37 951 läst ·
109 svar
38k läst
109 svar
Hur gör jag nu? Nedgrävd oljetank!
Reglerna tillkom innan man skrotade oljepannan så reglerna gäller gissar jag i det här fallet.P polaris78 skrev:Många oljetankar särskillt såna som ligger i mark sandfylldes eller bara tömdes och togs dom ur bruk på 90 talet eller tidigare så var det väldigt slapphänt och slarvigt och inte så noga. inga anmälningar eller speciellt mycket ordning och reda och jag var med och kapade ut en hög under 2000 talet första 10 år och inte ens då ställdes det speciellt många frågor. det var olika från kommun till kommun om nån brydde sig alls..
var ju bra om dom tömdes men sen var det mest skitsamma...gör som ni vill ungefär..
Eldningsoljan började bli dyr och många valde andra värmelösningar och oljetanken den rök av bara farten och tog den inte plats inomhus så var det många som bara glömde av skiten och tog bort påfyllnadsröret så ingen skulle råka fylla på fel adress av misstag.
Det som var en tillräcklig lösning för att vara godkänd på 90 talet då knappt ingen använde ordet sanering i tal om gamla oljetankar
Det har liksom gått från..1 bra om den inte full utan helst tömd
2 bra om den tömmes på det mesta lite klägg kvar kvittar sug ur det som går
3 sug ur allt som går och sandfyll sanden får suga upp klägget
4 sanering och rengöring så kungen kan äta middag från botten , men ändå får knappt tanken lämnas efteråt utan sen ska tanken tas bort i sin helthet och kommunen ska ha papper vem som tagit emot vätskor och tanken osv
Man måste förstå att regler gäller inte retroaktivt , var det ok med tömning och bryta bort påfyllnadsröret och sandfylla och glöm skiten när det gjordes 1989 så är det OK även idag om nån råkar hitta tanken , sen får man nog inte flytta den om man ska vara petig utan den skall väl vara kvar på sin ursprungliga plats
ska man sen ny bygga ut och hittar tanken som är ivägen och vill vara ärlig så ska den tas omhand med dagens regelverk
Påfyllningröret finns kvar vilket var anledningen till att jag hittade tanken.
Jo, de gällde 2003P polaris78 skrev:
Men pass på så inte kommunen får upp ögonen på något. Det kan bli att om dom befarar oljeläcka, så blir det att bevisa så inget läckt. Kan även bli en form av saneringskontroll som kan kosta en del. Så kontentan är.T Tjompen1968 skrev:
Väck inte den björn som sover och som är ovetande om något.
Den skulle ha anmälts som tagen ur bruk senast när den togs ur bruk enligt gällande förordning vid tiden. Jag kan inte preskriptionstiden i miljöbalken för att dåvarande verksamhetsutövaren missade detta anmälningsförfarande men det berör inte dig. Det var ju ändå för över 20 år sedan med en annan verksamhetsutövare.T Tjompen1968 skrev:
Men du är som fastighetsägare ansvarig för oljetanken nu. Man kan kanske hävda att tanken inte är tagen ur bruk ännu i och med att det finns villaolja i den. I så fal har du en anmälningsplikt enligt NFS 2021:10:
Hur tolkar man något man inte läst? (retorisk fråga. Svar: fel.) 🤔Litenskit skrev:
borde?Litenskit skrev:
ännu mer tolkning?Litenskit skrev:
Mycket tolka och borde utan att ha läst. Inget fel att komma med idéer och gissa. Men för oss som läst tråden och vet hur saken löstes tillförde det inget alls. 😁Litenskit skrev:
Jag vill inte verka negativ, så jag citerar/länkar till TS beskrivning av lösningen. Som framgått i tråden är saken "ur världen". Exakt hur framgår i tidigare inlägg.
T Tjompen1968 skrev:
Jag är inte hundra men det verkar som att detta med anmälan när cisterner och rörledningar tas ur bruk omfattas av en miljösanktionsavgift och inte av straffrättsligt ansvar i form av miljöbrott. Preskriptionstiden är i så fall fem år. D v s det var i alla fall 15-20 år sedan kommunen kunde ställa ut en avgift för att föregående ägare inte gjorde anmälan när tanken togs ur drift. Mycket vatten har runnit under bron sen dess.
I slutändan var det ju bara några liter villaolja så det hela löste sig ju enkelt. Juridiskt var det ju heller inga problem.
I slutändan var det ju bara några liter villaolja så det hela löste sig ju enkelt. Juridiskt var det ju heller inga problem.
Redigerat:
Betänk att i detta fallet har säljaren tagit på sig att genomföra och bekosta det som behöver göras.Claes Sörmland skrev:
Du vill inte verka negativ? Du ville alltså bara vara otroligt dryg genom att försöka smälla mig på fingrarna. Jag var öppen med att jag inte läst hela tråden, utan jag läste delar av den då den var 4 sidor när jag svarade. Men jag antar att du alltid läser alla inlägg i alla ämnen innan du yttrar dig?O skrev:
Hur tolkar man något man inte läst? (retorisk fråga. Svar: fel.) 🤔
borde?
ännu mer tolkning?
Mycket tolka och borde utan att ha läst. Inget fel att komma med idéer och gissa. Men för oss som läst tråden och vet hur saken löstes tillförde det inget alls. 😁
Jag vill inte verka negativ, så jag citerar/länkar till TS beskrivning av lösningen. Som framgått i tråden är saken "ur världen". Exakt hur framgår i tidigare inlägg.
Låter jobbigt att vara så krånglig som vissa är.
Skulle den tanken hittas hemma så skulle den vara borta på en dag av bara mig inblandad.
Avlägsna 5 liter, gräva upp, kapa upp. Forsla bort.
Ett lagomt dagsverke.
Men jag känner dessvärre allt för många som skulle göra världens grej av det hela och dra ut på det i ett par veckor samt kosta mångdubbelt.
Skulle den tanken hittas hemma så skulle den vara borta på en dag av bara mig inblandad.
Avlägsna 5 liter, gräva upp, kapa upp. Forsla bort.
Ett lagomt dagsverke.
Men jag känner dessvärre allt för många som skulle göra världens grej av det hela och dra ut på det i ett par veckor samt kosta mångdubbelt.
Du borde ta för vana att läsa hela tråden innan du klämmer ur dig något.Litenskit skrev:
Du vill inte verka negativ? Du ville alltså bara vara otroligt dryg genom att försöka smälla mig på fingrarna. Jag var öppen med att jag inte läst hela tråden, utan jag läste delar av den då den var 4 sidor när jag svarade. Men jag antar att du alltid läser alla inlägg i alla ämnen innan du yttrar dig?
Främst för att majoriteten av oss är inte sugna på läsa dina redan överspelade inlägg.