7 804 läst ·
100 svar
8k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
Japp, min lösning (som givetvis är bäst 😉) förutsätter i princip ett draperi. Varför skulle folk känna ett sorts tvång att ha en massa glasdörrar i badrummet?C Chrzan skrev:Pust!
Ända sen trådstarten har det kliat i mina fingrar att skriva detta, men jag har inte vågat för det anses inte "fint". Men nu slipper jag säga det själv*. Såklart är det både enklast och mest praktiskt i just detta rum (om man nu inte vill ha badkar). Och en helt försumbar felinvestering, om man nu skulle ändra sig i framtiden.
U-dörrar är bökiga i praktiken - du märkte själv att det blev i princip omöjligt att placera handdukarna så de blev både lättåtkomliga inifrån duschen, och inte krockade med dörruppslaget.
EDIT
* jag har tydligen ändå vågat andas "duschdraperi", jfr inlägg #16
Vet att jag tänker lite annorlunda mot flertalet; funktion går före form.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Efter att ha haft duschdraperi i så där 30 år följt av duschdörrar i 10 år så tycker jag ju att dörrarna är just mycket mer funktionella. Vattnet rinner inte ut på golvet utanför duschen, inget draperi som sugs in och kletar fast sig på kroppen etc. Jag tycker verkligen att det skulle bli sämre funktion att byta ut dörrarna mot ett draperi.H hovapettson skrev:
När det gäller att lätt komma åt handduken inifrån duschen har vi den här handdukstorken: https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/vaxholm
Innan duschen så vinklar jag ut röret med min handduk och då räcker det med att öppna duschdörren lite grann och sträcka ut handen och ta handduken.
Håller ju med, fast då vill jag ha antingen det där hybridbadkaret, eller en tydlig kant i golvet. Draperi + sammanhängande golv funkar ju inte så bra ihop. Skulle ha förtydligat det direkt.H hovapettson skrev:
I USA har man ofta duschar där basen är ett mycket lågt badkar m (ibland bara 2-3 cm höga) eller nedsänkta områden i golvet. Det skulle kunna vara en lösning med draperi…C Chrzan skrev:
Råkade springa på en bra referensbild på motsvarande situation: en enkel fast glasskärm + draperi i bortersta delen. Om jag inte ville ha badkar så skulle jag lösa det ungefär så, men med en klar nivågräns i golvet och kanske även en fast skärm ut från bortre (högra) långväggen, motsvarande djupet på tvättställsbänken. Dvs bara ett passagemått mellan skärmarna.
Ändrar man sig ang. badkaret så går det ju fint att få in i efterhand utan att man gjort någon felinvestering utom eventuellt glasskärmen (härdglas går ej att kapa, men man kan ev. täta den mot badkarssidan).
Ändrar man sig ang. badkaret så går det ju fint att få in i efterhand utan att man gjort någon felinvestering utom eventuellt glasskärmen (härdglas går ej att kapa, men man kan ev. täta den mot badkarssidan).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det där är inte enligt branschreglerna, eftersom ett fönster inte får förekomma i platsen för duschen. Detta därför att det har varit allt för många vattenskador pga. vatten som har trängt in i väggen via fönsterkarmen etc.C Chrzan skrev:Råkade springa på en bra referensbild på motsvarande situation: en enkel fast glasskärm + draperi i bortersta delen. Om jag inte ville ha badkar så skulle jag lösa det ungefär så, men med en klar nivågräns i golvet och kanske även en fast skärm ut från bortre (högra) långväggen, motsvarande djupet på tvättställsbänken. Dvs bara ett passagemått mellan skärmarna.
[bild]
Stämmer, det är inte enligt GVK-reglerna, då skulle man behöva montera draperiet ut från fönsterväggen enligt TS förslag i inlägg #43 (och det kan man ju göra). Ansluta tätskikten runt fönsternischen och hela vägen ut i fönsterfogen ska man göra oavsett. Däremot finns här inget som strider mot "Säker vatten"-reglerna, jfr inlägg #36.BirgitS skrev:
Nu vet vi ju inget om hur TS hus är byggt. Själv skulle jag känna mig trygg med denna lösning i ett stenhus med betongbjälklag, men inte i vilket träregelhus som helst, och inte med vilket fönster som helst. Inga tätskikt håller för evigt.
Ja det där var väldigt likt vår toa faktiskt, snyggt! Däremot är den där bredare, här är det endast 160 cm i bredd (troligen 155 cm pga måste bygga ut väggarna lite). Om duschväggen är 90-100 cm och handfatets skåp bygger ut omkring 50 cm då finns ingen plats att gå in i duschen alls om man bygger på det viset. Så i så fall måste det vara en svängbar duschvägg om det ska byggas som i bilden. Det tåls att fundera på.C Chrzan skrev:Råkade springa på en bra referensbild på motsvarande situation: en enkel fast glasskärm + draperi i bortersta delen. Om jag inte ville ha badkar så skulle jag lösa det ungefär så, men med en klar nivågräns i golvet och kanske även en fast skärm ut från bortre (högra) långväggen, motsvarande djupet på tvättställsbänken. Dvs bara ett passagemått mellan skärmarna.
