18 715 läst ·
87 svar
19k läst
87 svar
Hjälp! Huvudsäkringen går!
Ni får väl mäta hur mycket ström det går i faserna. Är det samma säkring av de tre som går sönder varje gång. Eller är det olika eller kanske flera samtidigt?B brfstockholm skrev:Hej,
Vi bor i ett trevåningshus (med 14 lägenheter) som färdigställdes i slutet på 30-talet.
Vi har aldrig haft problem med elen i fastigheten förut men i vintras hände plötsligt något för på kort tid gick huvudsäkringen i föreningens källare flera gånger under kort tid. Elkillarna som var där för att byta huvudsäkringarna verkar inte ha någon aning om vad detta handlar om. Vintern var inte ovanligt kall och elanvändningen avviker inte från de senaste årens genomsnittliga elförbrukning. När den nya bergvärmen installerades 2016 så frågade jag om vi då kunde säkra ner effekten (pga minskad effekt) men de som genomförde installationen ansåg att skulle behålla det som det var och att vi då skulle ha "goda marginaler". Vad elkillarna gjort är att omfördela lasten mellan faserna men proppar (inte huvudsäkring) har gått efter det. Dessutom stängde de av en av tvättmaskinerna i tvättstugan. Just nu funkar allt men det är ju ett helt annat klimat nu så jag är rädd att felet kvarstår inför vintern. Det enda som är förändrats under det senaste året är att ny granne flyttade in förra sommaren som blåste ut sin lägenhet totalt och då även drog om elen. När jag frågade elkillarna om vårt stora elfel kunde bero på våra nya grannar så menade han att huvudsäkringen i deras lägenhet i så fall borde ha gått och inte den i källaren. Hur skulle ni felsöka detta vidare? Tips, råd? Har ni tips på el-gurus som verkligen kan sin sak så tar jag tacksamt emot även dessa för vidare felsökning och åtgärd.
Bakgrund:
Funkiskåk byggd 1938
3-fas 80 Ampere huvudsäkring
Bergvärme driftad 2016
Genomsnittlig årsanvändning el 75500 kWH +/-3% beroende på temperatur
Elstigar bytta 2004
Är det samma varje gång får ni kolla vilka förbrukare som ligger på den fasen och intervjua lägenhetsinnehavarna om de haft något extra i eluttagen just då. Kanske är motorvärmare inkopplade? Eller har någon satt på allt i tvättstugan samtidigt? Har någon installerat egen tvättmaskin i lägenheten? De som hade byggt om i sin lägenhet har kanske lagt elektrisk golvvärme?
När ”strömmen går” brukar de flesta märka det och vad de håller på med som drar ström blir uppenbart om det är något utöver det vanliga.
En lösning kan vara att fördela om lasterna mellan faserna om de ligger ojämnt. Eventuellt kan man sänka elpatronens effekt till varmvattnet så tillåts en längre tid för att värma upp varmvattenberedaren och effektbehovet minskar.
Nu spekulerar vi bara, tänk dig alla tänkbara scenarion.E elmont skrev:
Vad behövs servas, vad kan gå fel och hur kan detta åtgärdas på kort och lång sikt.
Vi kan ta ett flerfamiljshus som exempel med 14 lägenheter och mätare i lägenheterna.
Precis det som hände i mitt 30tals fastighet , bytte då ut hela propphållaren . Så var problemet löst.J Johan456 skrev:Jag skulle nog börja felsöka där som säkringarna löst. En ledning som belastas hårt blir varm på sikt så kan varmgång uppstå, främst i anslutningar. En sak som påskyndar detta är när säkringar löser ut och sedan byts utan att bryta bort lasten. Då uppstår en svetsloppa varje gång säkringen byts. Man kan säga att vid varje säkringsbyte så blir anläggningen lite sämre om bytet inte görs korrekt. Svetsloppor och varmgång leder till dålig kontakt och effektutveckling vid kontaktytor och det blir bara sämre och sämre. Värmen leder initialt till att säkringen värms upp mer av strömmen som flyter genom den vilket kan göra att er 80A säkring löser vid betydligt mindre last.
Se till att någon kommer ut och ser över allt.
Det är totalt 60kW vilket motsvarar 86,6 A /Fas ! Och då är inte tvättstugans effekt inräknad och inte 14 st lägenheter. Så det är inte omöjligt att en toppbelastning med långt över säkringar nominella värde överskrids.B brfstockholm skrev:
Har du en digital termometer med laserpekare så kan man mäta tempen på säkringar utan att komma för nära 15-20 cm allt över 50-70˚C är fara på färde.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kan inte vara en dålig pk/säkringsbotten någonstans? Kan hända att det blir ”bränt” i botten på grupper med lite häftigare inkopplingsströmmar. Fast jag har bara varit med om det på gängsäkringar men det kanske går att få liknande fenomen i en gammal knivsäkringshållare.
Ja eller dåligt åtdragna kabelkopplinga, dom är kanske inte efterdragna sedan 30-talet?S Styrman_jansson skrev:
Koppar flyter och kan efter många decennier kan övergångs motstånd uppstå med varmgång.
Allt vi vet är att vi ingenting vet.J jysd skrev:
Tråd skaparen verkar heller inte ha en aning vad hen ska kolla efter så tipset är väl att fråga runt efter en duktig elektriker, detta är vardagsmat för denne.
Ta dit den personen och kolla vilka åtgärder som finns, som ni vet är det er skyldighet att underhålla och upprätthålla anläggningen så den bland annat är säker, att gissa fram och tillbaka på ett forum utan att vi vet något om vad det handlar om klassas nog inte in i detta.
Har ni kollat så att det inte är en grillad mus någonstans ?
De kan ta sig in lite överallt.
Inte ovanligt att det ligger en eller flera i olika undercentraler.
De kan ta sig in lite överallt.
Inte ovanligt att det ligger en eller flera i olika undercentraler.
B brfstockholm skrev:okej tack för tips. Den gamla styrelsens anlitade en elfirma som försökte fördela om belastningen lite men efter det jobbet gjorts så har det dels blivit varmare samt så har en vanlig 25A-säkring har löst ut i källaren efter det tillfället. Eftersom jag inte litar på varken den gamla styrelsen eller den gamla elinstallatören som tog 100k för jobbet så vill jag skapa mig en egen uppfattning men för att kunna fatta välgrundade beslut kände jag att jag behövde lite vägledning på vägen. Du råkar inte ha tips på elinstallatör eller elkonsult?
Jag hänger inte riktigt med här. Gjordes det här jobbet efter att säkringarna löste i vintras? Hur vet ni då att anläggningen inte är ok nu? Att en annan säkring löst ut behöver ju inte ha nåt med deras arbete att göra.B brfstockholm skrev:Det låter lika galet i min värld att arbetet skulle ha tagit 91 timmar + materialkostnad. Det är en av anledningarna till att jag inte litar på den gamla styrelsen som anlitade denna elfirma och elfirman som efter 100k fortfarande inte verkar ha löst problemet. Den nya styrelsen kom därför överens om att skaffa en second opinion innan vi gör en minsta lilla grej. Och jag vill att någon mer förtroendeingivande slutför arbetet som ev kvarstår.
Finns det någon dokumentation på vad elfirman gjorde? Felet kan ju vara löst...