Så här ser toaletten ut nu, finns det några kloka tips på var och hur en dusch kan placeras?
Plastmattan har börjat släppa, det är dags för totalrenovering. Kakel, klinkers, och framförallt vill vi ha en dusch här. Rummet är ca 160 * 260 cm och dusch passar inte riktigt någonstans pga dörr, fönster och element som är i vägen.

Handritad planritning av badrum med mått 160x260 cm, visar fönster, dörr, element och avlopp för duschplacering. Skiss för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Badrum med toalett, bidé, handfat, beige plastmatta och handdukshängare på vägg. Dörröppning leder ut ur rummet. Element längs ena väggen.
Skapa konto
Badrum med toalettstol, bidé, handfat, fönster med växt och spegel ovanför. Plastmatta på golvet; element, skåp och handdukar synliga.
Skapa konto

Här är tre alternativ jag tänker på. Inget känns helt hundra däremot.
Detta ger endast ca 72 cm på bredden. Längden kan vara längre. Tänker då en glasvägg och öppet på andra sidan.
Ritning av badrum i rutat block med dimensioner 160x260 cm, fönster, dörr, element och duschalternativ markerade. Skala i cm.
Skapa konto

Detta alternativ ger ca 82 cm på bredden (ej mer pga elementet). Nackdelen då är fönstret, som man kanske kan ha ett draperi och dra för vid duschning.
Skiss av badrum på rutigt papper, visar placering av dörr, fönster, element och avlopp. Mått markerade för ett duschutrymme i ett 160x260 cm rum.
Skapa konto

Eller möjligen något alternativ med böjda dörrar, som kan vikas ihop in mot väggen när man inte duschar, men som då kan gå ut något mer för att få mer plats när man behöver tvätta sig.
Skiss över badrum, 160x260 cm, med dörr, fönster och element. Platser markerade för dusch, avlopp och alternativ layout i blå linje.
Skapa konto

Rickard.
Ta bort fönstret och sätt in duschen i hörnet och flytta element eller byt till en handdukstork som sitter på väggen, eller golvvärme om du tycker det är värt kostnaden. Oavsett så bör du bygga bort rören från golvet så det finns alternativ.

Hur trevligt det än är så går fönster och duschar inte bra ihop, även om det inte blir blött av stänk så blir det de av kondens.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Ta bort fönstret och sätt in duschen i hörnet och flytta element eller byt till en handdukstork som sitter på väggen, eller golvvärme om du tycker det är värt kostnaden. Oavsett så bör du bygga bort rören från golvet så det finns alternativ.

Hur trevligt det än är så går fönster och duschar inte bra ihop, även om det inte blir blött av stänk så blir det de av kondens.
Ja precis, det blir ju ändå ett väldigt stort ingrepp att sätta in en dusch i det där badrummet, så då kan man lika gärna göra det ordentligt.

Ja tanken är att göra det ordentligt, ta bort exakt allt, och bygga nytt helt från grunden. Golvvärme lär det bli så att elementet kan ryka också. Men att ha ett fönster som släpper in ljus är väldigt trevligt.. så går det att behålla på något sätt föredrar jag absolut det.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Jag håller helt med men du vill inte heller ha en dusch som är mindre än 90x90, det är otrevligt...

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Ta bort fönstret helt och sätt dush/bad längst in. Gör ett riktigt sparum av det, det kommer bli bra! Det blir sällan bra att stå och flexa i fönstret i badrummet, låt det stanna vid en idé. Stora speglar om man ändå vill flexa utan att förstöra grannsämjan. Bra belysning är viktigt, se till att det finns ordentliga ljuskällor.