[bild]
Ikväll gick en vattenledning sönder, helt plötsligt! Rörmockaren var här för några dagar sen och stängde vattnet till toan som ska renoveras och drog nytt till köket (behövdes oavsett). Jag har rivit mycket av toan på entreplan. Men vattenledningen som gick sönder var nere i källaren i tvättstugan. Där har varken jag eller rörmockaren gjort något, så det verkar bara ha slumpat sig att det hände nu. Vad jag vet var det ingenting som syntes där tidigare, utan den verkar ha suttit i väggen och nu bestämt sig för att den inte ville vara med längre..
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som tur var upptäcktes det snabbt och jag stängde av vattnet direkt. Det var kanske 1 cm vattenhöjd och tröskeln var högre, så det var endast tvättstugan som drabbades. Ingen större skada skedd. Men man blir lite orolig och det känns bra nu att det är nya rör till/i köket och att det snart är det till toan där uppe med.Endast avloppen i källaren är kvar i gammalt gjutjärn och resten är bytt nyligen eller åtminstone någon gång efter slutet av sextiotalet när huset byggdes.
Fy fasen för syndafloden i källaren. Hoppas det går bra. Aldrig fel att köra någon värmefläkt samtidigt med god ventilation i ett par dagar.
Skärmen står så långt ut från fönsterväggen att befintlig radiator får plats, enligt din måttuppgift. Ska ni ändra på uppvärmningen så är ju djupmåttet valfritt, men jag tyckte det "gifte"sig fint med en rimligt bred kommod (den slump-vada är 900 mm).
Om man sen har en kortare glasskärm i kommodens ände (som på min skiss) eller bara en lagringsplats för draperiet (som på fotot), är en smakfråga. Man kan rentav bygga dessa snuttar av glasblock, om man vill ha en mer gediget "byggd" känsla (och mer väggyta för småsaker att hänga upp).
Sen är det ju inget som hindrar att man drar ner en skyddande rullgardin över fönsternischen, när man duschar.
Nej, det var ju mer en inspirationsbild på hur man kan göra det enkelt och ändå lite snyggt. Bredden på skärmen är ju valfri, resten "tar" man ju med draperiet när man duschar. Samma med djupet på handfatsskåpet - de flesta är inte 500 mm. Så jag hängde dåligt med i ditt passage-resonemang och fick till slut sätta mig ner och dra upp det hela skalriktigt. Skärmen på skissen är 725 mm, passagen 500 mm (standard), och kommoden/handfatet detta - såklart bara ett exempel och det första jag råkat googla på, men själva skåpsdelen är 350 mm djup och det finns många fler i den häraden.P perlundstrom skrev:Ja det där var väldigt likt vår toa faktiskt, snyggt! Däremot är den där bredare, här är det endast 160 cm i bredd (troligen 155 cm pga måste bygga ut väggarna lite). Om duschväggen är 90-100 cm och handfatets skåp bygger ut omkring 50 cm då finns ingen plats att gå in i duschen alls om man bygger på det viset. Så i så fall måste det vara en svängbar duschvägg om det ska byggas som i bilden. Det tåls att fundera på.
Skärmen står så långt ut från fönsterväggen att befintlig radiator får plats, enligt din måttuppgift. Ska ni ändra på uppvärmningen så är ju djupmåttet valfritt, men jag tyckte det "gifte"sig fint med en rimligt bred kommod (den slump-vada är 900 mm).
Om man sen har en kortare glasskärm i kommodens ände (som på min skiss) eller bara en lagringsplats för draperiet (som på fotot), är en smakfråga. Man kan rentav bygga dessa snuttar av glasblock, om man vill ha en mer gediget "byggd" känsla (och mer väggyta för småsaker att hänga upp).
Sen är det ju inget som hindrar att man drar ner en skyddande rullgardin över fönsternischen, när man duschar.
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Kanske att det kan gå ändå. Det handfat jag kikat på var nästan 50 cm djupt med det tillhörande skåpet men det finns förstås olika mått där. Det ser snyggare ut med glasvägg liknande bilden. Sen tänker jag att det kanske stänker ut en del då i öppningen men det lät inte stänka ända till där man står och tvättar händerna.C Chrzan skrev:Fy fasen för syndafloden i källaren. Hoppas det går bra. Aldrig fel att köra någon värmefläkt samtidigt med god ventilation i ett par dagar.
