• Älska
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
F
Vi släpper bara ut dom. Skogen är en lämplig lekplats.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Suvi5700
F Fideliox skrev:
Vi släpper bara ut dom. Skogen är en lämplig lekplats.
Ja verkligen. Katter ska ha möjlighet att gå ut. Allt annat är djurplågeri.

• Gilla
  • Arg
Fadai och 5 till
  • Laddar…
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Katter ska ha möjlighet att gå ut. Allt annat är djurplågeri.
Den "certifierade kattbeteenderådgivaren och diplomerade samtalscoachen" (!) verkar hålla med om att hus inte är en bra miljö för en katt.

• Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
certifierade kattbeteenderådgivaren och diplomerade samtalscoachen
Det blir man när genusvetare och teaterhistoriker anses för vanligt.

• Haha
  • Gilla
  • Arg
Wilhelm Sundström och 6 till
  • Laddar…
Jag tror snarare min katt behöver gå i kattskola.. för om denna artikel stämmer så är han ingen katt 😳 eller jag är mer "kattig" än han iaf..

Iof har vi alltid sagt att han tror han är en hund.. (vi tror han tjyvkikade på vår hund innan "hon vandrade vidare" och lärde av henne, trots att de eg aldrig umgicks)

Katten är utekatt, även om han väljer och vara inne när det är snö ute..

Matte har fixat..
Två kattorn, varav ett sträcker sig upp till fria takbjälkar som han kan klättra på och de går att hoppa från ena tornet till det andra.. (finns många kojor o bryggor)

Kattens svar: Kan ligga på ett våningsplan (inte högst upp), klättra i övrigt är överreklamerat..

Matte har köpt:
20 tal leksaker av olika varianter, "möss" på rörliga trådar, påsar med kattmynta.. torn med godis.. bollar.. en fisk som sprattlar.. , gosdjur, en mus som piper om man petar på den .. en pinne med fjädrar m.m.

Kattens svar: Vågar inte peta på nån leksak typ om den låter eller rör sig.. kan dock tänka sig att leka 3-4 minuter med den där pinnen matte har en fjäder på.. men mest får hon leka med den själv medan jag ligger och tittar på dem..

Matte har lämnat hål på fönsterbänkarna.. i många fönster..
Kattens svar: Nämen vet du vad matte.. man kan inte vara i fönster! Även om man så gärna vill sitta och titta ut.. om man nu ska sitta i fönstret.. måste det vara helt tomt så man inte riskerar att ha ner något!

Matte har köpt klösbrädor, stolpar.. och tog även in en pinne en gång..
Katten.. mysko grejer.. man får inte klösa på saker inomhus

(matte tillägger att hon aldrig blivit arg eller så när han klöst på något, inte ens när han klöste en gång på soffan blev jag arg. Jag bara sa nej lite bestämt.. sen var det inte mer med det. Varje gång han ens klöst lite på nån av klösgrejerna jag köpt/skaffat.. så har jag berömt honom multum!)

Matte skaffar många kartonger... i olika storlekar..
Katten verkar livrädd för kartonger.. kan inte ens lura honom att hoppa i.. om jag så lägger skinka i den!

Matte köper sängar och lägger/ställer på lite olika ställen högt o lågt..
Katten.. ligger helst på golvet (eller på elementet på vintern)

Matte har fixat så det finns "potta" ute i logen.. så att han kan vara därinne och jaga möss, klättra och vila (finns gästrum med säng på övervåning.. och möss och takbjälkar nere..)

Katten: För långt o gå dit när det är dåligt väder.. och sommartid när de där jäkla människorna är så tråkiga.. går vi upp o lägger oss i sängen.. sen låtsas vi som vi ansträngt oss i logen med lite jakt...

Nä.. den där katten vi har.. is one of a kind!
Det enda lilla otyget (som inte är ett otyg eg) han har för sig är att "knacka på dörren" med lite krafs när han vill in (även mellan rum inomhus). Men annars är han bara nyfiken och superförsiktig..

Första åren julpyntade vi inte.. vågade inte ta ner julgranen osv.. insåg snart att han inte tänkte peta på dem.. mycket riktigt.. senaste åren är vi helt överpyntade i alla fönster.. och bord.. inkl julgran med hängande julgranskulor och glitter.. som han aldrig ens petat på 😳

I början vågade jag inte ha kattmat framme för han åt allt.. nu har han alltid mat framme. Oftast både torrfoder och blötfoder.. och jag kan ställa det på en hink bredvid hans matskål.. och han tar inte maten där.. om jag inte ställer ner den på hans "matplats".. glömmer jag ställa ner den..så hoppar han inte upp och tar den.. utan den står kvar på hinken när jag kommer in nästa gång..!!

