Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Alfredo Alfredo skrev:
Mycket tämligen irrelevant text men inget svar på frågan. Vad anser du är rimlig genomsnittlig årskostnad för underhåll av ett genomsnittligt småhus? Säg att kåken är 40 år och tidshorisonten är 30 år. Givetvis vill man underhålla så att huset bevarar sitt värde och inte förfaller.
Det som är relevant för dig är det inte för mig.
Dvs folk lever och prioriterar olika saker i livet.
Vi i vår familj lever idag och inte så mycket imorgon. Med det sagt så tar vi ändå ansvar för vårt ekonomiska välbefinnande för vi vet inte vad som händer imorgon. Vårt hus behöver inte se nytt ut hela tiden (70 år gammalt tegelhus) men däremot behöver det vara perfekt strukturellt. Spenderar på sin höjd 10 000 i allmänt underhåll. Har en månadskostnad inklusive underhåll på ca 3800kr.

• Gilla
Hybro
  • Laddar…
J
Jag är lite häpen över siffrorna. Mellan 25 och 30. Nästan 700k sparpengar, en lägenhet som ni kan få loss 1.2M om ni säljer. Dvs 2MSEK på 2 pers när man troligen bara jobbat ca 5 år. Antingen väldigt bra satsat på börsen och vinst på lägenhet. Eller kanske ni fått pegnar i arv/gåva. För att spara ihop dessa pengar med de lönerna känns extremt svårt...

Fördelen med nytt och inte BRF är ju att underhållet troligen är lågt, nackdelen är om "allt inte är klart". Ett nybyggt BRF radhus skulle jag kolla upp väldigt noga, då det kan vara en glädjekalkyl så efter ett par år avgiften drar iväg. Jag skulle dock aldrig för egen del köpa nåt som är klart om så lång tid, då som flera påpekat mycket kan ändra sig.

Om det är i en del av landet där man kan få ett äldre radhus för 3-4MSEK så kan ni lägga både tid och pengar på ett sådant. Själv tror jag bostadspriserna inte kommer visa samma trend framåt som bakåt, dvs att göra vinst på att köpa nyproduktion tror jag är något vi inte kommer se på några år. För så gjorde ju många när priserna ökade kraftigt, köpte och sålde.

Så, köp nåt begagnat, men inte i FÖR dåligt skick, för att renovera just nu är dyrt. Satsa på nåt där badrum, tak, el osv är bra - där det mest är att måla och tapetsera inomhus - det är relativt sett billigt fortfarande. Jobba på att höja löner och byt igen om några år.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Finns INGEN i den åldern som sparar ihop sådana pengar på ett ärligt sätt.

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
J
R Rob Kit skrev:
Om man är 2st som jobbar fullt och bor hemma så är det väl inte omöjligt med de löner som nämns om man inte studerat utan hunnit jobba 10 år. Eller fått gåva / arv av föräldrar. Det är väl inte helt ovanligt heller. Har man dessutom haft tur på börsen eller med lägenhetsaffärer.

För egen del så tog det längre tid.

Och ärligt förstår jag inte hur så många unga kan köpa lägenhet - men kanske är det just pga att man bor hemma längre och bor gratis och/eller föräldrar sparat pengar eller hjälper till vid lägenhetsköp?

Men om de egna vingarna ska bära framåt så låter det saftigt att ha lån på 4MSEK och 70k in brutto före skatt varje månad...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
R Rob Kit skrev:
Även om det är orealistiskt i din värld är det väldigt många i den åldern som har betydligt större förmögenhet än så som förvärvats helt lagligt.

• Gilla
Emma Gunnarsson och 4 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om man är 2st som jobbar fullt och bor hemma så är det väl inte omöjligt med de löner som nämns om man inte studerat utan hunnit jobba 10 år. Eller fått gåva / arv av föräldrar. Det är väl inte helt ovanligt heller. Har man dessutom haft tur på börsen eller med lägenhetsaffärer.

För egen del så tog det längre tid.

Och ärligt förstår jag inte hur så många unga kan köpa lägenhet - men kanske är det just pga att man bor hemma längre och bor gratis och/eller föräldrar sparat pengar eller hjälper till vid lägenhetsköp?

