18 714 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
Hjälp! Huvudsäkringen går!
Grundproblemet är troligen att fastigheten från början var en hyresfastighet som omvandlas till bostadsrätter med en bostadsrättsförening.
När man nu äger sin bostad startar en hejdlös renovering med nya kök, kasta ut gasspisen och det är här problemet uppstår med en ökning av maxuttaget per lägenhet upp mot 10 kW. Och med ett typiskt livsmönster så lagas det mat samtidigt en viss dag i veckan så blir det överbelastning.
Det finns föreningar som förbjudit att ta bort gasspisen av denna anledning, effekten in till huset räcker inte.
När man nu äger sin bostad startar en hejdlös renovering med nya kök, kasta ut gasspisen och det är här problemet uppstår med en ökning av maxuttaget per lägenhet upp mot 10 kW. Och med ett typiskt livsmönster så lagas det mat samtidigt en viss dag i veckan så blir det överbelastning.
Det finns föreningar som förbjudit att ta bort gasspisen av denna anledning, effekten in till huset räcker inte.
Hur skulle en spis knäcka 80A säkringar menar du?L Leif i Skåne skrev:Grundproblemet är troligen att fastigheten från början var en hyresfastighet som omvandlas till bostadsrätter med en bostadsrättsförening.
När man nu äger sin bostad startar en hejdlös renovering med nya kök, kasta ut gasspisen och det är här problemet uppstår med en ökning av maxuttaget per lägenhet upp mot 10 kW. Och med ett typiskt livsmönster så lagas det mat samtidigt en viss dag i veckan så blir det överbelastning.
Det finns föreningar som förbjudit att ta bort gasspisen av denna anledning, effekten in till huset räcker inte.
Eller du tänker att alla kör matlagningskurs samtidigt via teams?
Men visst gäller det att kolla stigare och bakåt vid den typ av renoveringar, servis säkringen är däremot ofta rejält tilltagen, vill jag mena.
Nu var ju problemet INTE i lägenheterna utan det var FASTIGHETENS huvudsäkring som inte pallade trycket och det var inget problem i lägenheterna.L Leif i Skåne skrev:Grundproblemet är troligen att fastigheten från början var en hyresfastighet som omvandlas till bostadsrätter med en bostadsrättsförening.
När man nu äger sin bostad startar en hejdlös renovering med nya kök, kasta ut gasspisen och det är här problemet uppstår med en ökning av maxuttaget per lägenhet upp mot 10 kW. Och med ett typiskt livsmönster så lagas det mat samtidigt en viss dag i veckan så blir det överbelastning.
Det finns föreningar som förbjudit att ta bort gasspisen av denna anledning, effekten in till huset räcker inte.
Fram till början av 2000-talet var fastigheten en hyresfastighet. Direkt efter ombildningen följer den stora renoveringsvågen som drar in över föreningen där merparten väljer att plombera gasen till förmån för elspis. Detta är alltså något som hände redan för 15 år sen. Mig veterligen är vi bara 2-3 hushåll kvar med gasspis och så har det varit sedan ombildningen. Enligt Ellevio så sker vår maximala förbrukning 4 feb mellan kl 10-11, då uppmätte vi 41,58 kWh. Huvudsäkringen går först dagen efter. Enligt Ellevio bör det vid det effektuttaget teoretiskt räcka med 63 A så jag får inte till det. Ser att vi under feb/mars 2018 har högre förbrukning drygt 42 kWh under peaktimme. Jan 2017 så drar vi 44 kWh under en timme (genomsnittstemp var -13,5 grader). Alla dessa tillfällen utan att huvudsäkringen går.L Leif i Skåne skrev:Grundproblemet är troligen att fastigheten från början var en hyresfastighet som omvandlas till bostadsrätter med en bostadsrättsförening.
När man nu äger sin bostad startar en hejdlös renovering med nya kök, kasta ut gasspisen och det är här problemet uppstår med en ökning av maxuttaget per lägenhet upp mot 10 kW. Och med ett typiskt livsmönster så lagas det mat samtidigt en viss dag i veckan så blir det överbelastning.
Det finns föreningar som förbjudit att ta bort gasspisen av denna anledning, effekten in till huset räcker inte.
Säkringen går troligen då "automatiken" vill koppla in en ännu större effekt, så att spärra effekten på tillskottetm KAN fungera. MEN det kan även innebära att det blir lite kyligt i huset. Det kan vara så att tillskottstermostaterna i dom olika elpannorna är ställt på samma temperatur och därmed inte stegar in med lite mellanrum utan slår till samtidigt. Helst ska alla steg gå in ett och ett så man ska ställa termostaterna olika på alla elpannorna.
Inte en, men 4 st samtidigt på en fas kan överbelasta 80A i teorien, men en modern häll reglerar ner effekten till Max 2 st värmezoner på turbo.E El-Löken66 skrev:
Men samtidigt tar kanske ugnen 10A och det tar hällen inge hänsyn till.
