Har vi råd?

• Ja

162 Röster 18,3%
  • Nej

623 Röster 70,6%
  • Det blir knapert men värt det i längden

98 Röster 11,1%
  • Antal röster
    883
Mitt hus är från -89. Inte lägger jag några 30000kr per år i underhåll inte. Beror iofs på hur man räknar. Jag målar just nu om två väggar ute. Kostar några tusenlappar. Om tio-tjugo år behöver jag byta tak, men det ger fortfarande inte de summorna.

Sen skall man inte heller glömma kostnaderna för att komma igång med trädgård och hus. Ett äldre hus har gräsmatta och buskar mm. Antagligen en altan också....

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Om det är Skanskas projekt så är det fjärrvärme och FTX med 38kWh/m2 och år (gavelhusen har högre)

Byggs med solceller, men jäklar vad trångt:

[bild]
Handlar det om detta prospekt så skulle jag personligen inte tycka det var något jag vill investera i.

Finns ingen tomt att tala om, du kan knappt smälla upp en grill ens på denna minimala yta utan att det stör grannar.

Finns inget garage till bilen, knappt ens en uppställningsplats för en bil. När det kommer besök, var ska dessa ställa bilarna? Där jag bor har jag fyra bilplatser på egen tomt och ca sex utanför på gatan.

Inte sett interiörer eller planritning men för vår egen del, mycket viktigt att ha ordentlig plats för verkstads/hobbyverksamhet. Antar att detta rationaliserats bort helt.

Sedan detta att det handlar om nyetablering, området byggs upp under en tioårsperiod. Orkar ni verkligen leva i en byggarbetsplats såpass länge innan det börjar se vettigt ut?

Tycker frågan inte är så mycket om ni skulle ha råd med detta, mer att det handlar om det skulle vara något ni verkligen vill ha.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 2 till
  • Laddar…
30.000 låter billigt per år
Då är det bara buffert till just huset bokstavligen får jag tolka.

Vitvaror som behöver bytas mm.
Vi bor 6e året nu efter nybyggnation och har bytt ut tvätt och diskmaskin redan.

Bara buffra från dag ett så man inte behöver lyfta lån för ringa kostnader.
Om 15-20 år vill nån säkert byta kök för en kvarts miljon och där är halva kostnaden enbart på köket

pacman42 pacman42 skrev:
Om tio-tjugo år behöver jag byta tak, men det ger fortfarande inte de summorna.
Och kanske brädfordring, bergvärmepump, dränering, kök, badrum…

Jag tror man lätt lurar sig själv på vad det egentligen kostar att hålla ett hus i skick. Men visst en tumregel är bara en tumregel…

Edit: Denna artikel nämner 40 - 50 tkr per år.
https://www.byggahus.se/underhallet-kostar-lika-mycket-som-driften-av-ditt-hus

Redigerat:
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
T
På 24mån kan du köpa en tomt och bygga ett eget hus genom att bära dit en gipsskiva varje dag.

