8 500 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
Ja det var lite så jag tänkte ocksåC Chrzan skrev:
Smart grej! Jag ska kolla in vattentät rullgardin. Det kan nog bli snyggare än ett drapperi som ska hänga ner längs väggen i hörnet när det inte används.C Chrzan skrev:
Haha, visst, ni har ju inga tonåringar hemma, så körP perlundstrom skrev:
Nackdelen med den här manicken är ju att man alltid bör dra ner den igen efter att man duschat, så den kan torka. Annars rullar man in en härlig mix av fukt och lite lagom hudepitel som garanterat får diverse små liv att trivas och föröka sig
Men försök få en tonåring att upprätthålla den rutinen...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Jag har uppfattat det som att de flesta tätskiktstillverkare vill att tätskiktet ska täckas med något tåligt eftersom folien i sig är ömtålig. Det blir väl en del tryck och kanske skav av fixturen.
Man klipper lämpligen till duschdraperiet så att det passar som en gardin för fönstret med lagom mycket på sidorna om fönstret.P perlundstrom skrev:
Nu måste jag fortsätta fråga här igen. Jag har fått mycket hjälp och många bra tips av han vi kan kalla för Snickaren. Han är lite äldre och är van att göra på ett visst vis och har byggt många badrum tidigare. Jag har byggt noll badrum och lär mig längs vägen och har därför ingen grundkoll på området.
Jag skulle vilja få hjälp att sätta tätskikt och bygga in vägghängda toaletten med mera. Han kan hjälpa mig, vilket är väldigt bra, för jag har en hel del annat just nu att fixa och jobbar heltid osv. Just nu landar det i två val.
1. Snickaren fixar enligt nedan. Han vill inte sätta fast toaletten ovanpå klinkers och skruva fast den ner genom tätskiktet.
2. Jag får göra detta själv, vilket jag inte har tid med och inte kunskap heller egentligen (firmor i närheten som jobbar med tätskikt jag kollat med har månader i kötid, jag behöver få klart detta snart).
Medan jag jobbade klart idag fixade snickaren lite mer och det ser nu ut som på bilderna nedan. Han kollade på de "nya" byggreglerna och tätskikt går fint att dra på väggen bakom toaletten, det höll han med om.
- Han satte dit en träkant (vänster) som hjälp sen för att bygga in toaletten och tänkte då tätskikt runt den, så att det går bakom. Vilket känns lite märkligt.
- Han vill inte sätta fast toaletten ovanpå klinkers. För då behöver man borra igenom klinkers och borra genom tätskiktet i golvet för att fästa toaletten. Han vill dra tätskiktet upp en bit på toalettens metall (se bild 3). Det låter rimligt att inte borra hål i tätskiktet, åtminstone inte där i golvet. Väggar gör lite mindre om man borrar i och man måste borra en del som när kommoden ska sättas upp på väggen.
Kan det vara en möjlighet att göra på det här viset, eller bör jag fixa toaletten själv sen i efterhand?
Kommer försäkring att täcka eventuell vattenskada i framtiden om det görs på detta vis?
Barn väntas inom några få veckor och det kommer att bli fullt upp här hemma. Det är redan mycket igång. Så jag tar gärna emot denna hjälp så att toaletten blir klart innan födseln, bara det att jag vill att det ska bli rätt också.
Jag skulle vilja få hjälp att sätta tätskikt och bygga in vägghängda toaletten med mera. Han kan hjälpa mig, vilket är väldigt bra, för jag har en hel del annat just nu att fixa och jobbar heltid osv. Just nu landar det i två val.
1. Snickaren fixar enligt nedan. Han vill inte sätta fast toaletten ovanpå klinkers och skruva fast den ner genom tätskiktet.
2. Jag får göra detta själv, vilket jag inte har tid med och inte kunskap heller egentligen (firmor i närheten som jobbar med tätskikt jag kollat med har månader i kötid, jag behöver få klart detta snart).
Medan jag jobbade klart idag fixade snickaren lite mer och det ser nu ut som på bilderna nedan. Han kollade på de "nya" byggreglerna och tätskikt går fint att dra på väggen bakom toaletten, det höll han med om.
- Han satte dit en träkant (vänster) som hjälp sen för att bygga in toaletten och tänkte då tätskikt runt den, så att det går bakom. Vilket känns lite märkligt.
- Han vill inte sätta fast toaletten ovanpå klinkers. För då behöver man borra igenom klinkers och borra genom tätskiktet i golvet för att fästa toaletten. Han vill dra tätskiktet upp en bit på toalettens metall (se bild 3). Det låter rimligt att inte borra hål i tätskiktet, åtminstone inte där i golvet. Väggar gör lite mindre om man borrar i och man måste borra en del som när kommoden ska sättas upp på väggen.
Kan det vara en möjlighet att göra på det här viset, eller bör jag fixa toaletten själv sen i efterhand?
Kommer försäkring att täcka eventuell vattenskada i framtiden om det görs på detta vis?
