om en tillfällig fläkt vad jag förstår. Ts får ansvara för sin anläggning och verkar ju ändå förstå problematiken.
Jag håller inte med. TS verkar inte alls förstå problemet.
Därutöver, tror du att TS kommer byta tillbaka till det udda blå uttaget när fläktanvändningen är klar? Knappast troligt. Det är ju så mycket mer praktiskt att ha standarduttaget. Fulkopplingen inuti lär glömmas bort. Det är därför jag är så väldigt mycket emot att mickla med den fasta anläggningen för en tillfällig lösning.
Därutöver, tror du att TS kommer byta tillbaka till det udda blå uttaget när fläktanvändningen är klar? Knappast troligt. Det är ju så mycket mer praktiskt att ha standarduttaget. Fulkopplingen inuti lär glömmas bort. Det är därför jag är så väldigt mycket emot att mickla med den fasta anläggningen för en tillfällig lösning.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Det jag menar med "förstå" var ju allt som skrivits om saken i tråden. Hur ts tacklar resten kan ingen förutom ts veta
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Byter ts kabel vid ett senare tillfälle så blir väl knappast uttaget en "bomb" ?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Nej då desarmeras bomben, om ingen har avlidit innan dess.S Stefan1972 skrev:
Men varför skall man göra en totalt onödig direkt farlig koppling när det finns flera sätt att göra rätt!!
Metod 1:
Byt kabeln till 5 ledare.
Metod 2 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Använd korrekt 4 poligt CEE uttag
Metod 3 förutsatt att värmaren inte behöver nolla:
Anslut värmaren fast i en anslutningsdosa med dragavlastning.
Redigerat: