B Bigfoot skrev:
Tills den rostar sönder och förorenar marken. Då blir det fastighetsägarens ansvar att gräva upp och omhänderta förorenade jordmassor oavsett hur lång tid som gått.
Det gäller att det upptäcks. Min tank hade legat oanvänd sedan 1965. I 55 år hade den kvarvarande oljan sipprar ut, så det var inte mycket kvar att städa upp.
Orsaken till att folk övergav utomhustankarna var för att de rostade hål så oljan tog slut fortare än tänkt.

P
AXS AXS skrev:
[länk]
Där ser man....

P
T Tjompen1968 skrev:
den eldade vi med någon
Eldade? De hade väl inte ångpanna utan kolvmotorer.

Off topic. Lustiga fartyg.. Minsta fart var väl 6knop. Inget steglöst där.. Man vände väl till och med rotationsrikningen på motorn för att kunna backa.
Innan de fick flashbaserat minne så tog det 15 minuter för att starta om stridsledningen..

D Dilato skrev:
Olja flyter på vatten, så fyll tanken med vatten så kan du våtdammsuga bort eventuell olja från vattenytan.

Jag gjorde det med en båt där massor av motorolja och diesel läckt ut i kölsvinet..skitenkelt att "skumma" av vätskeytan med dammsugaren.
Det var det mest puckade förslaget jag hört på länge… plötsligt har man skapat 3000 L farligt avfall att ta hand om. Idiotisk idé.

Vad gjorde du av vattnet kölsvinet? Pumpa ut det i havet?

En droppe diesel räcker för att förorena flera tusen liter vatten.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Det med "sanering" är ett relativt nytt påfund. togs den ur bruk lite innan kommunerna började nysta mer i dessa frågor så sandfylldes de bara och sen var allt frid och fröjd och det kan ju vara gjort innan säljaren var ägare så det är ju i många fall väldigt osäkert vem och när och i vissa kommuner var man väldigt sena med att fundera på vilka hus som har olje tankar..

Är tanken redan tömd så är den ju inte ett fel utan felet är löst med dom krav som gällde då den togs ur bruk. hade jag vart säljare så hade jag inte sponsrat nån ny åtgärd av tank.

Jag hittade en gammal sandfylld plåttank som var nedgrävd när jag grävde nytt avlopp , den hamnade på ny djupare plats där den mest troligt aldrig kommer hittas , med innehåll och allt.

Ibland får man bara inse att olika tider har haft olika standard för vad som var en normal åtgärd.. ja menar var det ok när tanken dumpades och fylldes med sand så är det en slutförd åtgärd även om nån råkar hitta tanken sen så blir det inte plötsligt en ny tank som ska skrotas enligt dom regler som gäller idag. lagt kort ligger..

Förr hade ju varje gård och by sin egen soptipp i nån slänt elller grop där allt satans skit dumpades och det pågick på många platser ända in i 90 talet innan det blev allt mer snack om det och att hitta såna tippar där man slutade lite tidigare och nån har fyllt över skiten är liksom inte nåt ovanligt även om folk idag skriker högt och tycker det är förjäkligt och att nån borde ha berättat och helst ska nån ta upp plånboken och betala. Modern sophämtning och köra allt till återvinningen är trots allt ett rätt nytt påfund och inte alls så gammalt som vissa gärna får för sig.
Intressant lösning då du förorenat ditt grundvatten för lång tid framöver. Skulle du någonsin vilja schakta bort jord i framtiden och någon tar ett prov så har du en riktigt dyr historia att se fram emot. Bra jobbat.

P PappasHammare skrev:
Eldade? De hade väl inte ångpanna utan kolvmotorer.