• Gilla
  • Haha
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Purre Purre skrev:
Beror på skulle jag säga. Flertalet elbilar har halverat värde efter 3 år. Så skulle man ha med den siffran och ha köpt en ny bil så är det inte speciellt bra affär. En äldre bil med flera mil har större risk att gå sönder och det kostar också varje gång det ska lagas. Är det sen så att man inte har möjlighet att laga själv ska man betala någon annan för det. En leasad bil har man bra koll på vad den kostar varje månad, dock kan det tillkomma en kostnad när man lämnar tillbaka den beroende på skick och hur känsliga dom är.
Jag håller med, skulle aldrig köpa en elbil. Men att köpa en 3 år gammal snål bil blir bättre rent ekonomiskt. Den kan du sälja efter 3 år och få tillbaka en hel del. Att leasa en volvo xc60 i basutförande för 6000/månad dvs 72000/år och efter 3 år 218000. Der får du en helt ok 3 år gammal bensinbil för som inte kostar många kr i månaden. Jag har en aygo som pendlarbil kostade 35000 för 5 år sedan och skulle jag sälja idag får jag 35000. Sen har jag en roligare bil som jag har som intresse men det är en annan femma. Men leasa blir dyrt och kan bli ännu dyrare beroende på hur man anvönder den eller om man pga ändrad ekonomi inte har råd med den.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
B Byggsnyggt skrev:
Jag håller med, skulle aldrig köpa en elbil. Men att köpa en 3 år gammal snål bil blir bättre rent ekonomiskt. Den kan du sälja efter 3 år och få tillbaka en hel del. Att leasa en volvo xc60 i basutförande för 6000/månad dvs 72000/år och efter 3 år 218000. Der får du en helt ok 3 år gammal bensinbil för som inte kostar många kr i månaden. Jag har en aygo som pendlarbil kostade 35000 för 5 år sedan och skulle jag sälja idag får jag 35000. Sen har jag en roligare bil som jag har som intresse men det är en annan femma. Men leasa blir dyrt och kan bli ännu dyrare beroende på hur man anvönder den eller om man pga ändrad ekonomi inte har råd med den.
Att långtidshyra en bil är nog det mest oekonomiska bilanvändande man kan ha.
En kompis blev långtidssjukskriven med stora huslån och en leasingbil han har två och ett halvt år kvar på, men inte har någon användning av. Den tickar iväg 170 kr/dag. 5000 i månaden till ingen nytta. Från relativt välbetalt rörläggare till långtidssjukskriven är det ekonomiska fallet stort.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Jag går mot strömmen och röstar ja.
Inte för att ni har jättestora marginaler, det är det väldigt många som inte har.
Utan för att ni verkar ha tänkt igenom det här, räknat på det och är redo att planera i god tid och spara när det behövs. Ni verkar sköta ekonomin bra.

Dessutom har jag ett par vänner som hade nästan exakt samma kalkyl för 15 år sedan. Nytt område, ca 6,5m i inköp och liknande inkomster.
Det tog ett tag innan området blev färdigt och det såg rätt tråkigt ut första två åren. Men det är länge sedan nu.
Nu har tiden gått, de har fått två barn och båda har betydligt bättre inkomst nu än i 30-årsåldern. Huset är värt 9m och de har inga problem med ekonomin.

Nåja, det finns både risker och möjligheter. Om ni kan acceptera riskerna, se möjligheterna.
Jag är inne på din linje också med reservation för att jag vet noll om läget i Staffanstorp. Att ni är unga och utan barn ser jag i detta läge som något positivt. Nu har ni tid att jobba häcken av er för att orda ett bra boende för ev framtida tillökning. Det finns mkt som kan hända självklart men prognosen för ert förhållande och era framtida inkomstökningar gör ni bäst själva. Är det ett ställe som ni verkligen drömmer om att bo tycker jag ni ska ta chansen.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det är högt eller lågt? Jag tycker det verkar rimligt. Någon procent av marknadsvärdet är en tumregel. Så här säger en artikel.

[länk]

[bild]
"Procent av marknadsvärdet" Menar du att huset kräver mindre underhåll bara för att det ligger på landet istället för i stan ?

Du vet väl att marknadsvärde är ett fiktivt värde och inte har något med verklighet att göra ?
Verklighet är vad du betalar för en pensel, en burk färg eller hur mycket du värderar din egen tid när du målar, självklart kan du påstå att din tid är värd 30 000 under ett års underhåll plus lite material..
Dvs en realekonomisk beräkning och inte sådant som banker och mäklare pysslar med. Ett hus är ju trots allt oftast bara en hög med brädor.

• Gilla
Hullefar
  • Laddar…
R Rob Kit skrev:
30 000 ????
Vad fasen har du köpt människa ?
Genomsnittligt låter det (tyvärr) inte orimligt.. men då ser jag att vissa år är dyrare än andra.

