Mikael_L
B brfstockholm skrev:
elfirma som försökte fördela om belastningen lite
B brfstockholm skrev:
den gamla elinstallatören som tog 100k för jobbet
Låter fullständigt galet. Det är vad jag tar för hel månads arbete. Man kan ju verkligen undra vad han höll på med ... :thinking: :rolleyes:
 
B brfstockholm skrev:
okej tack för tips. Den gamla styrelsens anlitade en elfirma som försökte fördela om belastningen lite men efter det jobbet gjorts så har det dels blivit varmare samt så har en vanlig 25A-säkring har löst ut i källaren efter det tillfället. Eftersom jag inte litar på varken den gamla styrelsen eller den gamla elinstallatören som tog 100k för jobbet så vill jag skapa mig en egen uppfattning men för att kunna fatta välgrundade beslut kände jag att jag behövde lite vägledning på vägen. Du råkar inte ha tips på elinstallatör eller elkonsult?
Jag bor och verkar i en helt annan värld (Jämtland) så tyvärr.
 
E
B brfstockholm skrev:
okej tack för tips. Den gamla styrelsens anlitade en elfirma som försökte fördela om belastningen lite men efter det jobbet gjorts så har det dels blivit varmare samt så har en vanlig 25A-säkring har löst ut i källaren efter det tillfället. Eftersom jag inte litar på varken den gamla styrelsen eller den gamla elinstallatören som tog 100k för jobbet så vill jag skapa mig en egen uppfattning men för att kunna fatta välgrundade beslut kände jag att jag behövde lite vägledning på vägen. Du råkar inte ha tips på elinstallatör eller elkonsult?
@Soltorp40 hanterar dylika frågor på daglig basis, som jag minns det.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter fullständigt galet. Det är vad jag tar för hel månads arbete. Man kan ju verkligen undra vad han höll på med ... :thinking: :rolleyes:
Det låter lika galet i min värld att arbetet skulle ha tagit 91 timmar + materialkostnad. Det är en av anledningarna till att jag inte litar på den gamla styrelsen som anlitade denna elfirma och elfirman som efter 100k fortfarande inte verkar ha löst problemet. Den nya styrelsen kom därför överens om att skaffa en second opinion innan vi gör en minsta lilla grej. Och jag vill att någon mer förtroendeingivande slutför arbetet som ev kvarstår.
 
E
B brfstockholm skrev:
Det låter lika galet i min värld att arbetet skulle ha tagit 91 timmar + materialkostnad. Det är en av anledningarna till att jag inte litar på den gamla styrelsen som anlitade denna elfirma och elfirman som efter 100k fortfarande inte verkar ha löst problemet. Den nya styrelsen kom därför överens om att skaffa en second opinion innan vi gör en minsta lilla grej. Och jag vill att någon mer förtroendeingivande slutför arbetet som ev kvarstår.
Hade du lagt upp lite bilder från början så hade du kunnat få svar direkt från inlägg två.

Nu har vi en tråd full med alltifrån helgalna gissningar till generellt korrekta antaganden.

Utifrån din beskrivning skulle jag tro att fördelningscentralerna i källaren är i behov av renovering eller utbyte, likaså i lägenheterna samt stigarna, ifall detta inte är gjort redan.

I samband med detta tittar ni på eventuella fördelar med att mäta elen själva, i detta fall behöver ni bara ett abonnemang, har ni fjärrvärme bör ett direktmätt 63A fungera bra, i annat fall 80A med trafomätning.

Detta innebär ökad administration samt att ni behöver momsregistrera er.
 
Redan i #1 står det att stigarna är bytta 2004 och bergvärme från 2016
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
E
nisse123 nisse123 skrev:
Redan i #1 står det att stigarna är bytta 2004 och bergvärme från 2016
Och vad betyder detta?
Vem byter blott stigare men lämnar övrigt?

Inget som säger att fjärrvärme och bergvärme inte går att kombinera, ganska vanligt numera.

Jag vidhåller att några bilder hade sagt mer än 3 miljarder ord.

Sen är det i min mening lite mer lättläst med lite luft mellan orden.
 