Off topic. Lustiga fartyg.. Minsta fart var väl 6knop. Inget steglöst där.. Man vände väl till och med rotationsrikningen på motorn för att kunna backa.
Innan de fick flashbaserat minne så tog det 15 minuter för att starta om stridsledningen..
Att vi eldade diesel i maskinrummet betyder att det var diesel som var bränslet oavsett motortyp.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
Om den är tömt o sanerad enligt all konstens regler, skulle jag fundera på att använda den till bevattningsvatten, som samlas från regn från taket. Då kanske tanken kan komma till nytta. Om inte sanera den och använd den för regnvatten.
T Tjompen1968 skrev:
Vi får se vad den kan nyttjas till efter sanering. Bra idé med bevattningstank. Lite orolig dock att den inte blir helt ren? Eller så ren att jag vill vattna grönsakerna med...
Eller så tar man bort den. Diesel och vatten är en riktigt dålig kombination. En droppe förorenar tusentals liter och det kanske man inte vill sprida runt i trädgården.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
returen returen skrev:
då vart det dålig diesel kanske miljödiesel
Vanlig mackdiesel så det kan ha varit med RME men jag tvivlar på att nån diesel funkar…testade även ättika,bensin, thinner, aceton, natriumhydroxid, mm…visst bladen vissnade en stund men det kom tillbaks…eldade upp rötter i grillen men det slog upp gröna blad i askan sen 😂…helt sjuk växt ju.. grävde till slut ner den djupt mitt i gräsmattan och lät robotklipparen ta hand om den och sen några år så har jag inte sett några blad

P
B Bigfoot skrev:
Tills den rostar sönder och förorenar marken. Då blir det fastighetsägarens ansvar att gräva upp och omhänderta förorenade jordmassor oavsett hur lång tid som gått.
kanske i nån teoretisk fantasi men i praktiken så gör ju inte ens kommuner och företag det.. vad ja menar Ja det finns ju förorenad mark med betydligt allvarligare saker i marken än lite diesel spill som ju i praktiken är nästintill ofarligt i jämförelse med vissa trevliga grejer tex kresot behandling av stolpar till järnväg och elstolpar och det händer ju ingenting alls trots att det är välkänt att marken skulle behöva saneras så att som privatperson på en villa tomt hamna i läget att man tvingas ta reda på det.spill nån gammal sanerad oljetank med en handfull liter förorenad sand i. jadå den fantasivärlden har vi inte kommit till ännu iaf
Enda gången man får såna problem är ju om man ställer fel frågor till kommunens miljömuppar..

Även om det händer att nåt bygge på nån gammal mark det legat en mack på får sanera lite mark så är det egentligen rätt ovanligt , med tanke på hur slarvigt det var förr och hur många ställen det funnits gamla mackar på.
I dom flesta fall så händer inte ett skit och man blundar även om man hittar nåt mindre skit och öser ner det i ett djupare hål och skiter i resten

Så länge som man försöker tvinga markägare att betala för nån annans gamla synder med nya miljöregler så kommer väldigt många att tillämpa gräv och tig och låtsas att det aldrig har hänt

• Gilla
Per Mattsson och 1 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Nu har jag grävt ett stort hål och tanken verkar vara gjord i glasfiber så jag kommer att låta den ligga kvar i backen.

Jag har fått offert på 3000 kr + moms för sanering med intyg. Sen ska tanken anmälas till kommunen. I detta fall Sandvikens kommuns hemsida. Anmäla att den är tagen ur bruk. Sen står det skrivet:

"Cisterner och rörledningar som tas ur bruk
Cistern och rörledning som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Verksamhetsutövaren ska informera tillsynsmyndigheten om cistern som tagits ur bruk.

Cisterner som tas ur bruk permanent bör i första hand tas bort och skrotas. Om det inte är möjligt att avlägsna en nedgrävd tank bör den fyllas med sand eller annat lämpligt material för att undvika sättningsskador. Påfyllningsrör och avluftningsledning bör tas bort för att inte riskera att påfyllning sker av misstag."

Jag tolkar det som att jag inte behöver göra något mer än så. En representant från miljöavdelningen skrev att jag tolkat rätt.

Jag känner spontant att detta är något säljaren bör ta ansvaret för. Återkommer när historien fått ett slut.
Det är inget jag tänker dra i långbänk då summan pengar inte är värd att bråka om men efter att ha marinerat det hela under dagen så gör jag hellre något roligare för pengarna. Kanske det är fullt med diesel och någon vill köpa den?

Nåväl, tack för all respons så här långt!
Nu har jag inte läst hela tråden men jag tolkar det som att du endast behöver intyg osv om tar den ur bruk men låter den vara kvar. Om du tar bort den så borde det så finns det utrymme för att tolka det som att du inte behöver anmäla det ty det icket finnes någon tank.