Det går kanske att ha kvar fönstret om du säkerställer tätskiktet, men jag skulle inte hålla på med det.
https://sakravatrum.gvk.se/branschregler-2021-1/8-utforande-av-tatskikt/8-10-tatskikt-vid-fonster/
https://www.gvk.se/branschregler/vatzoner/
  • Fönster ska ej placeras i plats för bad eller dusch.
  • Om fönster är placerad i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
Det låter som att ta bort fönstret är den idé alla tror på, det är möjligt att det blir så. Men en idé jag kom att tänka på nu är om man skulle förminska fönstret en del bara och då ryms 90*90 dusch i hörnet. Då skulle man behöva minska in en del så här:. Med duschvägg mot fönstret kommer den mesta av fukten att dra uppåt taket och sen ut med fläkten.
En hand pekar mot kanten av ett fönster med regnvatten utanför, vilket illustrerar en möjlig justering inför en duschinstallation.
Skapa konto
Hand pekar på insida av frostat fönster med vit karm i badrum, diskuterar minskning av storlek för att få plats med dusch.
Skapa konto
Handritad plan över badrum med måtten 160x260 cm, visande fönster, dörr, duschutrymme (markerat i blått), fläkt och avlopp.
Skapa konto

• Gilla
TickyNucker och 2 till
  • Laddar…
P perlundstrom skrev:
Ja tanken är att göra det ordentligt, ta bort exakt allt, och bygga nytt helt från grunden. Golvvärme lär det bli så att elementet kan ryka också. Men att ha ett fönster som släpper in ljus är väldigt trevligt.. så går det att behålla på något sätt föredrar jag absolut det.
Har badkar/dusch under fönster, bytte till pvc fönster med homogena plastfoder.

• Gilla
perlundstrom
  • Laddar…
C
Naturligtvis ditt alternativ #2.De övriga funkar undermåligt rent plantekniskt, vilket du själv inser. Men jag ser ännu fler nackdelar än du själv beskriver, och inte kommer de att förhindra kondens på fönstret.

Fönster i badrum är en kvalitet som det vore synd att förstöra. Både praktiskt (vädra) och känslomässigt. Försök i stället definiera vilka problem du tror dig lösa genom att ta bort det, för man kan högst sannolikt lösa dem bättre och enklare utan att behöva avstå fönstret.

Insyn
Har du verkligen insynsproblem, dvs att främlingar kan kolla på när ni duschar? Förstår att du tycker det blir stökigt med en gardin, men det funkar ju med envägsglas (om du vill behålla utblicken), mönstrat eller semitransparent glas (om du inte bryr dig om utsikten), eller helt enkelt en mattfilm på befintlig ruta.

Ett lite mer ingripande men snyggt sätt vore att höja bröstningen på fönstret. Är det byggtekniskt enkelt (jag vet ju inte hur ditt hus är konstruerat), så kan man flytta det upp mot innertaket och börja säg 15-1600 mm ö.g (beroende på var insynsrisken börjar). Ännu snyggare: bredda det över hela rummet Då har du kvar dagsljuset, utblicken mot himlen, vädringsmöjligheten, och en rumsbred helkaklad "hylla" i fönsternischen.

Kondens m m
Du ska ju ändå göra om alla ytskikt, så rent tekniskt kan du hantera fukt- och kondensproblematiken med rätt utförd tätskikstuppbyggnad, fogning, materialval och ventilation. Fukt- och diffspärren (i detta fall blir det samma sak) bör gå ut i fönsternischen och förseglas i en diffusionstät fog på karmens insida. Utsidan får gärna vara diffusionsöppen och med en luftspalt längst ut bakom täcklisten (eller hur nu den utvändiga fogen ser ut, men den ska vara dränerad och diffusionsöppen).

Är du ändå orolig så kan du byta till ett (isolerat) helaluminiumfönster, men erfarenhetsmässigt funkar egentligen träkarmar bättre om fogningen och den omgivande skiktuppbyggnaden utförs på rätt sätt. Lägre u-värde på isolerrutan ger mindre kondens, men den är mest bara ett estetiskt problem, även för träfönster, om de får torka upp däremellan. Och har man fönster är det ju bara att vädra :)

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det finns något som kallas U-dusch som är väldigt bra att använda när ett fönster är i vägen. Man kan tom. montera båda dörrarna på samma vägg om man skulle vilja ha duschen där bidén är idag.

