8 503 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
Hmm ja det kan bli riktigt snyggt. Då tappar man nästan en decimeter, så lite kortare vid handfat eller lite mindre dusch i så fall. Jag har kollat på dessa som finns i lager här nära med. Tanken då är ca 100 cm bred duschyta och ca 90 cm djup. Om det går att ha en liten såndär sidovägg? Andra länken. Men kör man på klara glasblock kan man bygga precis som man vill i storlek. Är det endast en helt rak vägg tänker jag att vatten lätt kommer utanför.C Chrzan skrev:
https://www.hornbach.se/p/duschvagg...alk-in-krom-klarglas-smutsavvisande/10684996/
https://www.hornbach.se/p/skarmvagg-form-style-modena-krom-klarglas-30-cm-smutsavvisande/10695369/
https://www.hornbach.se/p/stabilise...ckArticleCrossType=ad_reco_slot_1-MATERIAL_hb
Man får nog förutsätta draperi (lagrat mot vänstra långväggen) och golvförsänkning tvärsöver oavsett. Snyggt med den renskalade glasskärmen. Glasblock är ju mer "byggt" och snyggt på ett annat sätt, så vi är inne på rena smakfrågor och det är din dusch 
Intuitivt förknippar jag kanske glasblock mer med murade väggar och betonggolv än med ett trähus, men det är något om mer känns än syns.
Intuitivt förknippar jag kanske glasblock mer med murade väggar och betonggolv än med ett trähus, men det är något om mer känns än syns.
Nu ska gips/byggskiva på och sen tätskikt. Jag får hjälp med det, men tänker ändå att jag frågar här om det finns tips på hur man ska göra vid fönstret med tätskikt så kan jag dubbelkolla att han som fixar detta verkar göra rätt då det är ett högriskområde med fönsterkarmen. Just nu är endast den yttersta delen av ramen bortplockad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Se avsnitt 6.3.2 i branschreglerna från BKR här: https://www.bkr.se/regler/branschregler
Foga om fönstret. Utifrån räknat: någon dryg centimeter luftspalt, drevning, bottningslist och vattentät fogmasa innerst. Tätskiktet ska in i fogen och förslutas i fogmassan.
(Antar att detta är ett trähus med någon sorts täcklister över fogens utsida som skyddad den för regn, men fogen ska alltså inte vara ångtät utåt, utan ventilerad.)
EDIT: Osäker på vad bilden visar, hoppas att inte karmen sitter kloss mot något för då får det inte att få tätt. Det ska vara 10-15 mm fog mellan karm och stomme så det går att dreva, foga och fått tätt på riktigt.
(Antar att detta är ett trähus med någon sorts täcklister över fogens utsida som skyddad den för regn, men fogen ska alltså inte vara ångtät utåt, utan ventilerad.)
EDIT: Osäker på vad bilden visar, hoppas att inte karmen sitter kloss mot något för då får det inte att få tätt. Det ska vara 10-15 mm fog mellan karm och stomme så det går att dreva, foga och fått tätt på riktigt.
Tack igen för svaren. Nu har en till fråga dykt upp. En som hjälper mig har byggt många toaletter tidigare, med vägghängd toa. Han är stensäker på att man bygger fast den för vägghängda toan på spånskivegolvet och skruvar fast i plywood väggen. Sen flytspackla golvvärme, gipsskiva och till sist tätskikt som då går utanpå toalett "lådan" och kakel/klinkers till sist.C Chrzan skrev:Foga om fönstret. Utifrån räknat: någon dryg centimeter luftspalt, drevning, bottningslist och vattentät fogmasa innerst. Tätskiktet ska in i fogen och förslutas i fogmassan.
Vad jag kan se på GVK så ska gipsskiva, tätskikt och kakel/klinkers först dit på hela väggen och golvet klinkers klart, sen toalett "lådan" utanför. För mig känns det rimligt också så att ifall det sker en vattenläcka då blir inte vägg/golv skadat utan endast toalett "lådan". Då sitter ju däremot inte något tätskikt alls på toalett lådan, då man inte ska ha dubbla.
Här kollade jag, men det kanske inte behöver följas och att BKR är det enda som måste följas?
https://www.gvk.se/branschregler/toalett-eller-bide/vagghangd-toalett/
Edit: Även BKR verkar säga så, att tätskikt ska vara bakom en toalett låda. Stämmer det eller tänker jag fel? Han som hjälper mig en del här lät väldigt säker på att det inte ska vara på det viset.
Redigerat:
Är du säker på att det inte bara är något missförstånd? Man behöver väl knappt kolla GVK, SäkerVatten eller whatever, för att inse att WC-paketet, med vattencistern och allt annat som kan läcka, inte ska stoppas innanför rummets tätskikts-skal.
