8 500 läst ·
100 svar
9k läst
100 svar
Hur bygga dusch i detta badrum?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Ha inte handdukstorken så nära att duschdörren inte kan öppnas en bit utan att slå i torken.P perlundstrom skrev:
Man bör nog ha minst 20 cm fritt till höger om toaletten så att det går att komma åt att tvätta sidan av den.
Väldigt bra i princip, men man vill ju inte använda den om det är kopplad på kallvattnet. Vi har en som är kopplad på tvättställsblandaren (t.ex. FM Mattson, Mora har) och där man reglerar temperaturen och flödet med blandarens spak. Kräver att det inte är alltför långt emellan, vi har 90 cm från mitten av toaletten till blandaren och det funkar.P perlundstrom skrev:
Jag ser att bideduschen är specad för max vattentryck 5 bar medan det är vanligt i Sverige att vattentrycket är högre, upp till 10 bar är godkänt.
Jag ska höra med rörmockaren om det går att koppla på något smidigt så att bideduschen kan få ljummet vatten samt vilken modell/hur många bar tryck den behöver klara osv. Jag tror att en del är enkla i plast och att de inte klarar högt tryck alls men att de då inte har så högt trycksatt vatten ut till sig.
Det är trähus med reglar bakom väggarna nu i toaletten och bara genom att knacka på väggarna lät det på rörmockaren som att jag kan behöva regla ut och göra dem lite djupare.
Badkar har vi funderat på fram och tillbaka. Min fru vill gärna ha en vanlig dusch och inte behöva gå upp i ett badkar för att duscha, och hon badar aldrig. Hon tycker inte om gamla duschen i källaren då det blir rätt kyligt i källare när man är fuktig efter en dusch. För min del är badkar inget jag skulle använda mycket heller. Det är mest för barnet som är på väg det skulle kunna vara bra. Men tanken är att ha något enklare i plast utomhus för bad på sommaren, och det finns även plastbaljor som vuxna ryms i som är möjliga att ha inomhus och då ta bort till förrådet när man badat klart (min bror har ett sådant). Så just nu lutar det ändå åt att inte köra på badkar. Skulle man ta badkar blir det även mer fukt runt fönstret och större risk att något sker, även om det bör fungera.
Det är trähus med reglar bakom väggarna nu i toaletten och bara genom att knacka på väggarna lät det på rörmockaren som att jag kan behöva regla ut och göra dem lite djupare.
Ja precis, med endast ett badrum och två tonårstjejer hade jag tänkt mer på vatten som blir utanför duschen och sådana sakerC Chrzan skrev:
Badkar har vi funderat på fram och tillbaka. Min fru vill gärna ha en vanlig dusch och inte behöva gå upp i ett badkar för att duscha, och hon badar aldrig. Hon tycker inte om gamla duschen i källaren då det blir rätt kyligt i källare när man är fuktig efter en dusch. För min del är badkar inget jag skulle använda mycket heller. Det är mest för barnet som är på väg det skulle kunna vara bra. Men tanken är att ha något enklare i plast utomhus för bad på sommaren, och det finns även plastbaljor som vuxna ryms i som är möjliga att ha inomhus och då ta bort till förrådet när man badat klart (min bror har ett sådant). Så just nu lutar det ändå åt att inte köra på badkar. Skulle man ta badkar blir det även mer fukt runt fönstret och större risk att något sker, även om det bör fungera.
Det behöver inte "absolut tas bort", men enligt länkade branschregler ska fönster ej placeras i utrymme för dusch eller bad. Eftersom det står "totalrenovering" i trådstarten och utrymmet är begränsat hade jag själv prioriterat ett badrum för sin huvudfunktion som badrum. Väljer man att ha fönstret kvar försvinner stora placeringsmöljigheter för dusch och bad som ju badrummet är till för. Andra kompromisser är möjliga om man prioriterar annorlunda.4774 skrev:
Varför skulle fönstret absolut tas bort? Jag bodde i 20 år i en lägenhet där badkaret tillika duschen var längs en hel vägg och på mitten av väggen var det ett fönster.
Fanns inget bättre än att ligga i ett varmt bad med härliga sval luft från fönstret som var öppet.
På dessa 20 år hände det ingenting med fönstret .
Om du bodde i 20 år i en lägenhet med fönster i badutrymme så var det uppenbarligen byggt före branschreglerna uppdaterade den tidigare rekommendationen till ska-krav 2021.
Huset byggdes på det glada femtiotalet, 1952 för att vara exakt.B byabin skrev:Det behöver inte "absolut tas bort", men enligt länkade branschregler ska fönster ej placeras i utrymme för dusch eller bad. Eftersom det står "totalrenovering" i trådstarten och utrymmet är begränsat hade jag själv prioriterat ett badrum för sin huvudfunktion som badrum. Väljer man att ha fönstret kvar försvinner stora placeringsmöljigheter för dusch och bad som ju badrummet är till för. Andra kompromisser är möjliga om man prioriterar annorlunda.