Men om de egna vingarna ska bära framåt så låter det saftigt att ha lån på 4MSEK och 70k in brutto före skatt varje månad...
Kanske är det bara jag ,,, men vad är det för jobb man har med 70 i månaden utan utbildning så att man kan spara 700 under 10 år ? Självklart kan det vara arv eller lotto(börsen).

Vem bryr sig, två miljoner räcker till 15 kvm i stockholms innerstad - det är inte som när ni gubbar var små och det var pengar på riktigt.

Osmakligt att antyda att det införskaffats på ett ohederligt sätt också

• Gilla
saltis99 och 2 till
  • Laddar…
Klart man bryr sig,,, att hitta gratis pengar är väl något som vi alla är intresserade av.
Det "osmakliga" är att det ens finns ett system där unga människor inte kan ha ett boende
med ett normalt jobb. Att bo hemma tills man är 30 är också osmakligt/osunt.

R Rob Kit skrev:
På två pers och 5år är de ju inga problem? De behöver ju bara spara 5800 var för att nå 700.

• Gilla
Byggsnyggt och 4 till
  • Laddar…
J
Jimmie.L Jimmie.L skrev:
På två pers och 5år är de ju inga problem? De behöver ju bara spara 5800 var för att nå 700.
Nu hade de ju 1.2 "i lägenheten" också. Kan ju vara värdeökning om man lyckats tajma perfekt i coviduppgången...

När jag relaterar till mig själv så hade jag nada vid 25 när jag var färdigutbildad (och gjort lumpen som man ifos fick 5.000 spänn när man muckade ;) ). Det tar tid att komma ikapp de som börjar jobba vid 18. Iom många såna jobb snabbare har högre lön än "akademikerjobb" och man har 5 års försprång. De som studerat börjar med ett studielån på ett par hundra tusen, missat sparande på säg 300.000. Efter fyra fem år, när man är 30, är man lönemässigt ikapp (och kanske om) de som började jobba efter gymnasiet, men att ta igen de 5-700.000 man är efter (med sparande och studielån) tar rätt lång tid. Om man kan spara samma 5800 efter 30 och framåt tar det 10 år, dvs när man är 40. Om man dessutom var snabbare in på bostadsmarknaden så tror jag aldrig man hinner ikapp. Nånstans efter 30 får de akademiker som valt rätt utbildning en lön som är över marginalskattegränsen, så även om det på pappret ser bra ut ger det sämre utdelning.

Men nu blev det en utsvävning. Om TS inte har högre utbildning, bor på en ort med svårt med jobb och inte har ett yrke man kan knäcka extra eller höja lönen på andra sätt tycker jag att det låter som höga lån för ett ganska alldagligt boende. För även med den goda starten i bostadskarriär och sparande måste ju framtida löner kunna amortera och betala ränta på det ganska höga lånet.

• Gilla
Shiraz och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Men nu blev det en utsvävning. Om TS inte har högre utbildning, bor på en ort med svårt med jobb och inte har ett yrke man kan knäcka extra eller höja lönen på andra sätt tycker jag att det låter som höga lån för ett ganska alldagligt boende.
Det handlar om Staffanstorps kommun om du följt tråden, så behöver du inte gissa. Pendlingsavstånd till Lund, Malmö och halva övriga Skåne, så tämligen stor arbetsmarknad. Och även lite högre fastighetspriser.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag är lite häpen över siffrorna. Mellan 25 och 30. Nästan 700k sparpengar, en lägenhet som ni kan få loss 1.2M om ni säljer. Dvs 2MSEK på 2 pers när man troligen bara jobbat ca 5 år. Antingen väldigt bra satsat på börsen och vinst på lägenhet. Eller kanske ni fått pegnar i arv/gåva. För att spara ihop dessa pengar med de lönerna känns extremt svårt...

Fördelen med nytt och inte BRF är ju att underhållet troligen är lågt, nackdelen är om "allt inte är klart". Ett nybyggt BRF radhus skulle jag kolla upp väldigt noga, då det kan vara en glädjekalkyl så efter ett par år avgiften drar iväg. Jag skulle dock aldrig för egen del köpa nåt som är klart om så lång tid, då som flera påpekat mycket kan ändra sig.

