Om den är tömt o sanerad enligt all konstens regler, skulle jag fundera på att använda den till bevattningsvatten, som samlas från regn från taket. Då kanske tanken kan komma till nytta. Om inte sanera den och använd den för regnvatten.

• Gilla
Arlebrand och 4 till
  • Laddar…
T Tjompen1968 skrev:
Hej!

Köpte huset för ett drygt år sedan. Det är bergvärme i huset. Krypgrund.

Skulle plantera ett träd häromdagen och stöter i trädgården på en manlucka som visar sig tillhöra en oljetank innehållande vad jag gissar är dieselolja till en sedan före 2005 skrotad oljepanna.

Säljaren har inget sagt om denna, kommunen har inga dokument om att den är tagen ur bruk och sanerad så detta faller nu på mig. Har varit i kontakt med ett par firmor för offerter så vi får se var vi landar.

Jag kan tycka att säljaren minst borde ha upplyst om att tanken finns. Hen borde redan ha sanerat och anmält den tagen ur bruk.

Någon med erfarenhet av det hela? Tack på förhand!

/T
Det är väl bara att gräva upp den och tömma den i tomfat och sedan ta slipmaskin och dela den och sedan åka till skroten.
Kanske till och med går att sälja eldningsoljan.

P
T Tjompen1968 skrev:
Tanken ska, ifall man ska följa myndighetskraven, i första hand saneras, sedan kan den demonteras eller fyllas med lämpligt material typ sand.
Det tycker jag verkar vara vettigare än att gräva bort tanken. När min far bytte från oljeeldning till elvärme nån gång sent 1970- eller tidigt 1980-tal så lät han oljetanken ligga kvar. Så vitt jag vet ligger den kvar än. Det syns inget påfyllningsrör eller luftning, så risken för felaktig påfyllning är inte så stor. (Det går inte att fråga min far längre).

P
Intet Intet skrev:
När jag tog bort min nya oljetank i pannrummet torkade jag ur den med trasor som jag senare eldade upp i min nya vedpanna. Så var den saneringen avklarad.
Men, men, men? Tänk på växthuseffekten! 🙃

P
Det med "sanering" är ett relativt nytt påfund. togs den ur bruk lite innan kommunerna började nysta mer i dessa frågor så sandfylldes de bara och sen var allt frid och fröjd och det kan ju vara gjort innan säljaren var ägare så det är ju i många fall väldigt osäkert vem och när och i vissa kommuner var man väldigt sena med att fundera på vilka hus som har olje tankar..

Är tanken redan tömd så är den ju inte ett fel utan felet är löst med dom krav som gällde då den togs ur bruk. hade jag vart säljare så hade jag inte sponsrat nån ny åtgärd av tank.

Jag hittade en gammal sandfylld plåttank som var nedgrävd när jag grävde nytt avlopp , den hamnade på ny djupare plats där den mest troligt aldrig kommer hittas , med innehåll och allt.

Ibland får man bara inse att olika tider har haft olika standard för vad som var en normal åtgärd.. ja menar var det ok när tanken dumpades och fylldes med sand så är det en slutförd åtgärd även om nån råkar hitta tanken sen så blir det inte plötsligt en ny tank som ska skrotas enligt dom regler som gäller idag. lagt kort ligger..

Förr hade ju varje gård och by sin egen soptipp i nån slänt elller grop där allt satans skit dumpades och det pågick på många platser ända in i 90 talet innan det blev allt mer snack om det och att hitta såna tippar där man slutade lite tidigare och nån har fyllt över skiten är liksom inte nåt ovanligt även om folk idag skriker högt och tycker det är förjäkligt och att nån borde ha berättat och helst ska nån ta upp plånboken och betala. Modern sophämtning och köra allt till återvinningen är trots allt ett rätt nytt påfund och inte alls så gammalt som vissa gärna får för sig.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
T Tjompen1968 skrev:
Hur menar du? Att det borde stått i besiktningsprotokollet? Det gjorde det inte och inget i de upplysningar jag fått från säljare och mäklare.
Man skulle ju kunna tycka att "nedgrävd" är åtminstone lite "dolt", men outgrundliga äro fastighetsöverlåtelserna.
"Din" säljare tycks vara en hyvens människa.

T Tjompen1968 skrev:
Vi får se vad den kan nyttjas till efter sanering. Bra idé med bevattningstank. Lite orolig dock att den inte blir helt ren? Eller så ren att jag vill vattna grönsakerna med..
Är ändå inte huvudalternativen att antingen gräva upp och skicka till återvinning eller fylla med sand, stänga, återfylla jorden och glömma.

Om man inte har ett uppdämt behov av en nedgrävd cistern just där, förstås...

T Tjompen1968 skrev:
Säljaren tar kostnaden på 3750 kr som sanering med intyg kostar. Anmäler sen till kommunen och saken är därmed ur världen.
Där ser man. Att tala med folk brukar löna sig. De flesta är vettiga och vill komma överens och göra rätt för sig. Det är inte alls dumt att stå på god fot med fastighetens förre ägare om det dyker upp någon fråga i framtiden.
T Tjompen1968 skrev:
Ärendet avslutat.
Underbart! 👍

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
P
O O skrev:
Det är inte alls dumt att stå på god fot med fastighetens förre ägare om det dyker upp någon fråga i framtiden.
Verkligen!

Den vi köpte vårt nuvarande hus av sa nånting i stil med "support ingår" när vi skrev köpeavtalet, och det löftet höll han ordentligt. Inte för att det var några större fel på huset men en del saker fanns det inte mycket till skriftlig dokumentation på (den första ägaren hade inte lämnat överdrivet mycket sådan till den som vi köpte huset av senare), och det finns alltid oklarheter med ett hus. Det var mycket trevligt att inte behöva ägna lång tid att klura ut saker på egen hand när det räckte att ringa säljaren och fråga.

Världens (eller åtminstone Sveriges) bäste fastighetssäljare skulle jag vilja utnämna honom till.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 5 till
  • Laddar…
P Per Mattsson skrev:
Nej…det funkar inte mot parkslide. Har testat…
då vart det dålig diesel kanske miljödiesel

P
T Tjompen1968 skrev:
typ 5 liter diesel..
Var det verkligen diesel? Var det inte brännolja?
För har det funnits pannor till hus som eldats med diesel?

AXS
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Diesel är eldningsolja och delas in i sju olika klasser. Den vanligaste formen av eldningsolja som säljs på marknaden är samma diesel som säljs på bensinmackarna men tillsatta färger för att tydliggöra att dieseln inte är beskattad. Det är alltså inte frågan om en diesel som inte är brukbar för vissa fordon.
https://utrikesgruppen.se/har-finns-information-om-rod-diesel-eldningsolja/

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ingen aning vad det är exakt. Luktar som när jag gjorde lumpen ombord på en Patrullbåt och den eldade vi med någon typ av dieselolja.

P polaris78 skrev:
Ibland får man bara inse att olika tider har haft olika standard för vad som var en normal åtgärd.. ja menar var det ok när tanken dumpades och fylldes med sand så är det en slutförd åtgärd även om nån råkar hitta tanken sen så blir det inte plötsligt en ny tank som ska skrotas enligt dom regler som gäller idag. lagt kort ligger
Tills den rostar sönder och förorenar marken. Då blir det fastighetsägarens ansvar att gräva upp och omhänderta förorenade jordmassor oavsett hur lång tid som gått.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.