51 930 läst ·
230 svar
52k läst
230 svar
Har vi råd med huset?
Mycket tämligen irrelevant text men inget svar på frågan. Vad anser du är rimlig genomsnittlig årskostnad för underhåll av ett genomsnittligt småhus? Säg att kåken är 40 år och tidshorisonten är 30 år. Givetvis vill man underhålla så att huset bevarar sitt värde och inte förfaller.R Rob Kit skrev:
Låter som att ni tog beslutet av rätt anledningar!B BRTLe skrev:
Man känner när det är rätt.
Lycka till! 😊
Mycket kan hända på 24 månader... 4462000 är det stort lån för era inkomster. Klarar ni en ränta på 4%?B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Behöver man någon ful utdel med FLVP ? jag har FLVP och "utedelen" sitter i vindsutrymmet övertäckt av lösull
i vissa fall kan man inte välja bort fjärrvärme vid nybyggnadsprojekt om man blir påtvingad detta geom plan etc.
i vissa fall kan man inte välja bort fjärrvärme vid nybyggnadsprojekt om man blir påtvingad detta geom plan etc.
Redigerat:
Hmmm jag googlade och fick upp bilder på de där stora fläktarna i en låda.A a128 skrev:
Men detta är antagligen något annat då.
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Medlem
· Stockholm
· 53 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Köper du nybyggt är det fast pris som gäller. Att du vet i förväg vad kostnaden blir är ett av de starkaste argumenten för nybyggt (ja, jag har varit i branschen). Så nej, du behöver inte tvivla utan det är Skanskas ansvar att se till att byggkalkylen hålls.Satsuki skrev:
Det är klart att det inte passar alla. Men de lär bli sålda ändå.K Kirre2 skrev:
För andra än du kan det vara en perfekt lösning.