Nej, det var ju mer en inspirationsbild på hur man kan göra det enkelt och ändå lite snyggt. Bredden på skärmen är ju valfri, resten "tar" man ju med draperiet när man duschar. Samma med djupet på handfatsskåpet - de flesta är inte 500 mm. Så jag hängde dåligt med i ditt passage-resonemang och fick till slut sätta mig ner och dra upp det hela skalriktigt. Skärmen på skissen är 725 mm, passagen 500 mm (standard), och kommoden/handfatet detta - såklart bara ett exempel och det första jag råkat googla på, men själva skåpsdelen är 350 mm djup och det finns många fler i den häraden.
[bild]
Det har då gått rätt bra med vattenskadan och idag ska rörmockaren komma och börja koppla om och stänga vatten i tvättstugedelen så att övriga huset kan kopplas på igen.
Fråga:
Hur brukar man göra med vägg i badrum om det ska kaklas senare? Jag pratade med en idag som tänkte OSB skiva + gips skiva och tätskikt förstås och kakel. Min tanke var att gipset kanske inte behövs?
Så länge ni bara är vuxna som duschar funkar det säkert att t o m ha bänk/och/eller handdukstork till höger om fönstren. När barnen blivit stora nog att duscha själva får ni installera en givare som blockar vattnet när draperiet inte är nogsamt fördraget (guess how I knowP perlundstrom skrev:Kanske att det kan gå ändå. Det handfat jag kikat på var nästan 50 cm djupt med det tillhörande skåpet men det finns förstås olika mått där. Det ser snyggare ut med glasvägg liknande bilden. Sen tänker jag att det kanske stänker ut en del då i öppningen men det lät inte stänka ända till där man står och tvättar händerna.
Skönt!P perlundstrom skrev:
Vad består väggarna av nu? Tänker att det ju är onödigt att minska de kritiska breddmåtten, om man kan slippa.P perlundstrom skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Följer man Säker vatten-väggen så att man kan montera vad som helst var som helst så ska det vara konstruktionsplywood och gips under tätskiktet. Eftersom plywood (och OSB) är trämaterial rör det sig med ändrad luftfuktighet och det är därför olämpligt att kakla på det.
Har man inte plywood utan något annat material så behöver man, enligt branschreglerna, sätta kortlingar överallt där något ska skruvas upp.
Har man inte plywood utan något annat material så behöver man, enligt branschreglerna, sätta kortlingar överallt där något ska skruvas upp.
Väggarna just nu är ca 45mm djupa och har någon ostadig skiva på. Jag river nu bort skivan och rörmockaren ville att jag reglar upp till 70mm för att alla kopplingar ska rymmas bra.
Sedan tänkte han plywood, för att få det mer stabilt. Jag fick en vägghängd toalett av grannen nyss (gratis) och den är aldrig använd tidigare, så det blir nog att sätta in den sen också, fast inte inuti väggen. Bör man gå på 12 eller 15 mm plywood? Skåp med handfat kan bli vägghängt med mest troligt.
https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-15-mm
Sen gips på det då som även BirgitS tipsat om. Den som ska bygga tätskikt sa också att man ska köra så men gav ingen förklaring. Nu är jag med, trä och fukt och rörelse är förstås inte bra för kakel.
Sedan tänkte han plywood, för att få det mer stabilt. Jag fick en vägghängd toalett av grannen nyss (gratis) och den är aldrig använd tidigare, så det blir nog att sätta in den sen också, fast inte inuti väggen. Bör man gå på 12 eller 15 mm plywood? Skåp med handfat kan bli vägghängt med mest troligt.
https://www.byggmax.se/konstruktionsplywood-15-mm
Sen gips på det då som även BirgitS tipsat om. Den som ska bygga tätskikt sa också att man ska köra så men gav ingen förklaring. Nu är jag med, trä och fukt och rörelse är förstås inte bra för kakel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jag har för mig att det står 15 mm konstruktionsplywood i beskrivningen av Säker vatten-väggen, se filerna till höger här: https://sakervatten.se/bygga-ratt/byggforetag/vatrumsinnervagg/
Ja så var det, då ska jag köpa konstruktionsplywood nu till helgen. Samt 12,5 mm gips och där verkar det vara en speciell våtrumsgips som finns:BirgitS skrev:
https://www.byggmax.se/vatrumsskiva-p07004
Sen isolering i väggarna tänker jag:
https://www.byggmax.se/isoleringsskiva-lambda-37-ursa-p16105#1257=88934
Det är en hel del att stå i nu då jag bygger badrummet själv så mycket som möjligt och inte kan mycket om detta och behöver läsa på allt eftersom. Jag hyr in främst för tätskikt, rördragning, golvvärme och sådana bitar. Det kostar en bra slant extra annars att hyra in för all rivning, kakling, regling osv.