Om det är i en del av landet där man kan få ett äldre radhus för 3-4MSEK så kan ni lägga både tid och pengar på ett sådant. Själv tror jag bostadspriserna inte kommer visa samma trend framåt som bakåt, dvs att göra vinst på att köpa nyproduktion tror jag är något vi inte kommer se på några år. För så gjorde ju många när priserna ökade kraftigt, köpte och sålde.

Så, köp nåt begagnat, men inte i FÖR dåligt skick, för att renovera just nu är dyrt. Satsa på nåt där badrum, tak, el osv är bra - där det mest är att måla och tapetsera inomhus - det är relativt sett billigt fortfarande. Jobba på att höja löner och byt igen om några år.
Har jobbat sedan jag var 18. Vi köpte båda BRF tidigt, sambon har sålt sin. Levde på existensminimum för att få kontantinsats till första. Har inte åkt på massa resor osv… inga arv eller liknande.

• Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
J
B BRTLe skrev:
Har jobbat sedan jag var 18. Vi köpte båda BRF tidigt, sambon har sålt sin. Levde på existensminimum för att få kontantinsats till första. Har inte åkt på massa resor osv… inga arv eller liknande.
Strongt jobbat!
Frågan är om spartakten kan fortsätta om ni köper detta radhus?

Jag skulle nog ändå rekommendera nåt billigare för att kunna spara och sen byta upp sig. Jag kan ju ha fel och bostadspriser drar iväg (med tanke på hur mycket pengar som tryckts vore det inte helt osannolikt) - men då kommer troligen även räntor dra iväg.

Är man under 30 så är det väl inte fel att satsa på att köpa nåt lite billigare, ha ett högre sparande och satsa på att byta upp sig en gång till. Då är troligen ett nybygge inte det bästa. Det bästa torde vara nåt som är lite bedagat men inte kräver dyra renoveringar. Renovera med eget arbete under 5 år och sen sälja med vinst och byta vidare uppåt. Speciellt om man räknar att det ni tittar på har färdigställande så långt fram i tiden.

Men visst kan man i den situationen hoppas bostadspriser drar iväg så det blir samma med nybyggen som det var för 10 år sen, att de som tecknade sig för 2-3 nybyggen kunde sälja vid inflyttning för flera hundra tusen mer.

• Gilla
BRTLe
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Strongt jobbat!
Frågan är om spartakten kan fortsätta om ni köper detta radhus?

Jag skulle nog ändå rekommendera nåt billigare för att kunna spara och sen byta upp sig. Jag kan ju ha fel och bostadspriser drar iväg (med tanke på hur mycket pengar som tryckts vore det inte helt osannolikt) - men då kommer troligen även räntor dra iväg.

Är man under 30 så är det väl inte fel att satsa på att köpa nåt lite billigare, ha ett högre sparande och satsa på att byta upp sig en gång till. Då är troligen ett nybygge inte det bästa. Det bästa torde vara nåt som är lite bedagat men inte kräver dyra renoveringar. Renovera med eget arbete under 5 år och sen sälja med vinst och byta vidare uppåt. Speciellt om man räknar att det ni tittar på har färdigställande så långt fram i tiden.

Men visst kan man i den situationen hoppas bostadspriser drar iväg så det blir samma med nybyggen som det var för 10 år sen, att de som tecknade sig för 2-3 nybyggen kunde sälja vid inflyttning för flera hundra tusen mer.
Nej vi hade inte kunnat spara i samma takt efter köpet, men vi sparar inte för att ha en hög med pengar när vi dör.

Det har varit väldigt många inlägg här så lätt att något missas. Jag skrev tidigare att vi tänkt avvakta med köp och fortsätta spara i minst ett år till :) Så får se vad som finns då.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
J
B BRTLe skrev:
Nej vi hade inte kunnat spara i samma takt efter köpet, men vi sparar inte för att ha en hög med pengar när vi dör.

Det har varit väldigt många inlägg här så lätt att något missas. Jag skrev tidigare att vi tänkt avvakta med köp och fortsätta spara i minst ett år till :) Så får se vad som finns då.
Klokt tror jag. Även om sparande inte är för ålderdom vill man ju ha marginaler efter boendet betalt så man kan leva också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.