Normalt brukar man säkra enfasspisar med 20A samt lägenheter med 25A x 14.
Med 80 A huvudsäkring för hela fastigheten har ni ca 55-60 A att tillgå.
Värmepump med max tillskott drar ca 40A.
Så det kan bli lite knepig att få det hela att fungera utan problem, inte minst för att ni inte kan styra energiuttaget utan det sker lite slumpvis
 
  • Gilla
Javi
  • Laddar…
Mikael_L
J Johan456 skrev:
Jag skulle nog börja felsöka där som säkringarna löst. En ledning som belastas hårt blir varm på sikt så kan varmgång uppstå, främst i anslutningar. En sak som påskyndar detta är när säkringar löser ut och sedan byts utan att bryta bort lasten. Då uppstår en svetsloppa varje gång säkringen byts. Man kan säga att vid varje säkringsbyte så blir anläggningen lite sämre om bytet inte görs korrekt. Svetsloppor och varmgång leder till dålig kontakt och effektutveckling vid kontaktytor och det blir bara sämre och sämre. Värmen leder initialt till att säkringen värms upp mer av strömmen som flyter genom den vilket kan göra att er 80A säkring löser vid betydligt mindre last.

Se till att någon kommer ut och ser över allt.
Ja en möjlig orsak. TS kan ju kila ner i källaren nu direkt och känna hur varma säkringarna är. Om den som brukar gå är mycket varmare.
Fast vänta, med 80A är det knivsäkringar, inte lika lätt att lägga handen på (på ett säkert vis).
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Normalt brukar man säkra enfasspisar med 20A samt lägenheter med 25A x 14.
Med 80 A huvudsäkring för hela fastigheten har ni ca 55-60 A att tillgå.
Värmepump med max tillskott drar ca 40A.
Så det kan bli lite knepig att få det hela att fungera utan problem, inte minst för att ni inte kan styra energiuttaget utan det sker lite slumpvis
OK, du tänker att det är 80A i servissäkringar, inte som fastighetens mätarsäkring.
Ja så kan det ju vara, i så fall tänkte jag i fel bana. :thinking:
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja en möjlig orsak. TS kan ju kila ner i källaren nu direkt och känna hur varma säkringarna är. Om den som brukar gå är mycket varmare.
Fast vänta, med 80A är det knivsäkringar, inte lika lätt att lägga handen på (på ett säkert vis).
Det är byggt på 30-talet, det kan då mycket väl vara 80A gängsäkring. Det antar jag och då är det inte helt ovanligt med fel jag beskriver.
 
J Josth skrev:
1-fas 16 A per lägenhet är lågt dimensionerat. Måste vara tänkt för gasspis. Med elspis brukar det vara 25 A 1-fas vad jag känner till. Det jag funderar på om man kan hitta någon korrelation mellan det att el-spetsen går in för värme och/eller mycket varmvatten samt tidpunkten då mätarsäkringen/-arna löste ut?
Mätarsäkringen går första gången den 3 februari mellan 17-18, sedan går säkringen den 5 feb mellan kl 16-17, sedan den 13 februari mellan kl 05-06, samt därefter den 2 mars mellan kl 10-11. Därefter har det inte skett igen. Får samköra detta med vad värmepannornas loggfiler ev kan visa. Enligt Ellevio uppgick genomsnittstempen för respektive tillfälle till:
3 feb kl 17-18, -7 grader
5 feb kl 16-17, -6 grader
13 feb kl 5-6, -8 grader
2 mars kl 10-11, +6 grader
 
  • Gilla
Bobby66
  • Laddar…
E elmont skrev:
Normalt brukar man säkra enfasspisar med 20A samt lägenheter med 25A x 14.
Med 80 A huvudsäkring för hela fastigheten har ni ca 55-60 A att tillgå.
Värmepump med max tillskott drar ca 40A.
Så det kan bli lite knepig att få det hela att fungera utan problem, inte minst för att ni inte kan styra energiuttaget utan det sker lite slumpvis
E elmont skrev:
Normalt brukar man säkra enfasspisar med 20A samt lägenheter med 25A x 14.
Med 80 A huvudsäkring för hela fastigheten har ni ca 55-60 A att tillgå.
Värmepump med max tillskott drar ca 40A.
Så det kan bli lite knepig att få det hela att fungera utan problem, inte minst för att ni inte kan styra energiuttaget utan det sker lite slumpvis
Nja, man räknar ju inte så. Erfarenhetsmässigt ska det fungera och det har det bevisligen gjort. 14 lägenheter blir enligt SS 12,5+14x1,5=33kW. SS brukar räkna högt (erfarenhetsmässigt).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK, du tänker att det är 80A i servissäkringar, inte som fastighetens mätarsäkring.
Ja så kan det ju vara, i så fall tänkte jag i fel bana. :thinking:
Jo jag tänker 80 A servis, men vad vet vi? Vore det huvudsäkring för fastigheten borde ju 80A räcka rätt långt för den påverkas ju inte lägenheterna.
Men tidpunkterna som säkringen gått stärker mig lite i tron att det är servisen som går :thinking:
 
E elmont skrev:
Normalt brukar man säkra enfasspisar med 20A samt lägenheter med 25A x 14.
Med 80 A huvudsäkring för hela fastigheten har ni ca 55-60 A att tillgå.
Värmepump med max tillskott drar ca 40A.
Så det kan bli lite knepig att få det hela att fungera utan problem, inte minst för att ni inte kan styra energiuttaget utan det sker lite slumpvis
Jag hör vad du säger men tänker samtidigt att vi haft betydligt kallare vintrar utan att det smällt. Hur tänker du att man bör gå vidare? Är svaret att säkra upp mer?
 