Man bör undvika duschar direkt bredvid dörrar, det ökar risken för att karmen blir fuktskadad.

Man kan ha asymmetriska duschar, vi har 80x100 och det känns lika rymligt som 90x90. I så fall behöver du ju inte smalna av fönstret lika mycket. Jag förstår att du vill ha fönstret kvar, det gör mycket för känslan att kunna titta ut.

• Gilla
TickyNucker och 4 till
  • Laddar…
C
BirgitS BirgitS skrev:
(...)
Man kan ha asymmetriska duschar, vi har 80x100 och det känns lika rymligt som 90x90. I så fall behöver du ju inte smalna av fönstret lika mycket. Jag förstår att du vill ha fönstret kvar, det gör mycket för känslan att kunna titta ut.
Jag bor i en renoverad 1800-talskåk och min egen dusch har fått bli ca 700x1200 mm. Funkar hur fint som helst just för att den är så lång åt ena hållet. Gäller bara att stå med längdriktningen och inte på tvären, så kan man flaxa med armarna hur mycket man vill :)

• Gilla
perlundstrom och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar så här långt, det har kommit upp en del jag inte hade tänkt på alls tidigare. Exempelvis U-dusch och PVC fönster. Jag tror på en U-dusch uppe i vänstra hörnet i bilden på planlösningen. Kanske något i stil med detta. En U-dusch går även att fästa på två väggar och gå in bredare på den vägg där mer utrymme finns och mindre på väggen med fönster.

Skiss över badrum med U-dusch i vänstra hörnet, PVC-fönster ovanför dusch och avlopp markerade. Planlösningen visar mått och dörrplacering.
Skapa konto
Planlösning av ett badrum med U-dusch i vänstra hörnet, fönster ovanför toalett och ett tvättställ, mått 160x260 cm.
Skapa konto

Duschhörn med en U-formad glasvägg och en duscharmatur mot en kaklad vägg.
Skapa konto
Ritning över U-dusch från Alterna med dimensioner för olika monteringsalternativ.
Skapa konto

• Gilla
Dublin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag vet inte vad det blå längst ner i ritningarna är men det behövs en del tomrum kring en toalett för att det ska gå att komma åt att städa sidorna och ingen slår knäna i något. 80 cm bredd för toaletten är en rekommendation.

Tänk på att duschdörrarna viks in när man inte duschar så att det går bra att ha saker längs den andra långväggen hela vägen bort till fönstret.

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag vet inte vad det blå längst ner i ritningarna är men det behövs en del tomrum kring en toalett för att det ska gå att komma åt att städa sidorna och ingen slår knäna i något. 80 cm bredd för toaletten är en rekommendation.

Tänk på att duschdörrarna viks in när man inte duschar så att det går bra att ha saker längs den andra långväggen hela vägen bort till fönstret.
Det där stora blå vid toan är ett eventuellt upphängt skåp (ungefär som nuvarande, se bild två i första posten). Jag vet inte hur det blir än med förvaring, men själva duschen blir troligen U-dusch längs den vänstra väggen eller uppe i vänstra hörnet. Det känns som en bra lösning här och att ändå kunna behålla fönster och ljusinsläpp. Sen något större handfat med skåp under och något spegelskåp ovanför. Så blir det en del förvaringsplats med.

Satsuki
Jag hade satsat på en så bred kommod som du kan få in och spegelskåp över. Det rymmer en hel del. Avskyr väggskåp i ansiktshöjd eftersom hela utrymmet under ändå försvinner (vem vill sitta halvvägs in under ett skåp på toa?)
Tänk på att planera för förvaring inne i duschen också, speciellt om man inte gillar hyllor i hörnen eller lösa hyllor som hänger…

• Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.