Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.

• Gilla
  • Älska
Kent Åström2 och 3 till
  • Laddar…
Stort lån för klena inkomster. Nej, jag tycker inte ni har råd med huset.

• Gilla
johel572 och 21 till
  • Laddar…
Mycket i denna historien som iallafall hade gjort mig tveksam.

1) Nytt område. Höga mål ställda med bostäder, service mm men det kan ju sluta precis hur som helst.
2) 24 månader är en lång tid.
3) Låga inkomster sett till lån.
4) Barn?

Men visst, det kommer säkert lösa sig ekonomiskt. Banken har ganska höga krav som ni tycks uppfylla?

• Gilla
Berndtan och 4 till
  • Laddar…
Satsuki
Ort/Kommun? Min erfarenhet är att infrastrukturen inte alltid byggs enl planer och då minskar dels värdet men också möjligheten att klara sig utan bil.

Låter också som sjukt mycket pengar för ett radhus, men jag vet att priserna hamnar där i typ Lund eller Lomma…

• Gilla
Gilmorized och 5 till
  • Laddar…
S
Jag tycker det låter som ni överbelånar er. Säg att en av er blir sjuk eller att ni får barn, hur klarar ni det? Att säga att man klarar sig utan bil för att köpa ett hus är tyvärr lite att ljuga för sig själv, att ha hus och då särskilt ett nybyggt hus med allt vad det innebär så kommer det bli tufft. Jag hade inte orkat kan jag säga. Och räkna med att det kommer kosta mer än vad byggaren säger det kostar. Vi har nog lagt 150-200kkr efter vårt nybygge på allt möjligt oplanerat.

• Gilla
Gilmorized och 13 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Ort/Kommun? Min erfarenhet är att infrastrukturen inte alltid byggs enl planer och då minskar dels värdet men också möjligheten att klara sig utan bil.

Låter också som sjukt mycket pengar för ett radhus, men jag vet att priserna hamnar där i typ Lund eller Lomma…
Staffanstorps kommun
S Shiraz skrev:
Jag tycker det låter som ni överbelånar er. Säg att en av er blir sjuk eller att ni får barn, hur klarar ni det? Att säga att man klarar sig utan bil för att köpa ett hus är tyvärr lite att ljuga för sig själv, att ha hus och då särskilt ett nybyggt hus med allt vad det innebär så kommer det bli tufft. Jag hade inte orkat kan jag säga. Och räkna med att det kommer kosta mer än vad byggaren säger det kostar. Vi har nog lagt 150-200kkr efter vårt nybygge på allt möjligt oplanerat.
Jag förstår, sjukdom är definitivt en risk.
Grejen med bil och sparandet är dock inga problem, gjorde samma resa i lika lång tid för att ha råd med befintlig bostad där hela området bestod av åker vid köp. Idag bor vi några tusen här.
Priset på radhuset är fast eller du syftar på driftkostnad/ saker man vill ordna själv i efterhand?

Definitivt fått en tankeställare med kommentarer och omröstning :)

Sorry, tycker också att ni har för små marginaler. Köp något billigare.

Räkna på vad det kostar med drygt 4 % ränta på 4,5 miljoner. Fundera sedan på om du är villig att lägga de summorna på enbart ränta varje månad och vad som blir kvar till annat.

• Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
Jag röstade nej, och tänker mig att det är läge för is i magen här. Inflyttning om 2 år, hur många av bostäderna i projektet är sålda just nu? I dagens läge, och om det inte blir en plötslig högkonjunktur inom 2 år, är förmodligen 6-miljoners-radhus på ritning rätt svårsålda. Jag tror att ni kan fortsätta spara och låta tiden gå. Kanske finns det något eller några av radhusen kvar om 2 år? Eller också har ni hittat en annan bostad som ni gillar bättre och har 3 månader till inflyttning, eller har ni fått barn, eller fått välavlönade jobb i Norrland, eller rent av separerat.

• Gilla
50talshusBlg och 22 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Låter som väster om järnvägen i Hjärup. Jag tycker det låter som mycket pengar för ett radhus där. Visst, det är bra pendlingen men det är ju allt som finns i Hjärup. Pendling. Dessutom kommer ni behöva en bil, men det går ju att köpa en billigare (det har jag tex).

