Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
B BRTLe skrev:
Hej
Det blev väldigt många svar här.
Tack för all diskussion!
Vi beslutade att inte köpa i måndags.

Ni kanske har hittat rätt område, men fel hus och det har även varit rätt många faktafel om objektet.

Oavsett kommer vi spara mer i 1 år och sen titta på husköp igen.
Bor ni i hyresrätt idag? Den kostar också pengar. Jag skulle nog börja titta efter ett billigare hus idag istället för att vänta och spara. På ett år hinner många fina hus komma ut på marknaden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
6,5 miljon för ett radhus i Staffanstorp? 🤔
Staffanstorp Hjärup, inte Staffanstorp Staffanstorp, stor skillnad! ;)
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
3600kr/mån för drift borde räcka

1000kr för 7000kWh el inkl.uppvärmining med VP i Skåne.
800kr fastighetsavgift (0kr första 15år)
600 vatten + sopor
500 samfällighet för snöröjning od?
400kr försäkring
300kr bredband
Du får nog räkna med 1500kr/månaden ström (Överföring/när Eon syd är 13000kr för 7000kwh)
Vatten + Soppor är 1200kr/månaden i denna kommun.

C Commodore64 skrev:
Ifall detta är Hjärup, tänk på att det ligger med både E6 i väster och E22 i öster på nära håll. Dessutom väg 103 och 108 i norr/nordost.

Kanske inte något som de flesta bostadköpare tänker på, men ett konstant trafikbrus kan vara stressande och försämrar trevnaden av att sitta ute. Jag hade inte köpt här pga detta.
Detta är troligen Västerstad som ligger vid Jakriborg, E6 är långt bort och är inga problem alls. E22 kan låta om man bor i Närheten av den men inte i resten.

Satsuki
B buffyin skrev:
🤣🤣🤣

• Haha
buffyin
  • Laddar…
Farstatjej90
B buffyin skrev:
Hade "centrala" Staffanstorp varit billigare eller dyrare ?😅
Jag tycker det låter väldigt dyrt hur som helst men jag kanske inte förstår priserna i Skåne...

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Staffanstorp är lägre pris än Hjärup.Men håller med om att priset de ville ha för det här nybyggda radhuset är väl tilltaget. OM det är Västerstad som det talas om så tror jag säljstart var Augusti 2024 dvs för rätt exakt ett år sen. De har knappt lyckats sälja hälften av radhusen i första säljrundan som påbörjades då, så de som vill bo i området kan säkert ha lite is i magen och avvakta tills det närmar sig inflyttning, men är man säker är det lika bra att drämma till tidigt innan de bästa lägena blir sålda.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Hade "centrala" Staffanstorp varit billigare eller dyrare ?😅
Jag tycker det låter väldigt dyrt hur som helst men jag kanske inte förstår priserna i Skåne...
Centrala Staffanstorp skulle dock vara billigare. Hjärup är dyrast i kommunen, mycket på grund av den nya tågstationen med direktförbindelser till både Malmö C (9 min) och Lund C (3 min). Närheten till Lund driver upp priserna – Hjärup ligger faktiskt närmare Lund än vad Staffanstorp gör. Många som flyttar till Hjärup har tidigare bott i Lund och söker hus, vilket också påverkar prisbilden. Priserna ligger därför närmare Lommas nivåer.

Jag vill minnas att när jag pratade med en mäklare så nämndes att ett exakt likadant hus skulle vara ungefär 1 miljon billigare i centrala Staffanstorp jämfört med Hjärup.

Samt 2,15% lägre skatt än Malmö/Lund.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag är tveksam till att banken kommer låna ut det ni behöver låna för att gå i land med köpet.

Och om dom inte gör det så är det en dålig ide att försöka göra det med privatlån.

Man kan klara av ett sådant här köp om man prioriterar boendet mycket, och är beredd att hålla ned övrigt spenderande. Men då ska man nog ha en sparsam personlighet. Det blir för jobbigt om det är stora uppoffringar inblandade.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Hej.