Om du bodde i 20 år i en lägenhet med fönster i badutrymme så var det uppenbarligen byggt före branschreglerna uppdaterade den tidigare rekommendationen till ska-krav 2021.
Men frågan kvarstår: varför är det emot branchreglerna?
Man behöver inte duscha rakt mot fönstret och det går enkelt att torka av.
När vi 2020 renoverade vårt badrum (i hus från 40-talet) fick vi ett våtrumsintyg med anmärkningen att det finns ett fönster ovanför badkaret. Iofs inget svar på varför.4774 skrev:
Det finns inget som helst förbud i BBR mot fönster i badrum, inte heller några föreskrifter eller ens "allmänna råd" om deras placering. Tvärtom står det i allmänna råd-texten till ombyggnadsbestämmelser att "Vädringsmöjligheter via befintliga fönster och luckor bör bibehållas". (BBR 6:9243).
Det av byabin länkade är Golvbranschens VåtrumsKontroll, dvs regler för tätskiktsmattor. Enligt dem ska fönster "ej placeras i plats för bad eller dusch". Men man utesluter inte ens fönster i övrig våtzon 1 - tvärtom specas utförandekrav för det fallet: "Om fönster är placerad (!) i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna". Så uppenbart räknar man med möjligheten, och det föreskrivna utförandet är närmast en självklarhet. Även i vanliga rum ska fönsterfogen mot den varma sidan vara diffusionstät.
Nu är ju GVK som sagt golvbranschens regler för tätskikt. Det är dock ett auktoriserat VVS-företag som ska utfärda "Säker Vatten"-intyget. Och i deras branschregler "Säker Vatteninstallation" står det (naturligt nog) inte flaska om fönster.
Så TS placering av dusch i relation till fönstret är mer än godkänd enligt GVK:s egna regler. Badkar längs hela fönsterväggen om kran/dusch sitter på den bortersta långväggen skulle bli en bedömningsfråga, men inte på något sätt på förhand omöjligt. Men fr a är detta inget som villkorar "Säker vatten"-intyget, och det är ju det som försäkringsbolaget och ev. framtida husköpare vil ha.
Från min egen praktik minns jag flera fall av badrumsrenoveringar med fönster över badkar, som både fått intyget och inte stött på invändningar från berörda försäkringsbolag. Jag har själv ritat generösa fönster över bad i nybyggda bostäder, som inte heller fått några problem att klara dessa formalia. Och - viktigare - klarat sig problemfritt över tiden. Allt beror på hur man gör det.
Det av byabin länkade är Golvbranschens VåtrumsKontroll, dvs regler för tätskiktsmattor. Enligt dem ska fönster "ej placeras i plats för bad eller dusch". Men man utesluter inte ens fönster i övrig våtzon 1 - tvärtom specas utförandekrav för det fallet: "Om fönster är placerad (!) i våtzon 1 ska väggens tätskikt anslutas mot fönsterkarmarna". Så uppenbart räknar man med möjligheten, och det föreskrivna utförandet är närmast en självklarhet. Även i vanliga rum ska fönsterfogen mot den varma sidan vara diffusionstät.
Nu är ju GVK som sagt golvbranschens regler för tätskikt. Det är dock ett auktoriserat VVS-företag som ska utfärda "Säker Vatten"-intyget. Och i deras branschregler "Säker Vatteninstallation" står det (naturligt nog) inte flaska om fönster.
Så TS placering av dusch i relation till fönstret är mer än godkänd enligt GVK:s egna regler. Badkar längs hela fönsterväggen om kran/dusch sitter på den bortersta långväggen skulle bli en bedömningsfråga, men inte på något sätt på förhand omöjligt. Men fr a är detta inget som villkorar "Säker vatten"-intyget, och det är ju det som försäkringsbolaget och ev. framtida husköpare vil ha.
Från min egen praktik minns jag flera fall av badrumsrenoveringar med fönster över badkar, som både fått intyget och inte stött på invändningar från berörda försäkringsbolag. Jag har själv ritat generösa fönster över bad i nybyggda bostäder, som inte heller fått några problem att klara dessa formalia. Och - viktigare - klarat sig problemfritt över tiden. Allt beror på hur man gör det.
Jag funderar på samma sak, Hafa har en U-formad duschvägg som kan placeras 50 in på fönster väggen och 90 på andra väggen. Då klarar man fönstret och får en rimligt stor duschhörna när den används.P perlundstrom skrev:Så här ser toaletten ut nu, finns det några kloka tips på var och hur en dusch kan placeras?
Plastmattan har börjat släppa, det är dags för totalrenovering. Kakel, klinkers, och framförallt vill vi ha en dusch här. Rummet är ca 160 * 260 cm och dusch passar inte riktigt någonstans pga dörr, fönster och element som är i vägen.
[bild][bild][bild]
Här är tre alternativ jag tänker på. Inget känns helt hundra däremot.
Detta ger endast ca 72 cm på bredden. Längden kan vara längre. Tänker då en glasvägg och öppet på andra sidan.