Ja.. intressant är det.. aldrig stött på en katt som honom!

(lika knäpp som de andra här i familjen hehe) ❤️

• Gilla
  • Haha
  • Wow
  • Älska
Hasse Sandin och 7 till
  • Laddar…
Nu har jag då sett allt

• Gilla
Henrik Stv och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tror snarare min katt behöver gå i kattskola.. för om denna artikel stämmer så är han ingen katt 😳 eller jag är mer "kattig" än han iaf..

Iof har vi alltid sagt att han tror han är en hund.. (vi tror han tjyvkikade på vår hund innan "hon vandrade vidare" och lärde av henne, trots att de eg aldrig umgicks)

Katten är utekatt, även om han väljer och vara inne när det är snö ute..

Matte har fixat..
Två kattorn, varav ett sträcker sig upp till fria takbjälkar som han kan klättra på och de går att hoppa från ena tornet till det andra.. (finns många kojor o bryggor)

Kattens svar: Kan ligga på ett våningsplan (inte högst upp), klättra i övrigt är överreklamerat..

Matte har köpt:
20 tal leksaker av olika varianter, "möss" på rörliga trådar, påsar med kattmynta.. torn med godis.. bollar.. en fisk som sprattlar.. , gosdjur, en mus som piper om man petar på den .. en pinne med fjädrar m.m.

Kattens svar: Vågar inte peta på nån leksak typ om den låter eller rör sig.. kan dock tänka sig att leka 3-4 minuter med den där pinnen matte har en fjäder på.. men mest får hon leka med den själv medan jag ligger och tittar på dem..

Matte har lämnat hål på fönsterbänkarna.. i många fönster..
Kattens svar: Nämen vet du vad matte.. man kan inte vara i fönster! Även om man så gärna vill sitta och titta ut.. om man nu ska sitta i fönstret.. måste det vara helt tomt så man inte riskerar att ha ner något!

Matte har köpt klösbrädor, stolpar.. och tog även in en pinne en gång..
Katten.. mysko grejer.. man får inte klösa på saker inomhus

(matte tillägger att hon aldrig blivit arg eller så när han klöst på något, inte ens när han klöste en gång på soffan blev jag arg. Jag bara sa nej lite bestämt.. sen var det inte mer med det. Varje gång han ens klöst lite på nån av klösgrejerna jag köpt/skaffat.. så har jag berömt honom multum!)

Matte skaffar många kartonger... i olika storlekar..
Katten verkar livrädd för kartonger.. kan inte ens lura honom att hoppa i.. om jag så lägger skinka i den!

Matte köper sängar och lägger/ställer på lite olika ställen högt o lågt..
Katten.. ligger helst på golvet (eller på elementet på vintern)

Matte har fixat så det finns "potta" ute i logen.. så att han kan vara därinne och jaga möss, klättra och vila (finns gästrum med säng på övervåning.. och möss och takbjälkar nere..)

Katten: För långt o gå dit när det är dåligt väder.. och sommartid när de där jäkla människorna är så tråkiga.. går vi upp o lägger oss i sängen.. sen låtsas vi som vi ansträngt oss i logen med lite jakt...

Nä.. den där katten vi har.. is one of a kind!
Det enda lilla otyget (som inte är ett otyg eg) han har för sig är att "knacka på dörren" med lite krafs när han vill in (även mellan rum inomhus). Men annars är han bara nyfiken och superförsiktig..

Första åren julpyntade vi inte.. vågade inte ta ner julgranen osv.. insåg snart att han inte tänkte peta på dem.. mycket riktigt.. senaste åren är vi helt överpyntade i alla fönster.. och bord.. inkl julgran med hängande julgranskulor och glitter.. som han aldrig ens petat på 😳

I början vågade jag inte ha kattmat framme för han åt allt.. nu har han alltid mat framme. Oftast både torrfoder och blötfoder.. och jag kan ställa det på en hink bredvid hans matskål.. och han tar inte maten där.. om jag inte ställer ner den på hans "matplats".. glömmer jag ställa ner den..så hoppar han inte upp och tar den.. utan den står kvar på hinken när jag kommer in nästa gång..!!