Är lägenhet renoverad så finns där kanske tvätt+tork i badrummet samtidigt i gång, det med tvätt tenderar att ske strax efter hemkomst från jobbet.
Det finns många hyreshus som förbjudit att byta ut gasspisen mot el då effekten in till området inte räcker utan omfattande grävning i gatorna med miljoner i kostnad.
Det nämns att stigarna är bytta hur? Hur många våningar på varje stigare? Var sitter elmätarna? En i varje lägenhet eller alla i ett elrummet i källaren?
Här är typiskt elrummet med blandade 3-Fas och 1-Fas lägenheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Okej, men en sak vi märkt av är att när det blir kyligt i lägenheterna så verkar många ta fram och plugga in sina extra elradiatorer. En pensionär i huset har tydligen tre(!) st som han pluggar in "vid behov". Fastigheten är normalt inte kall, med tanke på de äldre i fastigheten så är rumstempen högt tilltagen men vid tillfällen där temperaturen sjunker snabbt blir det tillfälligt lite eftersläpning med värmen. Vid extrema kyltoppar så upplever vissa att det blir kyligt (de högst upp med oisolerad vind ovanför samt de i bv med källaren nedanför.E elmont skrev:Säkringen går troligen då "automatiken" vill koppla in en ännu större effekt, så att spärra effekten på tillskottetm KAN fungera. MEN det kan även innebära att det blir lite kyligt i huset. Det kan vara så att tillskottstermostaterna i dom olika elpannorna är ställt på samma temperatur och därmed inte stegar in med lite mellanrum utan slår till samtidigt. Helst ska alla steg gå in ett och ett så man ska ställa termostaterna olika på alla elpannorna.
Elmätarna finns i varje lägenhet. Hur många våningar på varje stigare vet jag inte just nu. Huset har tre våningar bara.L Leif i Skåne skrev:Inte en, men 4 st samtidigt på en fas kan överbelasta 80A i teorien, men en modern häll reglerar ner effekten till Max 2 st värmezoner på turbo.
Men samtidigt tar kanske ugnen 10A och det tar hällen inge hänsyn till.
Är lägenhet renoverad så finns där kanske tvätt+tork i badrummet samtidigt i gång, det med tvätt tenderar att ske strax efter hemkomst från jobbet.
Det finns många hyreshus som förbjudit att byta ut gasspisen mot el då effekten in till området inte räcker utan omfattande grävning i gatorna med miljoner i kostnad.
Det nämns att stigarna är bytta hur? Hur många våningar på varje stigare? Var sitter elmätarna? En i varje lägenhet eller alla i ett elrummet i källaren?
MEN du säger att det är värmens/fastighetens huvudsäkringar som går, dom har inget med lägenheternas förbrukning att göra. Så att man använder elelement i lägenheterna spelar ingen roll.B brfstockholm skrev:Okej, men en sak vi märkt av är att när det blir kyligt i lägenheterna så verkar många ta fram och plugga in sina extra elradiatorer. En pensionär i huset har tydligen tre(!) st som han pluggar in "vid behov". Fastigheten är normalt inte kall, med tanke på de äldre i fastigheten så är rumstempen högt tilltagen men vid tillfällen där temperaturen sjunker snabbt blir det tillfälligt lite eftersläpning med värmen. Vid extrema kyltoppar så upplever vissa att det blir kyligt (de högst upp med oisolerad vind ovanför samt de i bv med källaren nedanför.
Den säkring som då blir belastad är servissäkringen som säkrar av matningen in till huset, dvs både fastigheterna och lägenheterna.
Jag måste säga att det sannolikt är servissäkringen som går. Uppgifterna från Ellevio tycker jag också vittnar om detta. 80A till ett hus med 14 lägenheter + fastigheten låter rimligt vid tidpunkten för uppförandet av fastigheten. Kanske TS inte riktigt har koll på om några lägenheter släckts när säkringen gått. Jag kan såklart vara ute och cykla också… 
Kolla gärna säkringen några gånger under normal drift, har vart med om att det blev dålig kontakt i säkringsskåpet som gjorde att huvudsäkringen värmdes upp och började gå vid lägre last.
Det gav fenomenet att det verkade vara helt slumpmässigt när huvudsäkringen skulle gå. Upptäckte det av en slump när jag skrev av mätaren och kände att "oj här är det varmt fast mätaren säger att det inte går speciellt mycket ström här"... Elektrikern bytte säkrimgshållaren och det var mot skenan som kontakten var dålig.
Det gav fenomenet att det verkade vara helt slumpmässigt när huvudsäkringen skulle gå. Upptäckte det av en slump när jag skrev av mätaren och kände att "oj här är det varmt fast mätaren säger att det inte går speciellt mycket ström här"... Elektrikern bytte säkrimgshållaren och det var mot skenan som kontakten var dålig.