[bild]
Detta alternativ ger ca 82 cm på bredden (ej mer pga elementet). Nackdelen då är fönstret, som man kanske kan ha ett draperi och dra för vid duschning.
[bild]
Eller möjligen något alternativ med böjda dörrar, som kan vikas ihop in mot väggen när man inte duschar, men som då kan gå ut något mer för att få mer plats när man behöver tvätta sig.
[bild]
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 077 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 077 inlägg
Nu är det väl så med barn i vissa åldrar att de snarast ska pröva vad som händer om man bryter mot de regler som föräldrar har satt upp, både när det gäller hur man duschar och att torka upp efter sig.4774 skrev:
På den tiden badade man och efteråt sköljde man av sig genom att sittande på huk i badkaret använda handduschen. Allt för att minimera mängden vatten på väggarna, som ofta inte hade något tätskikt.4774 skrev:
Många goda förslag. Bidén ska väl bort men mera då? Jag frågar dig: Behövs toan? Eller så här: Kan ni avvara handfatet? Minns gamla stadsvåningar med en "garderob" till WC. Tvättmöjligheten var i serveringsgången eller i köket helt enkelt. Denna tanke ger er mer utrymme att spela med. Håller med om att fönstret är trevligt, men det bör gå att ha ett mindre också, alltså betydligt smalare.
Så hade jag också gjort, fast behållit fönstret (gjort det lite mindre, upp åt höger). Tycker ett badrum utan fönster känns som en bunker. Sen finns det kombinerade bad/duschkar som är lite bredare i duschänden, med glasvägg.B byabin skrev:
T.ex: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...U256w_8jALMHjA3Y1-hr547t7rAm5OvBoClfUQAvD_BwETickyNucker skrev:
Detta var ett kul projekt! Så här hade jag gjort: Tänk soprent i rummet och tätt och fint. Rör inte fönster eller radiator. Duschen hamnar där handfat o bidé står nu. En stor och rymlig dusch (ex120x100) med draperi eller delväggar. På detta vis får rummet två hörnor över. Ja! En toastol bort vid fönsterväggen, bänk under fönstret och tvättstället vid dörren. Voilà!
Alt är toan vid dörren vilket underlättar avloppet en smula.
Ja en 150cm i så fall, då rummet kommer vara strax under 160 cm i bredd. Det är ett intressant alternativ. Min fru är emot, jag är mer kluven. Det lutar fortfarande åt U-dusch som fästs i två väggar och då blir rätt stor och rymlig och passar även om fönstret är kvar i nuvarande storlek.TickyNucker skrev:
Ibland tänker jag också om man ska göra det enklare för sig och bara ha ett draperi. Bild från ikea för inspiration. Det skulle då kunna vara en skena som är som ett kantigt "U" och då går längs kortsideväggen också (inte endast som i bilden) och då täcka fönstret medan man duschar. Då tar det nästan ingen plats när draperiet ej används, och man får rymlig yta när man duschar och inga duschdörrar som kan krångla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De flesta går trots allt på toa oftare än de duscharH hovapettson skrev:Detta var ett kul projekt! Så här hade jag gjort: Tänk soprent i rummet och tätt och fint. Rör inte fönster eller radiator. Duschen hamnar där handfat o bidé står nu. En stor och rymlig dusch (ex120x100) med draperi eller delväggar. På detta vis får rummet två hörnor över. Ja! En toastol bort vid fönsterväggen, bänk under fönstret och tvättstället vid dörren. Voilà!
Så turordningen känns rätt så låst i detta smala djupa rum. Särskilt som man då slipper flytta på WC-avloppet. Det gör också att man därefter kan ha en lång obruten bänk- och förvaringsyta.
Hade det varit mitt eget badrum, så hade jag valt "hybridbadkaret" i TickyNucker:s länk, och låtit en smal tvättställs-bänk löpa över dess fotände hela vägen in mot fönstret, så man har lite plats för diverse bad-attiraljer och slipper konstiga svårstädade mellanrum.
Pust!P perlundstrom skrev:(...)
Ibland tänker jag också om man ska göra det enklare för sig och bara ha ett draperi. Bild från ikea för inspiration. Det skulle då kunna vara en skena som är som ett kantigt "U" och då går längs kortsideväggen också (inte endast som i bilden) och då täcka fönstret medan man duschar. Då tar det nästan ingen plats när draperiet ej används, och man får rymlig yta när man duschar och inga duschdörrar som kan krångla.
Ända sen trådstarten har det kliat i mina fingrar att skriva detta, men jag har inte vågat för det anses inte "fint". Men nu slipper jag säga det själv*
U-dörrar är bökiga i praktiken - du märkte själv att det blev i princip omöjligt att placera handdukarna så de blev både lättåtkomliga inifrån duschen, och inte krockade med dörruppslaget.
EDIT
* jag har tydligen ändå vågat andas "duschdraperi", jfr inlägg #16
Redigerat: