7 658 läst ·
100 svar
8k läst
100 svar
Hur koppla 3 fas 4 ledare till 5 ledar handske ?
Vill helst undvika att borra då det är 3-4 källarväggar armerad betong. Men visst hade det varit bäst.tommib skrev:
Nej, det minst dåliga alternativet är att byta handske på fläkten till en som passar i uttaget.
Ett observandum är dock, som Bo påpekade i #4, att det där uttaget är avsett för 200-250 V (blå färg). Det ska inte användas när det är 400 V fasspänning, vilket det förmodligen är om huset är i Sverige.
Uttaget bör alltså bytas till ett CEE316 och handsken på byggfläkten, om den inte använder nolla, ska bytas till en CEE316. Problemet löst. När byggfläkten sedan ska användas på annan plats byter man tillbaka till ett CEE416 på den. Man bygger INTE en adapterkabel 316->416.
Sen förstår jag inte alls varför det är svårt att byta kabeln. Borra i en betongvägg? Man hyr/lånar/köper en lämplig borrhammare och gör ett hål. Klart. Att göra ett hål i en vägg lär vara det minst jobbiga i en installation om det inte råkar vara en skyddsrumsvägg eller en slottsmur som består av 2 m granit.
Självklart förstår jag, dock är huset/ elsystemet nytt för mig och vill gärna veta hur andra har löst liknande problem. Jag "tycker" inte att några svar är "fel", däremot kan vissa vara mer eller mindre kreativa.E elmont skrev:
Varför vill du undvika det? Att borra igenom ett par väggar är gjort på 30 min. Det tar längre tid att borra plugghålen för att montera kabelklamren. Ja, det är mer jobb än att bara byta uttaget men det är rätt, till skillnad från att bara byta uttaget (som borde bytas ändå eftersom det är fel för 400 V).R Rob Kit skrev:
Du kommer inte få någon syndernas förlåtelse. Gör eller gör inte, det finns inget mellanting. Stå för dina egna handlingar. Det är helt fel att montera ett uttag utan kopplad nolla och det är ännu mer fel att montera ett uttag med byglad nolla och skyddsjord (PEN). Varför är redan redogjort för.
Enklaste lösningen som blir rätt är att ersätta uttaget med ett rött CEE316 och montera motsvarande hane på byggfläkten. Detta förutsätter att fläkten inte behöver nolla. Har du tagit reda på det än?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
OM vi antar att din byggfläkt inte behöver nolla, den skulle fungera med ditt felkopplade uttag (Det är ett grovt fel att sätta upp ett 5 poligt 3 fas uttag utan att koppla nollan). Din fläkt fungerar, du vet (???) att du inte skall använda uttaget till något annat.R Rob Kit skrev:
Men så kommer någon, eller du som får hjärnsläpp och kopplar in en annan apparat. som vill 230V från flera faser (dvs. fas-nolla), den flytande nollan ger att element, elektronik osv i apparaten istället matas med ungefär 400V. Den blir förstörd (trist), men det är också skaplig chans att den börjar brinna, och med lite otur står den så placerad att även huset brinner ned.
Detta är inte en osannolik skräckhistoria, det har brunnit ned hus i Sverige pga "tappad" nolla, jag har personligen varit med om en incident där brand utbröt i två lägenheter (men självslocknade) pga. tappad nolla (bosadsrättsförening, jag var ordf. elfirma ställde till det under stammbyte). Vissserligen var inget CEE uttag inblandat där. Och jag har för väldigt många år sedan arbetat med att reparera TV apparater från ett helt villakvarter där Sydkraft (hette det på den tiden) råkade tappa nollan under arbete. Den ansvgarige arbetsledaren kom in med en lastbil fylld av förstörda apparater och bönade och bad oss att försöka få igång så mycket som möjligt innan kvällen, han stod i ett hörn av vår TV verkstad och storgrät "jag blir åtalad, kanske slipper fängelse". Sådant ger intryck (var själv bara 17 år då). Blir lite förbannad när folk då med berått mod/uppsåt vill skapa en sådan situation, med lite "jag tror inte på regler".
Och jag blir väldigt förvånad när du skriver eller antyder att du arbetar som "flygingenjör", jag har arbetat MED flygingenjörer, och ibland blivit irriterad över deras extrema ofta tidsödande säkerhetstänkande även i frågor där det inte rimligen spelar någon roll.
OM du absolut skall koppla in fläkten utan nolla, så använd antingen en korrekt variant av kontakt/uttag som visats här i tråden, eller koppla in den fast i en anslitningsdosa (med dragavlastning).
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Hur många människor rör sig runt det aktuella uttaget? Om det bara handlar om ts typ och det inte handlar om en fastighet som ska säljas imorgon så är det väl bara ta den rimligaste vägen så länge......Sätt dit det nya uttaget och bygla nolla och jord och gör uttaget funktionabelt. Sen får man väl tackla resten sen och ts lär ju vara fullt medveten om "felet" och sitt ansvar över det. Det är hans elanläggning.
Saken som sådan är inte direkt unik.........man kan gå ner i många källare/garage och hitta nyare uttag med gammal anslutningskabel. Lika regelvidrigt det såklart........
Saken som sådan är inte direkt unik.........man kan gå ner i många källare/garage och hitta nyare uttag med gammal anslutningskabel. Lika regelvidrigt det såklart........
NEJ!S Stefan1972 skrev:
Ett avbrott i den förbindelsen leder till spänningssättning av skyddsjord och därmed på alla skyddsjordade apparater. Det är en så dålig konsekvens att det är orimligt att rekommendera det överhuvudtaget. Därutöver kan man inte ha en JFB på uttaget, vilket man absolut bör ha.
Om TS vill koppla in sin byggfläkt med blanktråd lär ingen kunna hindra honom men antyd inte att det skulle vara en bra idé.
Bara gör det rätt. Det är inte så svårt. Eller dyrt. Eller något annat. Bara gör rätt.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Jag är fullt medveten om vad det innebär. Men ts får ansvara för sin anläggning.tommib skrev:
NEJ!
Ett avbrott i den förbindelsen leder till spänningssättning av skyddsjord och därmed på alla skyddsjordade apparater. Det är en så dålig konsekvens att det är orimligt att rekommendera det överhuvudtaget. Därutöver kan man inte ha en JFB på uttaget, vilket man absolut bör ha.
Om TS vill koppla in sin byggfläkt med blanktråd lär ingen kunna hindra honom men antyd inte att det skulle vara en bra idé.
Bara gör det rätt. Det är inte så svårt. Eller dyrt. Eller något annat. Bara gör rätt.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Då kan man väl lika gärna föreslå inkoppling med oisolerad blanktråd, det fungerar, och bara jag skall röra mig där....S Stefan1972 skrev:Hur många människor rör sig runt det aktuella uttaget? Om det bara handlar om ts typ och det inte handlar om en fastighet som ska säljas imorgon så är det väl bara ta den rimligaste vägen så länge......Sätt dit det nya uttaget och bygla nolla och jord och gör uttaget funktionabelt. Sen får man väl tackla resten sen och ts lär ju vara fullt medveten om "felet" och sitt ansvar över det. Det är hans elanläggning.
Det har dessutom fördelen att de flesta som ser det inser att det är dåligt hempul som man skall hålla sig långt ifrån. Till skillnad från en osynlig ev. livsfarlig fulkoppling.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Om du tycker oisolerad blanktråd är likställt med ett fast uttag så får det stå för dig.