7 186 läst ·
100 svar
7k läst
100 svar
Hur koppla 3 fas 4 ledare till 5 ledar handske ?
Och hur kan du vara säker på att huset inte kommer säljas inom en månad? Bara för att man inte planerar för det betyder det inte att det garanterat kommer vara så. Vem som helst kan dö, få en hjärnskada eller vad som imorgon som triggar behovet av en försäljning/generationsbyte för en fastighet. Hur ska personen som tar över fastigheten kunna veta om denna livsfara och totala idioti?S Stefan1972 skrev:
Jag kan bara beklaga att du inte verkar vara mottaglig för någon vettig information som redan givits från flertalet andra forummedlemmar.R Rob Kit skrev:
Du vill bara ha bekräftelse på att det är okej att fuska.
Om fläkten behöver ha neutralledare så finns det bara ett enda alternativ och det är att byta befintliga fyrledarkabeln till en femledarkabel (5G2,5) samt montera ett rött CEE-416 uttag.R Rob Kit skrev:
Om fläkten fungerar utan neutralledare så finns det bara ett alternativ *om du ska behålla befintlig kabel* och det är att byta befintliga blåa CEE-316 till ett rött CEE-316 uttag samt montera en röd CEE-316 handske på fläkten.
Edit, *...*
Redigerat:
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Mitt inspel i detta blir bara.
Gör rätt direkt !
Gör rätt direkt !
Om det nu är värmeeffekten man vill åt så går det ju att dra 2st uttag med varsin fas om man bara har en 4-ledare. Man kanske inte kan köra 5kW men man kommer nog upp i 3-4kW utan problem.
Sen tycker jag det var ett fasligt gnällande på regler och konstiga uttag. Man kan ju helt tvinna kablarna, då behövs inga kontakter alls. Glöm bara inte att använda papper för att isolera skarvarna. Det ska nog vara godkänt att göra så i Norge har jag hört.
Sen tycker jag det var ett fasligt gnällande på regler och konstiga uttag. Man kan ju helt tvinna kablarna, då behövs inga kontakter alls. Glöm bara inte att använda papper för att isolera skarvarna. Det ska nog vara godkänt att göra så i Norge har jag hört.
Hur ansluter man en trefasfläkt till två enfasuttag?M merbanan skrev:
Det har föreslagits några/flera gånger att det går att fastansluta fläkten i en kopplingsdosa istället för via uttag.M merbanan skrev:
Nej, fastigheten är inte i Norge utan i Sverige.
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg
Rätt är alltså i dosa om fläkten kan gå utan nolla eller rätt uttag eller byta kabeln om fläkten behöver nolla. Då kan man väljs fast eller uttag.K karkka skrev:
Detta är min proffesion. Det är okej att fråga men fan inte okej att inte lyssna på svaret, om det inte sammanfaller med vad man vill höra !
Vad menar du? Fram till det inlägg jag nu citerar har du såvitt jag kan se i denna tråd enbart skrivit "Mitt inspel i detta blir bara. Gör rätt direkt !".E Elajomannen skrev:
Vem kritiserar du för att inte ha lyssnat på det? Jag förstår inte riktigt.
Medlem
· Södermanland
· 654 inlägg