B brfstockholm skrev:
Jag hör vad du säger men tänker samtidigt att vi haft betydligt kallare vintrar utan att det smällt. Hur tänker du att man bör gå vidare? Är svaret att säkra upp mer?
Vilken säkring är det som går? sevissäkring (säkrar av både fastigheten och lägenheterna) eller en huvudsäkring?
 
E elmont skrev:
Vilken säkring är det som går? sevissäkring (säkrar av både fastigheten och lägenheterna) eller en huvudsäkring?
Sorry för nybörjare (oftast såna som sitter i en BRF-styrelse) men det måste vara huvudäskringen som gått och inte servissäkringen för under tidpunkterna då säkringen löste ut hade vi el i vår lägenhet (men inte tv/bredband, värme). Den där huvudsäkringen ser ut typ som en kasett. Finns i ett plomberat skåp. Eljouren hade ett speciellt verktyg (tång?) för att få loss säkringen. Blir du klokare av detta?
 
Ja, då är det en huvudsäkring. Att den går har inget med lägenheterna att göra utan det beror på att nått i fastigheten belastar den för mycket. Är det samma säkring som går kan man KANSKE fördela om belastningen lite, men det kan man bara avgöra med ett besök på platsen. Räcker inte en omfördelning finns möjligheten att blockera vissa laster vid vissa tillfällen. Men som sagt det kräver ett besök och lite "rotande" på plats.
För att höja huvudsäkringen måste ni (auktoriserad installatör) troligen även ta kontakt med nätägaren för att veta om ni över huvud taget får ta ut mer ström från matningen.
Jag ser i princip två möjligheter
1. hitta en installatör som har lite mer erfarenhet och som verkar ha mer än munväder.
2. ta in en elkonsult som reder ut problemet innan ni tar dit en elfirma, kostar lite mer men elfirmans kompetens kan vara lite lägre.
 
Mikael_L
B brfstockholm skrev:
men det måste vara huvudäskringen som gått och inte servissäkringen för under tidpunkterna då säkringen löste ut hade vi el i vår lägenhet (men inte tv/bredband, värme).
Men då ni har enfas i lägenheterna så säjer det inte så mycket.
Hade alla lägenheter ström? eller blev 1/3 utan ström?
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja, då är det en huvudsäkring. Att den går har inget med lägenheterna att göra utan det beror på att nått i fastigheten belastar den för mycket. Är det samma säkring som går kan man KANSKE fördela om belastningen lite, men det kan man bara avgöra med ett besök på platsen. Räcker inte en omfördelning finns möjligheten att blockera vissa laster vid vissa tillfällen. Men som sagt det kräver ett besök och lite "rotande" på plats.
För att höja huvudsäkringen måste ni (auktoriserad installatör) troligen även ta kontakt med nätägaren för att veta om ni över huvud taget får ta ut mer ström från matningen.
Jag ser i princip två möjligheter
1. hitta en installatör som har lite mer erfarenhet och som verkar ha mer än munväder.
2. ta in en elkonsult som reder ut problemet innan ni tar dit en elfirma, kostar lite mer men elfirmans kompetens kan vara lite lägre.
okej tack för tips. Den gamla styrelsens anlitade en elfirma som försökte fördela om belastningen lite men efter det jobbet gjorts så har det dels blivit varmare samt så har en vanlig 25A-säkring har löst ut i källaren efter det tillfället. Eftersom jag inte litar på varken den gamla styrelsen eller den gamla elinstallatören som tog 100k för jobbet så vill jag skapa mig en egen uppfattning men för att kunna fatta välgrundade beslut kände jag att jag behövde lite vägledning på vägen. Du råkar inte ha tips på elinstallatör eller elkonsult?
 
J Josth skrev:
1-fas 16 A per lägenhet är lågt dimensionerat. Måste vara tänkt för gasspis. Med elspis brukar det vara 25 A 1-fas vad jag känner till. Det jag funderar på om man kan hitta någon korrelation mellan det att el-spetsen går in för värme och/eller mycket varmvatten samt tidpunkten då mätarsäkringen/-arna löste ut?
du har helt rätt. De som har elspis har 25A 1-fas!
 
Bra, jag tänkte väl det. Svårt att klara sig på totalt en 16A när man sätter på ett par plattor för att laga mat. Gasen kostar lite mer per år men det är bra fart på värmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.