Ni kommer säkerligen klara lånen. Fördelen med nyproduktion är ju att ni slipper utgifter för renoveringen. Frågan är ju bara, vill ni bo där? Eller framförallt, vill ni låsa upp era liv i väntan på radhusen jämfört med att köpa något som är på marknaden idag?

• Gilla
buffyin och 10 till
  • Laddar…
Satsuki
B BRTLe skrev:
Staffanstorps kommun

Jag förstår, sjukdom är definitivt en risk.
Grejen med bil och sparandet är dock inga problem, gjorde samma resa i lika lång tid för att ha råd med befintlig bostad där hela området bestod av åker vid köp. Idag bor vi några tusen här.
Priset på radhuset är fast eller du syftar på driftkostnad/ saker man vill ordna själv i efterhand?

Definitivt fått en tankeställare med kommentarer och omröstning :)
Då kan jag gissa…. Det är nog inget område som kommer gå ner i pris eller stanna halvfärdigt men jag tror det tar tid för infrastruktur att komma på plats, fundera på om det går utan bil som det är idag. I Lunds kommun är det flera planerade utbyggnader (tex Påskagänget och Stångby) där det planerades stort, men där planerna reviderades och de saknar idag en del infrastruktur som tidigare utlovats. Det kan ha stor påverkan på planering

• Gilla
Pär-Olof Mattsson och 11 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Det jag kanske reagerar på är den den låga driftkostnaden. Jag bor i ett hus i Råsunda/Solna och då har jag en "driftkostnad" på 9 084 kr/mån (år 2024). Sedan anser jag att "driftkostnad" inkluderar ALLT😂 För mig inkluderar det: Fjärrvärme, Elnät, elförbrukning, Vatten, sopor, bredband, larm, fastighetskatt, stor villaförsäkring. Japp, sedan är stålarna slut 😜 Och jag har inga lån som ska betalas 😳

• Gilla
Berndtan och 22 till
  • Laddar…
Tycker det var på tok för mycket för ett radhus. Sedan har jag efter att köpt nyproduktion en gång bestämt mig för att jag köper aldrig mer något som inte redan är klart.

• Gilla
pebe292 och 6 till
  • Laddar…
Nej, med dagens dåliga ekonomi så är det alldeles för stor risk att köpa något som inte är färdigt. Redan höga priser kan höjas ännu mer innan allt är klart. Helst ska huset ha stått några år så att det finns lite historik över kostnaderna.

Vi har i närområdet ett nybyggt BRF-radhusområde. Detta skulle ha varit färdigt 2023. Husen blev färdiga nästan 2 år försenade. Markarbetena är ännu inte klara och går framåt extremt långsamt. Totalt är det 15 lägenheter i två huskroppar. En tredje huskropp ströks innan den hade påbörjats. Av de 15 lägenheterna är 4 ännu osålda. Mäklaren skriver att bara 2 lägenheter är till salu. Kanske stämmer det att ytterligare 2 av de 4 har sålts men de lägenheterna har stått tomma länge. Priser 5,5-6 MSEK och 5500 kr i månadsavgift. BRF har en del extra risker som många inte förstår. Driftkostnad och föreningens räntor för de osålda lägenheternas andel av föreningens lån lär hamna på de som har köpt.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Nej, med dagens dåliga ekonomi så är det alldeles för stor risk att köpa något som inte är färdigt. Redan höga priser kan höjas ännu mer innan allt är klart. Helst ska huset ha stått några år så att det finns lite historik över kostnaderna.

Vi har i närområdet ett nybyggt BRF-radhusområde. Detta skulle ha varit färdigt 2023. Husen blev färdiga nästan 2 år försenade. Markarbetena är ännu inte klara och går framåt extremt långsamt. Totalt är det 15 lägenheter i två huskroppar. En tredje huskropp ströks innan den hade påbörjats. Av de 15 lägenheterna är 4 ännu osålda. Mäklaren skriver att bara 2 lägenheter är till salu. Kanske stämmer det att ytterligare 2 av de 4 har sålts men de lägenheterna har stått tomma länge. Priser 5,5-6 MSEK och 5500 kr i månadsavgift. BRF har en del extra risker som många inte förstår. Driftkostnad och föreningens räntor för de osålda lägenheternas andel av föreningens lån lär hamna på de som har köpt.
Detta är äganderätt, ej BRF.

• Gilla
Conrad_V
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Detta är äganderätt, ej BRF.
Jag vet, problemen med byggen och ekonomi är till stor del desamma.

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.