T Tjompen1968 skrev:
Njae, du skrev "...jag tolkar det som att du endast behöver intyg osv om tar den ur bruk men låter den vara kvar."

Jag kan låta den vara kvar efter att jag tagit den ur bruk och behöver inte ha intyg visar det sig. Så sa de inte innan saneringsfirman var kontrakterad, då skulle det vara ett intyg. Det var först när jag frågade vad jag skulle göra med sagda intyg som det uppdagades att ett dylikt inte behövdes i mitt fall. Jag förväntade mig att kunna skicka in intyget med anmälan men det fanns aldrig en möjlighet till detta på hemsidan.
Nu har du ju bestämt dig.

Men om du skulle gräva och lyfta tanken, för att sedan avyttra den.
Så ta då först reda på vart alla röranslutningar sitter. Kapa rören.
Annars bryts tanken troligen sönder.

Varför inte prova en annons?

P
T Tjompen1968 skrev:
Efter att jag gjort anmälan till kommunen så säger representanten från kommunen att jag INTE behöver ett intyg OCH att jag kan torka upp innehållet själv varefter jag lämnar trasorna till återvinningen som farligt avfall.
Be att få det beskedet skriftligt.

H Hobbybonde01 skrev:
Det var det mest puckade förslaget jag hört på länge… plötsligt har man skapat 3000 L farligt avfall att ta hand om. Idiotisk idé.

Vad gjorde du av vattnet kölsvinet? Pumpa ut det i havet?

En droppe diesel räcker för att förorena flera tusen liter vatten.
Du behöver slå på hjärnan innan du går i affekt.

Olja flyter på ytan av vatten, den oljan kan sugas upp av en dammsugare som skummar ytan ( oljan sugs upp, vattnet blir kvar).
Det kvarvarande vattnet är sedan helt oljefritt.

Tror du Kustbevakningen suger upp hela havet och lämnar på återvinning när dom länsat in ett oljeutsläpp?

Varför tror du att operationen gjordes någon annan stans än på land ( det var på marina, innan sjösättning)?

Oavsett vilket, att pumpa ut renat vatten i havet är inget problem.

Fördelen med havet är att det är enormt och eventuell diesel som hamnar på ytan är relativt ofarligt och kommer att brytas ner/försvinna relativt snabbt.

Diesel är inte tjockolja!

When spilled on water, most of the oil will evaporate or naturally disperse within days or less (see WebGNOME oil weathering plots below for a generic diesel, which is the average of all the diesels in the ADIOS Oil Database).
This is particularly true for typical spills from a fishing vessel (500-5,000 gallons), even in cold water. Thus, there is seldom any oil on the surface for responders to recover

https://response.restoration.noaa.gov/sites/default/files/Small-Diesel-Spills.pdf

Redigerat:
P pmd skrev:
Be att få det beskedet skriftligt.
Det kommer per brev.

• Gilla
Alle123 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Du behöver slå på hjärnan innan du går i affekt.

Olja flyter på ytan av vatten, den oljan kan sugas upp av en dammsugare som skummar ytan ( oljan sugs upp, vattnet blir kvar).
Det kvarvarande vattnet är sedan helt oljefritt.

Tror du Kustbevakningen suger upp hela havet och lämnar på återvinning när dom länsat in ett oljeutsläpp?

Varför tror du att operationen gjordes någon annan stans än på land ( det var på marina, innan sjösättning)?

Oavsett vilket, att pumpa ut renat vatten i havet är inget problem.

Fördelen med havet är att det är enormt och eventuell diesel som hamnar på ytan är relativt ofarligt och kommer att brytas ner/försvinna relativt snabbt.

Diesel är inte tjockolja!

When spilled on water, most of the oil will evaporate or naturally disperse within days or less (see WebGNOME oil weathering plots below for a generic diesel, which is the average of all the diesels in the ADIOS Oil Database).
This is particularly true for typical spills from a fishing vessel (500-5,000 gallons), even in cold water. Thus, there is seldom any oil on the surface for responders to recover

[länk]
När det gäller att slå på hjärnan så testa
att googla lite på detta med diesel och vattenförorening du skriver (eller så gjorde du det men var lite selektiv för berättiga din okunskap)

Men jag kan upplysa dig lite till.

Källa MSB​

”Särskilt för Dieselbränsle eller Dieselolja eller Eldningsolja, lätt eller Gasolja:

• Förorenar dricksvatten. En deciliter diesel förorenar tiotusen kubikmeter vatten!”
Dvs inget du vill ha i trädgården.

Vid spill på vatten fokuserar räddningstjänsten på att ta upp det på ytan. Detta för att vid ett större spill är att något annat är inte görbart och skadan är redan skedd. Det handlar om att minska utsläppet så mycket det går.

Du föreslår att blanda i vatten avsiktligt och det är helt förkastligt. Idiotiskt råd.

Tjockolja är för övrigt mindre problem vid spill, synnerligen på land, än diesel så även där har du fel.

Och ja havet är stort och späder ut (drabbar nog bara livet i vattnet en stund) men i marken ligger det kvar länge länge.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.