8 500 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
Ja, viktigt att det inte är de vanliga pappbelagda. Läs även på om regelavstånd, skarvförskjutningar etc. Gyproc har bra instruktioner om det.P perlundstrom skrev:
Kolla att plywooden är limmad med fuktbeständigt fenolhartslim - det ska k-plywood vara, men jag har med egna ögon sett sämre kvalitet som krängdes som k-plywood
Är det bara ljudisolering så spelar kvaliteten på mineralullen försumbar roll, och man vinner heller inte mycket på att fylla upp helt mellan reglarna. Du kan utan att blinka återanvända det du eventuellt redan har i väggarna och diverse andra spillbitar. Ett av få jobb man faktiskt kan slarva med med rent samveteP perlundstrom skrev:
Golvet behöver brytas upp en del, jag funderar på om det kan vara en idé att ta bort alla brädorna där från undergolvet och att lägga en ny tunnare skiva. Helst bygger jag inte upp så att nya golvet hamnar så mycket högre än det gamla som hade golvmatta. Men nu blir det golvvärme och klinkers och det bygger upp en del.
En golvbrunn i stil med detta ser snyggt ut, jag vill gärna ha det så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
En golvbrunn i stil med detta ser snyggt ut, jag vill gärna ha det så.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Sent på bollen men inte tror jag man behöver oroa sig över fönstret om man har en dusch där. Sambons päron har ett liknande rum på bottenplan med toa och dusch och de har ett fönster på ungefär samma sätt.
Radhuset är byggt tidigt 70tal och de renoverade 2010 kanske..........Samma fönster fortfarande om än målat och bättrat nå gånger.
Finns ju många "kan" här såklart men de finns ju där oavsett........
Radhuset är byggt tidigt 70tal och de renoverade 2010 kanske..........Samma fönster fortfarande om än målat och bättrat nå gånger.
Finns ju många "kan" här såklart men de finns ju där oavsett........
Ja som det är nu med två försiktiga vuxna ska det inte vara några problem med fönstret åtminstone tänker jag. Det blir förstås en del fukt från duschen även om man exempelvis har ett draperi för. Jag bygger gärna så riktigt som möjligt ändå, så att om något händer kanske försäkring kan täcka.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Bygger man riktigt så blir det inga läckage på det viset och fukten som blir ska ut med ventilation. Försvinner fukten ganska fort så ska inte fönster och sånt påverkas nämnvärt även om det kanske sitter sårbart till.
Det låter bra, jag kan så lite om allt kring att bygga badrum, men jag har hjälp också av en som kan samt rörmokaren. Tidigare har det varit badkar för länge sedan, och därefter endast toalett. Ventilationstrumma finns (däremot självdrag bara i huset) och jag ska installera en fläkt där som kan dra ut fukt vid duschning. En tanke är en fläkt som alltid har el/är påslagen, men som är fuktkänslig och som körs endast över viss fuktighet.S Stefan1972 skrev:
Update:
Nu finns ytterligare förslag till duschen. Ritningarna nedan är skalenliga.
Snickaren gav detta som idé. Mer tydligt duschutrymme med vägg, och handfat då på andra sidan väggen. Mindre draperi som kan dras för fönstret.
Så här har våra tankar gått som mest. Det streckade är ett dusch draperi. En lång bänkskiva 180cm med lådor under.
Nu ikväll kom jag att tänka på att det kan gå att ha en glasvägg och ha duschen vid fönstret. Då dusch draperi behövs oavsett vid alla de här tre lösningarna. Det skulle kunna bli rätt snyggt tänker jag. Reglas ut till 45*70 reglar och kanske att det går att ha små hyllor inbyggt i väggen möjligen? Där vid duschen. För schampo osv.
Det är hög takhöjd så vi funderar på att ha spotlights i taket då det inte gör något om takhöjden blir lite lägre. I alla tre fallen är toaletten vägghängd och handfatets skåp sitter fast i väggen så att golvets klinkers är fria och lättstädade.
Tips/tankar?
Nu finns ytterligare förslag till duschen. Ritningarna nedan är skalenliga.
Snickaren gav detta som idé. Mer tydligt duschutrymme med vägg, och handfat då på andra sidan väggen. Mindre draperi som kan dras för fönstret.
Logga in
Skapa konto
Så här har våra tankar gått som mest. Det streckade är ett dusch draperi. En lång bänkskiva 180cm med lådor under.
Logga in
Skapa konto
Nu ikväll kom jag att tänka på att det kan gå att ha en glasvägg och ha duschen vid fönstret. Då dusch draperi behövs oavsett vid alla de här tre lösningarna. Det skulle kunna bli rätt snyggt tänker jag. Reglas ut till 45*70 reglar och kanske att det går att ha små hyllor inbyggt i väggen möjligen? Där vid duschen. För schampo osv.
Logga in
Skapa konto
Det är hög takhöjd så vi funderar på att ha spotlights i taket då det inte gör något om takhöjden blir lite lägre. I alla tre fallen är toaletten vägghängd och handfatets skåp sitter fast i väggen så att golvets klinkers är fria och lättstädade.
Tips/tankar?
Inte nr 1 i varje fall - knöligt S-format rörelseflöde och synd att spärra genomsikten ut till fönstret. Då hade jag hellre satt tvättstälet/kommoden längsmed långväggen. Egentligen kan det sitta mittemot WC:n om man vill och väljer rätt form på tvättstället. Men jag trodde ju inte att du ville flytta om så mycket på vatten, avlopp och radiator, eftersom du själv nämnde dess placering som kritisk.. Känns inte som man får ut några direkta fördelar för pådraget, snarare tvärtom.