B brfstockholm skrev:
så verkar det som att 80A borde vara mer än tillräckligt så därför är jag inne på att det är något fel någonstans. Du råkar inte ha tips på en elfirma som är bra på att felsöka komplexa elfel?
Jag lutar också åt att det finns ett fel. 2 Mars är en vardag (Tisdag), hur många var hemma då och maxade sin spis? Det låter osannolikt att abonnenterna skulle orsaka detta genom normal belastning. Eventuellt då att bergvärmen kan ha tillfälliga toppar men det motsägs av 2 Mars.

Jag känner ingen i Stockholm jag kan rekommendera, Uppsala är närmast och han läser och deltar i denna tråd, och där får du också den bäste. Det finns som sagt grundläggande kontroller man kan göra vid säkringsbytet, som Johan beskriver lite längre ned (upp) i tråden. Vi vet ingenting om detta, om det är gjort eller inte gjort, eller vad andra elfirmor har gjort för felsökning.

Om det inte handlar om tillfälligt överbelastning så kan det handla om värmeutveckling i säkringen pga glapp eller intermittent kortslutning. Det är ganska enkelt att kontrollera de första två, men det går inte att göra på distans. Så mitt råd är att från en elfirma begära att en behörig och utbildad elinstallatör tar en titt, nu eller när säkringen löser igen, och inte en gubbe som enbart är beväpnad med ett patronmanöverdon.
 
  • Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag lutar också åt att det finns ett fel. 2 Mars är en vardag (Tisdag), hur många var hemma då och maxade sin spis? Det låter osannolikt att abonnenterna skulle orsaka detta genom normal belastning. Eventuellt då att bergvärmen kan ha tillfälliga toppar men det motsägs av 2 Mars.

Jag känner ingen i Stockholm jag kan rekommendera, Uppsala är närmast och han läser och deltar i denna tråd, och där får du också den bäste. Det finns som sagt grundläggande kontroller man kan göra vid säkringsbytet, som Johan beskriver lite längre ned (upp) i tråden. Vi vet ingenting om detta, om det är gjort eller inte gjort, eller vad andra elfirmor har gjort för felsökning.

Om det inte handlar om tillfälligt överbelastning så kan det handla om värmeutveckling i säkringen pga glapp eller intermittent kortslutning. Det är ganska enkelt att kontrollera de första två, men det går inte att göra på distans. Så mitt råd är att från en elfirma begära att en behörig och utbildad elinstallatör tar en titt, nu eller när säkringen löser igen, och inte en gubbe som enbart är beväpnad med ett patronmanöverdon.
Du har nog missat att det är fastighetens säkring som går medans det fungerar i lägenheterna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Du har nog missat att det är fastighetens säkring som går medans det fungerar i lägenheterna.
Vi vet varför en 80A säkring går och det krävs ingen komplex felsökning för att lista ut vad som är fel.

Kan du ta dig dit och fota lite efter det vet vi mer än allt?
 
E El-Löken66 skrev:
Vi vet varför en 80A säkring går och det krävs ingen komplex felsökning för att lista ut vad som är fel.

Kan du ta dig dit och fota lite efter det vet vi mer än allt?
Elmont bor i Jämtland
Lite väl långt bort för att han ska ta sig dit för att ta bilder :rofl::cool:
 
  • Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
B brfstockholm skrev:
Det låter lika galet i min värld att arbetet skulle ha tagit 91 timmar + materialkostnad. Det är en av anledningarna till att jag inte litar på den gamla styrelsen som anlitade denna elfirma och elfirman som efter 100k fortfarande inte verkar ha löst problemet. Den nya styrelsen kom därför överens om att skaffa en second opinion innan vi gör en minsta lilla grej. Och jag vill att någon mer förtroendeingivande slutför arbetet som ev kvarstår.
Tjejjerna och killarna på Svanströms El & VVS har koll på vad dom gör
Edit: De finns även på youtube
 
richardtenggren
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Eller? ;)
Finns väl ett känt klipp när Svanström själv rör till det om jordfelsbrytarens funktion ;)

[länk]
Jajo :P Lite disträ kan Håkan vara, men räknar kallt med att han läst på sedan dess ;)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Eller? ;)
Finns väl ett känt klipp när Svanström själv rör till det gällande jordfelsbrytarens funktion ;)

[länk]
Den mannen gillar att stå i rampljuset
Han tjänar nog mer pengar på You Tube än på sin firma
Jag har inte så mycket till övers för showare
Och då förstår ni att jag inte är någon stor fan till Svanström :cool:
Kanske någon boende i Sthlm kan tipsa om en pålitlig firma med rimligt pris
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.