Hej!

Första inlägget här. Är egentligen helt ny som husägare. Gick från ett bekvämt lägenhetsliv i Stockholm till att äga en gammal villa från 1912 i Västernorrland. Det är en spännande livsomställning och jag blir mer varse om hur mycket jag behöver lära mig för varje dag 😅

Vi flyttade in för cirka 6 veckor sedan. Till den gamla villan finns ett tillhörande oisolerat uterum (skjutdörr och 1-plansglas) som kanske är 10 år gammalt. Utan att vara så sakkunniga så reagerade både jag och sambon tidigt på att man valde att lägga plastmatta (tarkett) i ett sådant utrymme. Det är alltså stora temperaturväxlingar i detta utrymme.

Nu valde vi under helgen att undersöka skicket under plastmattan. Under plastmattan ligger spånskivor i hela utrymmet och under spånskivorna är det trägolv.

Vid entrén till altanen där skjutdörren står är precis allting fuktskadat och smular sönder (spånskivor och trä) fukten har spridit sig till kanske 25-30% av golvytan, resten ser torrt och fint ut. Dock påträffade vi även rätt mycket myror i isoleringsskivorna så jag misstänker att vi behöver bryta upp och byta ut allt - isolering, spånskivor och trä.

Vi slet tidigt bort hela plastmattan och har börjat bryta upp spånskivor där det är som mest fukt för att vädra - detta kändes som rätt beslut i stunden (vi fick såklart lite panik).

Nu är frågan vad som är nästa steg. Vi vill göra arbetet rätt och undrar vad som är bästa metod för att undvika att detta sker igen om 10 år. Vilket leder mig in på följande frågor som kanske spretar lite:

- Hur fuktsäkrar man golvet mot temperaturväxlingar och markfukt i ett oisolerat uterum på bästa sätt?

- Vilket material är bäst att använda som golv? Tarkett går bort av förklarliga skäl 😅(själv är jag inne på tegel..)

- Kan detta räknas som ett dolt fel? Ingenting nämndes i husets besiktningsprotokoll från 2025 och är ingenting som säljarna signalerat eller påpekat vid tillträdet.

Tacksam för alla pekpinnar och råd!

Allt gott!

• Fuktskadat golv med sönderfallande spånskivor och synligt trä i ett oisolerat uterum, där fuktskadorna märks vid altandörren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktskadat golv i ett oisolerat uterum med bortdragen plastmatta och synliga skador på spånskivorna, en krok ligger på golvet.
    Skapa konto
  • Uppbrutet fuktskadat golv i uterum, spånskivor smulas sönder intill skjutdörr, verktyg synligt på golvet, del av plastmatta borttagen, utsikt över altan.
    Skapa konto
  • Fuktskadade spånskivor och trägolv i uterum under borttagen plastmatta, med en sopsäck fylld av trasigt material.
    Skapa konto
  • Fuktskadat golv i ett uterum, bitar av smulande spånskiva synliga vid tröskel, verktyg och plastpåse i närheten.
    Skapa konto
  • Fuktskadade spånskivor på golv med träplankor synliga under, visar skador i ett uterum där plastmatta tidigare legat.
    Skapa konto
  • Fuktskadade spånskivor och trägolv i ett oisolerat uterum, med skuggor från fönster samt synliga skruvar på golvet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.