Man behöver putsa om en vägg eller två ute.. ett par rum inne, ny l/l pump å, kyl o frys, spis o ugn.. skorstenen läcker, huset ska målas, avloppet måste grävas om, takläcka, tapetsera om några rum, bygga en uteplats/renovera uteplatsen, ytterdörrarna behöver ses över, fönstren åtgärdas..(sen har man ev kök o badrum o värmesystem.. som oftast hinner dyka upp i planeringen)

De flesta saker gör man inte fler ggr, men så har man otur.. och man får göra det fler ggr (har köpt kylskåp tre ggr på 12 år, bytt l/l två ggr, grävt om avloppet två ggr….)

Nu har vi ju sparat för oförutsedda kostnader och renoveringar.. och det behövs!

Gammalt som nytt, så ”lever” både vi människor och husen..

• Wow
Dilato
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Genomsnittligt låter det (tyvärr) inte orimligt.. men då ser jag att vissa år är dyrare än andra.

Man behöver putsa om en vägg eller två ute.. ett par rum inne, ny l/l pump å, kyl o frys, spis o ugn.. skorstenen läcker, huset ska målas, avloppet måste grävas om, takläcka, tapetsera om några rum, bygga en uteplats/renovera uteplatsen, ytterdörrarna behöver ses över, fönstren åtgärdas..(sen har man ev kök o badrum o värmesystem.. som oftast hinner dyka upp i planeringen)

De flesta saker gör man inte fler ggr, men så har man otur.. och man får göra det fler ggr (har köpt kylskåp tre ggr på 12 år, bytt l/l två ggr, grävt om avloppet två ggr….)

Nu har vi ju sparat för oförutsedda kostnader och renoveringar.. och det behövs!

Gammalt som nytt, så ”lever” både vi människor och husen..
Allt du skriver gäller också för ett nytt hus,, man kan ha otur.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
B BRTLe skrev:
Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.

Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.

Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.

Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.

Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.

Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000

Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.

Driftkostnaden är ca 2000 per månad.

Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Saknar ett alternativ
” knapert, men ni klarar det nog”

Dvs utan ”det är värt det”..

Jag är ganska mycket en obotlig optemist när det kommer till hus.. men lite snål och gillar inte lån 😳🤔🌸

Så..

Jag behöver inte säga att det är verkligen på håret med ekonomin på ert tilltänkta husköp, det vet ni redan - annars hade inte denna fråga/undersökning/tråd uppkommit!

Det jag däremot kan rekommendera er att fundera över.. är familjelivet och det mentala välbefinnandet.

Dvs vill ni ha familj? När vill ni isf ha familj (åren går jäkla fort).. hur ser ni på pensioner, sparande till annat... är ni på ”samma sida” ekonomiskt (tycker ni lika, har ungefär samma levnadsvanor och intressen - dvs spenderar ni lika mycket på ”övrigt”)

Allt som skiljer er åt i en tight ekonomi frestar på relationen..

Livet händer bara en gång och det gäller att veta lite vad man vill ha ut av det 😊

R Rob Kit skrev:
Allt du skriver gäller också för ett nytt hus,, man kan ha otur.
Precis, att vara husägare punkt.. 👍 (men lite mer slit på ett gammalt hus oftast)

Redigerat:
Hej
Det blev väldigt många svar här.
Tack för all diskussion!
Vi beslutade att inte köpa i måndags.

Ni kanske har hittat rätt område, men fel hus och det har även varit rätt många faktafel om objektet.

Oavsett kommer vi spara mer i 1 år och sen titta på husköp igen.

• Gilla
  • Älska
jassej och 21 till
  • Laddar…
Attitudeswe
A Andreas Mur skrev:
Fjärrvärme i staffanstorp kostar 6000 per år plus 105 öre per kilowatt . Så blir det 1000 i månaden då tolkar jag.
Med 105öre undrar jag varför man alls drar in det och inte bara kör med en FLVP...

• Älska
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.