Ni kommer nog "överleva" ekonomiskt men jag tycker ni låser in er lite för mycket, framförallt i er ålder.

Om inte radhuset med nära 100% sannolikhet går att sälja snabbt för samma pengar vid behov så borde ni nog avstå. Personligen hade jag inte gått in i den affären under givna förutsättningar men vi är alla olika.

Mina 2 cent, i all välmening.

MVH: Marcus

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Tur inte alla resonerar som du. Då skulle ingen köpa/bygga nya hus…
Jag behöver pengar och har behövt även till mina övriga intressen, förutom endast boende i nybyggt dyrt hus, med stora och tvingande lån att betala varje månad.
Man blir och känner sig inte fri med sådant.

Blir fortsatt och är ett rikt liv för mig med:

Jakt

Sommarstuga

Fiske

Större segelbåt på Vänern

Skoteråkande

Bilåkande i två äldre bilar, som jag dock servar och lagar själv, då jag är lagd ekonomisk.

Allt underhåll på egna timmerhuset, liggande i en skogskant utanför närmast samhälle.
Inga grannar som jag kan störa.

Mm mm.

- Tror inte jag kan försaka nåt av ovanstående för att må bra.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jag behöver pengar och har behövt även till mina övriga intressen, förutom endast boende i nybyggt dyrt hus.

Jakt

Sommarstuga

Fiske

Skoteråkande

Bilåkande i två äldre bilar, som jag dock servar och lagar själv, då jag är lagd ekonomisk.

Allt underhåll på egna timmerhuset.

Mm mm.

Ja, man behöver skilja på rikedom och konsumism. Man är inte rik bara för att man konsumerar mycket. Många med hög lön är väldigt fattiga ty de är svinhögt belånade. Jag känner flera sådana. Inkomster finns men kassaflödena är enorma. Om en familjen blir av med jobbet måste man sälja huset.

Att bo mer eller mindre off-grid, återbruka, bygga och greja själv är bäst för miljö, klimat och planet liksom för hälsan och plånboken. Men sämre för de samhällsekonomiska hjulen som många tycker absolut behöver matas, annars är vi utdömda. Jag tänker annorlunda där.

Kort sagt, nyproduktion har inget självklart egenvärde.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Nissens
H Hybro skrev:
Jag behöver pengar och har behövt även till mina övriga intressen, förutom endast boende i nybyggt dyrt hus, med stora och tvingande lån att betala varje månad.
Man blir och känner sig inte fri med sådant.
Nä, man får ju anpassa utgifterna efter inkomsterna.
Jag har haft råd med både byggt hus hus, jakt, segling, köpt skog, MC och resor. Sommarstuga har jag aldrig varit intresserad av.
H Hybro skrev:

Jakt

Sommarstuga

Fiske

Skoteråkande

Har kommit ifrån mekande.
H Hybro skrev:
Allt underhåll på egna timmerhuset, liggande i en skogskant utanför närmast samhälle.
Inga grannar som jag kan störa.
Jag har en skog helt utsn byggnader, skönt att slippa underhåll.
H Hybro skrev:
Mm mm.

Man kan ha hobbies och intressen OCH ett nybyggt hus.

Jasså 😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Jag tycker att 6,5 miljoner är mycket för ett radhus på alla ställen förutom nära centralt i Stockholm men om man struntar i det så...

Kör på, ni har nästan två miljoner i kapital redan ju? Om det skiter sig och någon blir arbetslös så går det att pausa amortering m.m.

Men se till att få upp lönerna lite om det går också!

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Ja, eller köp nåt billigare utanför tättbebyggt område, så kan ni leva som kungligheter, med den inkomst ni har. Kanske t o m utan lån.

Vore inte det skönt?

• Gilla
  • Älska
Dilato och 3 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Ja, eller köp nåt billigare utanför tättbebyggt område, så kan ni leva som kungligheter, med den inkomst ni har. Kanske t o m utan lån.

Vore inte det skönt?
För många är nog närheten till andra viktigare än boendet. Speciellt för barn och ungdomar. Att kunna gå till lekparken med barnen är värt en hel del.

• Gilla
saltis99
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.