Barn väntas inom några få veckor och det kommer att bli fullt upp här hemma. Det är redan mycket igång. Så jag tar gärna emot denna hjälp så att toaletten blir klart innan födseln, bara det att jag vill att det ska bli rätt också.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 061 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 061 inlägg
Man har inte trä på ställen där det kan bli blött utan att det märks.P perlundstrom skrev:
Det finns godkända sätt att täta hål genom tätskikt.P perlundstrom skrev:
NejP perlundstrom skrev:
För att försäkringen ska täcka ska alla branschregler och alla monteringsanvisningar följas exakt.
Du vet ju egentligen redan svaret. Det går kanske hur bra som helst, men kommer det att kännas bra att ha chansat? Dessutom är det redan helt åt skogen med träregeln. Byt kompis.
Jag fattar dessutom inte grejen med din WC-modell. Enda fördelen med en inbyggd WC är väl just att man kan hänga fixturen på väggen och slipper fästhål i golvet?
Men nu är det som det är, och avloppet är väl satt efter just den modellen. Din fixtur har ändå rejäla väggfästen, så det kanske inte är så kritiskt om man limmar golvfästena? Man limmar allt oftare WC-stolar med våtrumssilikon. Annars finns det godkända sätt att täta en skruvinfästning, men GVK säger att man ska "undvika" det.
EDIT
Tvåa eller trea på bollen.
Jag fattar dessutom inte grejen med din WC-modell. Enda fördelen med en inbyggd WC är väl just att man kan hänga fixturen på väggen och slipper fästhål i golvet?
Men nu är det som det är, och avloppet är väl satt efter just den modellen. Din fixtur har ändå rejäla väggfästen, så det kanske inte är så kritiskt om man limmar golvfästena? Man limmar allt oftare WC-stolar med våtrumssilikon. Annars finns det godkända sätt att täta en skruvinfästning, men GVK säger att man ska "undvika" det.
EDIT
Tvåa eller trea på bollen.
Vi hade funderat lite på vägghängd toalett redan tidigare. Den går inte att bygga in i väggen då det inte ryms just där och en låda behövs då. Så det tar inte mindre plats än en vanlig toalett. Däremot blir det lite snyggare, lätt att städa undertill och man kan ställa något fint på själva lådan sedan. När vi då fick denna gratis av en granne så blev det bestämt att köra på just den WC-modellen. Sen är det inte allt för tydliga instruktioner för den toaletten. Det blir nog att köra på ett bra lim istället, just för fästet nedtill på toaletten mot kaklet på golvet. Det var någon här i tråden som skrev om det och jag har sett den lösningen i en videoinstruktion för vägghängda toaletter med, som en möjlig väg att gå. Så slipper man göra hål i tätskiktet.
Nu är golvvärmen testad av elektriker på morgonen och flytspackel nyss lagt. Det blir då inte som tänkt först, utan det blir enligt reglerna med toaletten ovanpå klinkers. Det är jättebra att kunna bolla tankar och idéer så här på byggahus.se. Jag försöker kolla upp allt jag hinner också förstås längs vägen, men det är mycket att sätta sig in i nu på en gång, samtidigt som allt annat man har i livet. Elektrikern hittade även ett par märkliga dragningar och felaktigheter med elen som han ska fixa nästa gång han kommer hit. Med gammalt hus och många tidigare ägare blir det lätt på det viset.
Nu är golvvärmen testad av elektriker på morgonen och flytspackel nyss lagt. Det blir då inte som tänkt först, utan det blir enligt reglerna med toaletten ovanpå klinkers. Det är jättebra att kunna bolla tankar och idéer så här på byggahus.se. Jag försöker kolla upp allt jag hinner också förstås längs vägen, men det är mycket att sätta sig in i nu på en gång, samtidigt som allt annat man har i livet. Elektrikern hittade även ett par märkliga dragningar och felaktigheter med elen som han ska fixa nästa gång han kommer hit. Med gammalt hus och många tidigare ägare blir det lätt på det viset.
Vad skönt att det ordnade sig till slut. Jag är ingen paragrafryttare, tvärtom har jag ju uppmuntrat dig till regelbrott vad gäller fönster i våtzon 1, men det är lite annan sak än att bygga in onödiga risker i golvkonstruktioner med organiskt material.
Det var jag som spånade kring limning, men hittills har jag bara sett det för själva WC-stolen, och eftersom jag själv vägrar befatta mig med inbyggda/vägghängda WC:n så var det ju lite teoretiskt. Kan inbilla mig att det är lite extra viktigt att fixturen sitter stabilt i väggen, så det inte är risk för sprickbildning på klinkern. Hoppas någon som sett/gjort den sortens lösning i praktiken hör av sig i tråden.
Det var jag som spånade kring limning, men hittills har jag bara sett det för själva WC-stolen, och eftersom jag själv vägrar befatta mig med inbyggda/vägghängda WC:n så var det ju lite teoretiskt. Kan inbilla mig att det är lite extra viktigt att fixturen sitter stabilt i väggen, så det inte är risk för sprickbildning på klinkern. Hoppas någon som sett/gjort den sortens lösning i praktiken hör av sig i tråden.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden