Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
B BRTLe skrev:
Nej vi hade inte kunnat spara i samma takt efter köpet, men vi sparar inte för att ha en hög med pengar när vi dör.

Det har varit väldigt många inlägg här så lätt att något missas. Jag skrev tidigare att vi tänkt avvakta med köp och fortsätta spara i minst ett år till :) Så får se vad som finns då.
Ni tjänar 30 och 40 tusen, vilket många förvånande nog anser vara bra löner, när meddellönen förra året var 41600kr.
Frågan är fortfarande, har ni yrken med kollektivavtal där ni redan slagit i lönekarriärtaket eller är ni högutbildade akademiker som på god grund kan förvänta er en rejäl löneökning i en nära framtid?

Intet Intet skrev:
Ni tjänar 30 och 40 tusen, vilket många förvånande nog anser vara bra löner, när meddellönen förra året var 41600kr.
Frågan är fortfarande, har ni yrken med kollektivavtal där ni redan slagit i lönekarriärtaket eller är ni högutbildade akademiker som på god grund kan förvänta er en rejäl löneökning i en nära framtid?
Medianlön är ett lite bättre mått och den var 35600 förra året.

Så för någon i åldern 25-30 kan väl 30 respektive 40 tusen vara helt okej.

Intet Intet skrev:
Jag är inte högutbildad, självlärd inom IT men har god potential till högre lön. Jag jobbar statligt och har mer eller mindre gjort det sedan jag började. Så ett byte till privat verksamhet hade genererat en del mer. Sambon har en kandidatexamen men inte inom ett område med många arbetsgivare, så där är det mer begränsat. Lite mer finns det att hämta dock.

Har inte uppfattningen om att folk tycker det är höga löner? Kanske höga för åldern dock? Medianlönen i Sverige låg på 37 100 kr 2024.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Nissens
B BRTLe skrev:
Jag är inte högutbildad, självlärd inom IT men har god potential till högre lön. Jag jobbar statligt och har mer eller mindre gjort det sedan jag började. Så ett byte till privat verksamhet hade genererat en del mer. Sambon har en kandidatexamen men inte inom ett område med många arbetsgivare, så där är det mer begränsat. Lite mer finns det att hämta dock.

Har inte uppfattningen om att folk tycker det är höga löner? Kanske höga för åldern dock? Medianlönen i Sverige låg på 37 100 kr 2024.
Att ha 4 mille i lån med era inkomster och på ett hus som är värt över 6 är absolut inget konstigt, med 3% ränta blir det en nettokostnad runt 7 papp.

Med ett nybyggt hus är det låga driftkostnader och inga renoveringsbehov.

Ja, ni har en bra inkomst för er ålder, och ni har en bra kontantinsats.

Att vissa påstår att ni inte skulle ha bra med pengar att leva för om ni köpte det huset är rent trams.

Däremot tycker jag att ni valde bort det av rätt skäl, för det skall kännas rätt hela vägen. 😊

• Gilla
Byggsnyggt och 2 till
  • Laddar…
J
Med info om trolig löneutveckling håller jag med Nisse. Men om det vore att ni nått nån slags slutlön för yrket hade iallafall jag tyckt lånen var höga för den inkomsten. Men i ert fall kommer ju marginalerna öka över tid och då är lånenivån inget problem...

Köp ett hus för i runda slängar 2 miljoner. Räkna med några hundra tusen att fixa som ni själv vill ha det.
Kanske t o m med en tomt i närheten av en skog, sjö eller flygplats, eller vad ni skulle trivas med.

Då har ni även pengar att göra vad ni vill och behöver.

• Wow
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.