Nr 2 är ju en variant på den sist gällande, men jag hade nog ändå delat upp bänken så man kunde dra för hela vägen. Svårt att förvara något som inte borde bli blött i kommoden ut mot fönstret. Känns som en lite sämre version av de enkla skärmarna rätt över,
Nr 3 klart redigast, enklast och effektivt när man väl bejakat duschen i fönstret. Merarbetet jämfört med förra versionen är ju att man får flytta golvbrunnen för duschen, vilket jag trodde var bortom pådraget, men är det OK så är det en planteknisk förbättring. Förhoppningsvis fortfarande med glas så man inte tappar genomblicken. Draperi kan ju vara t ex en rullgardin eller två sidhängda glasskivor som "fönsterluckor".
Helt outside the box, om det nu är så fritt fram att flytta om VA m m:
jag har ju ingen aning om det är möjligt rent plantekniskt, men kan man flytta dörren lite åt höger och placera allt i en enda följd - tvättställ/kommod, WC, sist dusch - mot väggen med radiatorn, så vore det redigast av allt.
Nr 2 är ju en variant på den sist gällande, men jag hade nog ändå delat upp bänken så man kunde dra för hela vägen. Svårt att förvara något som inte borde bli blött i kommoden ut mot fönstret. Känns som en lite sämre version av de enkla skärmarna rätt över,
Nr 3 klart redigast, enklast och effektivt när man väl bejakat duschen i fönstret. Merarbetet jämfört med förra versionen är ju att man får flytta golvbrunnen för duschen, vilket jag trodde var bortom pådraget, men är det OK så är det en planteknisk förbättring. Förhoppningsvis fortfarande med glas så man inte tappar genomblicken. Draperi kan ju vara t ex en rullgardin eller två sidhängda glasskivor som "fönsterluckor".
Helt outside the box, om det nu är så fritt fram att flytta om VA m m:
jag har ju ingen aning om det är möjligt rent plantekniskt, men kan man flytta dörren lite åt höger och placera allt i en enda följd - tvättställ/kommod, WC, sist dusch - mot väggen med radiatorn, så vore det redigast av allt.
Redigerat:
Nu har tankarna gått mycket fram och tillbaka från min sida här sedan starten av tråden
kanske jag skrivit någon gång om att VA helst inte ska flyttas, men det är helt fritt fram att flytta. Allt bryts ut nu, väggarna är redan borta, ett jättegammalt avlopp finns (ska ej användas) utan det blir ny rördragning + nytt avlopp och det går att placera var som i rummet.
Däremot går dörren inte att flytta på något enkelt vis, då det är ett platsbyggt städskåp utanför toan till höger om dörren. Samt att där är "vädringsrör" från avlopp som går upp till taket mellan städskåp och toalett dessutom.
Det lutar just nu åt tredje alternativet. På fredag ska snickaren och elektriker hit och jag ska höra då vad de tänker om den idén.
Däremot går dörren inte att flytta på något enkelt vis, då det är ett platsbyggt städskåp utanför toan till höger om dörren. Samt att där är "vädringsrör" från avlopp som går upp till taket mellan städskåp och toalett dessutom.
Det lutar just nu åt tredje alternativet. På fredag ska snickaren och elektriker hit och jag ska höra då vad de tänker om den idén.
Hemma hos mig är det just den ordningsföljden som i mitt "outside the box"-förslag, trots att dörren sitter minst lika nära långväggen som din befintliga. Men det är möjligt eftersom jag inte vill ha en kantig kommod. Ett stort halvrunt tvättställ ken utan problem peta ut en hel del i dörröppningen.
Sen WC-stolen, och bara draperi mot duschen, vilket gör att vi alla använder duschslangen som bidétvätt över WC-stolen.
Rumsbredden är bara 1,2 m men det känns absolut inte trångt.
Sen WC-stolen, och bara draperi mot duschen, vilket gör att vi alla använder duschslangen som bidétvätt över WC-stolen.
Rumsbredden är bara 1,2 m men det känns absolut inte trångt.
Haha, brukar gå den vägen när man väl börjat i något hörn.P perlundstrom skrev:
Låter bra, men jag tror det kommer att kännas som en lättnad när installatörerna satt fast sina grejer och man inte längre kan ändra sigP perlundstrom skrev:
Vet inte om det har sagts innan, men om du vill ha kvar fönster kan du kanske göra ett smalare och flytta till höger så det kommer utanför. Alternativt ett smalare men avlångt på bredden som man sätter högre upp.
Ja att göra fönstret mindre har helt klart varit ett alternativ också. Det blir inte perfekt hur man än gör i detta badrum, man kan ta bort fönstret, göra det mindre, eller anpassa planlösningen efter fönstret. Nu blir det istället att låta det vara kvar och att göra planlösningen som vi vill. Med nackdelen då att man behöver dra för draperi vid fönstret just när man ska duscha, samt risk att fönstret blir fuktskadat i framtiden. Men är man noga bör det fungera fint, och det kommer finnas fläkt som drar ut fukt som körs igång automatiskt vid behov. Fönstret är redan utformat så att man inte ser rakt in i duschen, utan det är ett toafönster så endast ljus kommer in.
Logga in
Skapa konto