Ja.. intressant är det.. aldrig stött på en katt som honom!

(lika knäpp som de andra här i familjen hehe) ❤️
Vissa raskatter har ett annorlunda beteende än typiska katter. Dock är de oftast mer åt hund-hållet (följer efter för de vill alltid vara med, väldigt tillåtande gällande att bli buren osv ). Det finns en term för det tom:
https://en.wikipedia.org/wiki/Dog-like_cat

• Gilla
Snigla
  • Laddar…
TRJBerg
Citat:
"Kattlådan bör vara minst 1,5 gånger kattens längd, mätt från nos till svansrot."
Jag har aldrig i handeln sett en kattlåda som är så stor, om man pratar om en normal vuxen katt.
Vi har haft katter sedan 1994. Kattlådorna har fungerat bra efter att katterna "bott in sig" och offa redan innan dess.

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Vår katt går för det mesta inne, om hon är ute är det bara med koppel, som hon för det mesta accepterar.
Men hon är nöjd.
Vi flyttade från en trea lägenhet, där hon inte kunde komma ut alls, och höll på att bli deprimerad (efter 15 år).
Omedelbart efter vi flyttade in såg vi hur hon blev mycket gladare i det hus vi bor i nu.
Vi har tre våningar och källaren är "hennes", det är som vi är hennes gäster när vi är där.
Hon kan tyvärr inte vara ute själv, då vi har en hårt trafikerad väg bredvid.
Grannen har förlorat tre katter och har gett upp att ha katt.
Hon har ett högt möbel med klösbräda, och det föredrar hon lyckligtvis istället för vår nya soffa (efter lite "vägledning").
Vad angår at sova högt har hon möjligtvis inte förstått kattlivet:
Kattmöbeln har utrymmen inuti och en säng överst, men hon har aldrig brydd sig om att vara där.
Hon har tills nyligen sovit i vår soffa eller en stol.
Nu har vi köpt en kattsäng, som er placerat på golvet, och mot förväntan tycker hon mycket om att sova där nu.
Katter är olika liksom vi själva.

• Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
L Lovan83 skrev:
Vissa raskatter har ett annorlunda beteende än typiska katter. Dock är de oftast mer åt hund-hållet (följer efter för de vill alltid vara med, väldigt tillåtande gällande att bli buren osv ). Det finns en term för det tom:
[länk]
Nisse gillar inte direkt att bli buren, jag har faktiskt bara burit honom en enda gång... (maken brukar kattnappa honom ibland och han tillåter honom i 30-40 sek)

.. och han är en bondkatt som bara dök upp som kattunge på vår trapp en vinterkväll och "sa" nu ska jag bo här. Nä sa vi.. vi är tyvärr allergiska, bägge två, så det går inte.

Han lyssnade inte alls på det örat.. vi lyckades inhysa honom hos min far i andra huset tillslut (efter att i månader ha letat efter hans ägare).

Sen dog pappa och Nisse bor nu hos oss....

• Gilla
  • Älska
Hasse Sandin och 5 till
  • Laddar…
P
TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat:
"Kattlådan bör vara minst 1,5 gånger kattens längd, mätt från nos till svansrot."
Maru vill hellre vara i en skål än i en låda.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Citat:
Jag har aldrig i handeln sett en kattlåda som är så stor, om man pratar om en normal vuxen katt.
Vi har haft katter sedan 1994. Kattlådorna har fungerat bra efter att katterna "bott in sig" och offa redan innan dess.
Vi har xxl lådor som är 70 cm långa. Vår Lulu får ej plats att kissa i vanliga 50 cm långa lådor. Fötterna slår i framkanten och baken slår i lådkanten. Gissar att Maine coon och liknade jättekatter behöver ännu större lådor.

Jag har bara en fråga. Vem betalar för hennes rådgivning?

De som bryr sig om katter har väl klurat ut det där själva? Eller googlat?

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Här är fyra av mina "katthyllor" 😁

• Två vita katter sitter på höga hyllor i ett rum, en framåtlutad och en sittande vid en vägg med en hängande växt bredvid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Katt sitter på bokhylla och tittar uppåt, omgiven av böcker och en dekorativ klättrande staty på väggen.
    Skapa konto
  • En orange katt sitter på ett balkongräcke med en blomkruka bredvid, omgiven av grönska och en parkerad vit bil i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En katt ligger ovanpå en bokhylla fylld med böcker, med en dekorativ prydnad på väggen bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.