Jag tror inte det blev missförstånd, för vi stod en längre stund och pratade om det. Nu fixar han med en del annat medan jag ska jobba på med mitt vanliga jobb. Jag kan inget om detta, men jag sa att jag tänker att det är rimligt att tätskikt är bakom toalett lådan. Så att om det blir vattenläcka så ser man direkt + att vägg/golv bakom förhoppningsvis inte skadas. Skadas toalett lådan är det ingen större fara.C Chrzan skrev:
Han sa att det inte brukar bli vattenskador vid toaletten och att om det läcker vatten via den trycksatta slangen så rinner det ändå ner i källaren och syns, pga pex slangar eller vad det heter (med dubbla lager rör). Han hade börjat skruva fast vägghänganordningen för toaletten med en skruv i plywooden och stående på golvspånskivan när jag ifrågasatte. Så jag har svårt att se att det bara blev ett missförstånd. Men nu blir det så att den vägghängda toaletten sätts dit i senare skede, så som jag tolkar att det ska vara via det jag ser i BKR och GVK.
Jag förstår ärligt talat inte ens vilken eventuell fördel han ser i att krångla till det såhär. Vad är vinsten med att bryta tätskiktet på fler punkter än nödvändigt, hoppas på att inte "brukar" läcka och nöja sig med att det i så fall syns i källaren?
I badrummet är man ju ett antal gånger per dag och kan upptäcka ev. läckage mycket snabbare.
I badrummet är man ju ett antal gånger per dag och kan upptäcka ev. läckage mycket snabbare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Det finns i och för sig särskilda fixturen med särskilda säkra cisterner som är gjorda för att kunna sitta på utsidan av tätskiktet. När en sån cistern läcker så rinner vattnet ner i toaletten. Tece har en sån och kallar lösningen för en Safetybag.
Tänkte också att det kanske var en sådan när jag försökte förstå "hjälparens" tvärsäkerhet, men nu hade, vill jag minnas, TS fått den här WC från någon vän och det lät inte som den här specialaren, inkl. den formanpassade tätskiksbaljan. TS får upplysa oss om vilketBirgitS skrev:
(Att jag sen själv aldrig hade valt en inbyggd WC i någon variant ö h t är en annan sak)
Kakel bakom vägghängda toan eller ej, det verkar inte vara lika tydligt. BKR skriver att man ska kontrollera med tätskiktsleverantören. Men det låter däremot som att alla här håller med om att tätskiktet ska gå längs hela golv och vägg och att låda för vägghängd toalett monteras efter det. Det låter rimligt samt att jag vill följda de regler som finns. Det kändes väldigt svårt att tolka på annat vis men jag ville dubbelkolla då han som hjälper här jobbat nästan hela livet som snickare, även om rördragning, vattenskador och sådant inte är det han jobbar med specifikt.
Min tanke är då plywood, gips. Flytspackel/golvvärmeslinga. Torktid för flytspacken och sen tätskickt.
Sen även klinkers samt kakel på väggarna med.
Därefter då en låda med den vägghängda toaletten, och kakel utanpå den lådan. Låter det klokt?
GVK
BKR
Edit: Jag kan ta en bild ikväll på toalettanordningen, men jag tror inte den har "Tece har en sån och kallar lösningen för en Safetybag." eller liknande.
Min tanke är då plywood, gips. Flytspackel/golvvärmeslinga. Torktid för flytspacken och sen tätskickt.
Sen även klinkers samt kakel på väggarna med.
Därefter då en låda med den vägghängda toaletten, och kakel utanpå den lådan. Låter det klokt?
GVK
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
BKR
Logga in
Skapa konto
Edit: Jag kan ta en bild ikväll på toalettanordningen, men jag tror inte den har "Tece har en sån och kallar lösningen för en Safetybag." eller liknande.
Ja precis, det blir enligt BKR/GVK nu så det är lugnt. Däremot funderar jag där över kaklingen då. Men det känns logiskt att kakla hela väggen som vanligt tänker jag, och sen bygga toaletten med låda och då kakla den med. Jag tänkte mest dubbelkolla här nu kring den biten med, ifall det finns någon större nackdel att göra så.C Chrzan skrev:
Hur många kakelplattor sparar du om du låter bli?
Den dagen toan går sönder och behöver bytas kanske inte nästa har samma mått, och då står man där med kakelskarvar runt den gamla konturen. Se WC:ns vägglåda som en utbytbar inredningsdel
Den dagen toan går sönder och behöver bytas kanske inte nästa har samma mått, och då står man där med kakelskarvar runt den gamla konturen. Se WC:ns vägglåda som en utbytbar inredningsdel