P polaris78 skrev:
kanske i nån teoretisk fantasi men i praktiken så gör ju inte ens kommuner och företag det.. vad ja menar Ja det finns ju förorenad mark med betydligt allvarligare saker i marken än lite diesel spill som ju i praktiken är nästintill ofarligt i jämförelse med vissa trevliga grejer tex kresot behandling av stolpar till järnväg och elstolpar och det händer ju ingenting alls trots att det är välkänt att marken skulle behöva saneras så att som privatperson på en villa tomt hamna i läget att man tvingas ta reda på det.spill nån gammal sanerad oljetank med en handfull liter förorenad sand i. jadå den fantasivärlden har vi inte kommit till ännu iaf
Enda gången man får såna problem är ju om man ställer fel frågor till kommunens miljömuppar..

Även om det händer att nåt bygge på nån gammal mark det legat en mack på får sanera lite mark så är det egentligen rätt ovanligt , med tanke på hur slarvigt det var förr och hur många ställen det funnits gamla mackar på.
I dom flesta fall så händer inte ett skit och man blundar även om man hittar nåt mindre skit och öser ner det i ett djupare hål och skiter i resten

Så länge som man försöker tvinga markägare att betala för nån annans gamla synder med nya miljöregler så kommer väldigt många att tillämpa gräv och tig och låtsas att det aldrig har hänt
Nu gled du från "det med sanering är ett relativt nytt påfund" och "togs ur bruk och sandfylldes" till "gammal sanerad oljetank". Schrödingers sanering?

P
B Bigfoot skrev:
Nu gled du från "det med sanering är ett relativt nytt påfund" och "togs ur bruk och sandfylldes" till "gammal sanerad oljetank". Schrödingers sanering?
Många oljetankar särskillt såna som ligger i mark sandfylldes eller bara tömdes och togs dom ur bruk på 90 talet eller tidigare så var det väldigt slapphänt och slarvigt och inte så noga. inga anmälningar eller speciellt mycket ordning och reda och jag var med och kapade ut en hög under 2000 talet första 10 år och inte ens då ställdes det speciellt många frågor. det var olika från kommun till kommun om nån brydde sig alls..
var ju bra om dom tömdes men sen var det mest skitsamma...gör som ni vill ungefär..
Eldningsoljan började bli dyr och många valde andra värmelösningar och oljetanken den rök av bara farten och tog den inte plats inomhus så var det många som bara glömde av skiten och tog bort påfyllnadsröret så ingen skulle råka fylla på fel adress av misstag.

Det som var en tillräcklig lösning för att vara godkänd på 90 talet då knappt ingen använde ordet sanering i tal om gamla oljetankar

Det har liksom gått från..1 bra om den inte full utan helst tömd
2 bra om den tömmes på det mesta lite klägg kvar kvittar sug ur det som går
3 sug ur allt som går och sandfyll sanden får suga upp klägget
4 sanering och rengöring så kungen kan äta middag från botten , men ändå får knappt tanken lämnas efteråt utan sen ska tanken tas bort i sin helthet och kommunen ska ha papper vem som tagit emot vätskor och tanken osv

Man måste förstå att regler gäller inte retroaktivt , var det ok med tömning och bryta bort påfyllnadsröret och sandfylla och glöm skiten när det gjordes 1989 så är det OK även idag om nån råkar hitta tanken , sen får man nog inte flytta den om man ska vara petig utan den skall väl vara kvar på sin ursprungliga plats

ska man sen ny bygga ut och hittar tanken som är ivägen och vill vara ärlig så ska den tas omhand med dagens regelverk

Litenskit Litenskit skrev:
Nu har jag inte läst hela tråden men jag tolkar det som att du endast behöver intyg osv om tar den ur bruk men låter den vara kvar. Om du tar bort den så borde det så finns det utrymme för att tolka det som att du inte behöver anmäla det ty det icket finnes någon tank.
Myndighetstexten lyder:

Cistern och rörledning som tas ur bruk ska tömmas och rengöras. Verksamhetsutövaren ska informera tillsynsmyndigheten om cistern som tagits ur bruk.

Cisterner som tas ur bruk permanent bör i första hand tas bort och skrotas. Om det inte är möjligt att avlägsna en nedgrävd tank bör den fyllas med sand eller annat lämpligt material för att undvika sättningsskador. Påfyllningsrör och avluftningsledning bör tas bort för att inte riskera att påfyllning sker av misstag.

P
Tanken är ju redan tagen ur bruk, så den där texten tycks mig vara irrelevant för din tank.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
precis det där är ju regler om du idag ska sluta använda din oljetank

Dom gällde inte när din tank slutade användas gissningsvis för 20-25 år sen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.