En fråga!
Är det ok att koppla in en 1-fas produkt (element) i en kopplingsdosa som är dedikerad till ett spabad? Elementet ligger på 1000w och de tre faserna belastas som mest med 2500w per styck. 16 A och 2,5 mm kabel så en av faserna kan som mest belastas med 3500w och gränsen går väl vid 3600w? Är det ok?
Mvh Magnus

Det brukar på forumet avrådas från att blanda enfaslaster och trefaslaster på samma grupp. Vidare brukar det avrådas från att ha helt orelaterade prylar inkopplade på samma grupp. Men jag tror inte att det finns något direkt förbud. Däremot tror jag att du måste ha en trepolig säkring om du blandar enfas och trefas i samma grupp.

• Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
Trepolig säkring rekommenderas om spabadet mot förmodan belastar mellan faserna, 400 V. En sådan blandning bör man öht undvika.

Förstår att man helst ska undvika att blanda in mer än en ”produkt”. Jag har full kontroll och kopplar endast in det tillfälligt under vintern för att hålla ett utrymme frostfritt. Så smidigt och nära väg för kabeln mm som gör att kopplingen blir enkel att utföra!
Låter ändå som att det bör undvikas men funkar och kan utföras?

Alltså, man gör inte så vid nyinstallation, aldrig. Spabadet ska sin egen grupp och uppvärmingen ska ha sin egen etc. Det bör vara lite ordning och reda, och gruppförteckningen måste vara kristallklar utan långa utläggningar om vad den skyddar. Så du får själv avgöra hur mycket du vill strula till din anläggning. Men detta du tänker göra är ingen dock stor grej. Jag skulle acceptera den själv beroende på hur jobbigt det är att dra fram en ny grupp.

Det enda tekniskt riskfyllda är om spabadet går på 400 V. En sådan blandning behöver ett trepoligt överströmsskydd, plus givetvis JFB.

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
S Skytten67 skrev:
Blir det inte samma sak som här? [länk]
Jag tror att det brukar stå i tillverkarens anvisningar till sådana att den skall skyddas av en trepolig säkring.

• Gilla
Magnushåkansson och 1 till
  • Laddar…
S Skytten67 skrev:
Blir det inte samma sak som här? [länk]
Kombiuttag kräver 3 polig dvärgbrytare

• Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
Bortsett från lämpligt/olämpligt så är ju en grundförutsättning att det finns nolla framdraget till dosan där du tänker koppla in elementet. Om spabadet går på 400V, så finns en risk att det saknas framdragen nolla.

Detta är väl iofs rätt osannolikt, men bör kollas.

• Gilla
Magnushåkansson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.