3 955 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
Gjorde en tabbe – bröt av dräneringsutloppet på min AC, vad gör jag nu
Jag har gjort en tabbe med dräneringsutloppet på min portabla AC (Electrolux Comfort 600, EXP26U759CW).
När jag skulle tömma kondensvatten råkade jag luta maskinen så att den hårda plastnippeln/dräneringsutloppet längst ner på baksidan gick av.
På bilden:
Det är alltså Del A som har gått av.
Frågor:
Jag använder endast AC:n i kylläge, inte avfuktning. Den samlar väldigt lite kondensvatten – normalt bara några deciliter per säsong. Vill dock inte råka ut för ev vattenläckage om det skulle börja läcka från hålet.
Tacksam för råd!
Länk till AC: https://www.electrolux.se/homecare/...tioners/portable-air-conditioner/exp26u759cw/
Länk till manual: https://api.electrolux-medialibrary...INAL/9cc92bf2-b03b-4ef7-a7e2-00c148359b55.pdf
När jag skulle tömma kondensvatten råkade jag luta maskinen så att den hårda plastnippeln/dräneringsutloppet längst ner på baksidan gick av.
På bilden:
- Del A: Hård plastnippel/dräneringsutlopp (den som gått av).
- Del B: Mjuk gummiplugg som sitter i utloppet, alltså som sitter i del A
- Del C: Vitt skyddslock som sitter ytterst.
Det är alltså Del A som har gått av.
Frågor:
- Hur skulle ni göra?
- Går det att köra AC:n som den är om jag tätar hålet med t.ex. tejp eller annan lösning?
Jag använder endast AC:n i kylläge, inte avfuktning. Den samlar väldigt lite kondensvatten – normalt bara några deciliter per säsong. Vill dock inte råka ut för ev vattenläckage om det skulle börja läcka från hålet.
Tacksam för råd!
Länk till AC: https://www.electrolux.se/homecare/...tioners/portable-air-conditioner/exp26u759cw/
Länk till manual: https://api.electrolux-medialibrary...INAL/9cc92bf2-b03b-4ef7-a7e2-00c148359b55.pdf
Det sitter inte kvar någon bit i maskinen. Det är ju bara ett enda stort hål kvar, där dräneringsröret satt. Hålet är helt slätt och inget sitter kvar.D Dilato skrev:
Jag har inte satt igång den för säsongen ännu, men är rädd för att den kanske kan läcka något om jag inte lagar/tätar på något sätt. Och min fråga är hur jag bör agera; hur ska jag laga/täta?
När jag ställt undan AC:n för säsongen har jag, enligt manualens anvisningar, tömt maskinen på vatten. Det har dock aldrig varit speciellt mycket /max ett par deciliter per säsong.
Produkter som diskuteras: "träplugg"
Träplugg
Träpluggar är infästningskomponenter avsedda för användning i träkonstruktioner, och erbjuder ett attraktivt och funktionellt alternativ till spik eller skruv. Dessa cylindriska bitar av trä är särskilt populära inom möbeltillverkning och
Läs mer
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
https://www.biltema.se/bygg/lim/epoxilim/plastsvetsning-2-x-15-g-2000050119
Tvätta med isopropanol (bäst) först så allt är rent. Eller bromsrengöring om du har, liknande effekt. Inte aceton eller förtunning eftersom det gärna smälter plast. Avfettning ger fet yta och är inte heller bra.
Brottytorna låter du vara så de passar ihop, bara tvättar, men du kan gärna rugga upp de släta plastytorna på maskinens tank och utsidan av avbrutna röret och ha så mycket extra epoxy så att det går utanför lite som en krage. Det är en av de stora fördelarna med epoxi jämför med t ex superlim (cyanoakrylat), epoxi bildar i sig själv en förstärkande massa när den härdat.
Jag har lagat en hel del plastnipplar/rör precis som ditt på det sättet. Även högt belastade saker går (vilket din inte är) brukar gå men då vill man gärna ha en förstärkning invändigt. Jag har ofta använt plast eller metallrör som passat och går igenom båda de skadade bitarna. Allt från Treo-rör i aluminium till nedre delar från plastgalgar (är ibland ihåligt plaströr). Fantasin sätter gränsen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tvätta med isopropanol (bäst) först så allt är rent. Eller bromsrengöring om du har, liknande effekt. Inte aceton eller förtunning eftersom det gärna smälter plast. Avfettning ger fet yta och är inte heller bra.
Brottytorna låter du vara så de passar ihop, bara tvättar, men du kan gärna rugga upp de släta plastytorna på maskinens tank och utsidan av avbrutna röret och ha så mycket extra epoxy så att det går utanför lite som en krage. Det är en av de stora fördelarna med epoxi jämför med t ex superlim (cyanoakrylat), epoxi bildar i sig själv en förstärkande massa när den härdat.
Jag har lagat en hel del plastnipplar/rör precis som ditt på det sättet. Även högt belastade saker går (vilket din inte är) brukar gå men då vill man gärna ha en förstärkning invändigt. Jag har ofta använt plast eller metallrör som passat och går igenom båda de skadade bitarna. Allt från Treo-rör i aluminium till nedre delar från plastgalgar (är ibland ihåligt plaströr). Fantasin sätter gränsen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "superlim"
Snabblim & superlim
Snabblim och superlim är kraftfulla, snabbverkande limtyper som passar för ett brett spektrum av material och användningsområden. Deras omedelbara bindning gör dem till utmärkta val för hushållsreparationer och gör-det-själv-projekt. Med
Läs mer
Det är mycket bättre att ha kvar den råa brottytan när man limmar ihop plastdelar som brutits av, det ger en mycket starkare limfog.Superkewl skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 861 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 861 inlägg
Inte provat faktiskt, men ska ha det i bakhuvudet på den öde ön, tack! Epoxi har faktiskt blivit svårare att hitta till vettiga priser. Biltema har absolut bäst pris-prestanda sedan ett antal år.D Dilato skrev:
Farfar lärde upp mig med Araldit på 1970-talet. Sedan dess använder jag det på allt som kräver utfyllnad och limning samtidigt. Superlim fanns inte då och har revolutionerat mycket, men passar inte till allt.
Även superlim har överpriser rent allmänt i Sverige numera. Köpt absolut lägsta prissatta kinesiska superlim via Temu och AliExpress (Loolifl och andra uppfinningsrika varianter av Loctite). 50ml för 15kr och alltid helt nytillverkat (viktigt med superlim). Funkar exakt lika bra som originalet, ibland bättre eftersom en del butiker här säljer för gammalt lim. Samma med skruvlåsning. Nu kommer ju EU förstöra en del av del med nya tullar från 1 juli, tills Kina och kunderna hittar nya vägar.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "skruvlåsning"
Skruvlåsningslim
Skruvlåsningslim är utformade för att säkra och försegla bultar, muttrar och skruvar för att förhindra lossning, läckage och korrosion. Dessa är perfekta för tillämpningar där det finns höga vibrationer som kan leda till att
Läs mer