51 930 läst ·
230 svar
52k läst
230 svar
Har vi råd med huset?
Nu handlar det ju inte om er…H hesalex95 skrev:
Om ni har högre inkomst har ni råd med bättre boende.
Ts kanske prioriterar sin tid och vill inte ägna så mycket tid åt underhåll. Det har sina fördelar med nya bostäder.
Tur inte alla resonerar som du. Då skulle ingen köpa/bygga nya hus…V Vidkärr skrev:Jag säger också nej, men av ett annat skäl än som framförts av de flesta i tråden. Köp inte en bostad som bara finns på papper! Fråga vilken bostadsjurist som helst, så avråder de från att köpa en nyproduktion som inte är klar för inflytt. Ni förbinder er förmodligen redan nu till någon form av ekonomiskt åtagande? Har ni råd att vaska de pengarna om byggherren går i konkurs innan tillträdesdagen? Har ni råd att betala ev. tilläggköpeskilling när det uppdagas att bygget blir dyrare än kalkylen? Har ni råd/ork att ta striden om utförandet inte blir enligt avtal? Har ni råd med +2% högre ränta? Har ni en plan för vad som händer om relationen spricker innan tillträdesdagen?
Om svaret är nej på en enda av frågorna ovan så spelar ni jeopardy med er ekonomi för all framtid.
Svar från en som varit med ett tag, som byggt hus, varit sjukskriven pga stress, tagit sig igenom två finanskriser etc.
- Ni är unga och har väldigt bra inkomster, det är positivt. Kanske är ni högutbildade och har lätt att hitta jobb runt Malmö/Öresund. Det är positivt att ni redan nu har god ekonomi, och jag förstår att ni är sugna på hus, men tänk på följande:
- Ett stort lån i förhållande till sin inkomst innebär att ni kommer att sitta portvakt åt banken under väldigt lång tid, och om saker och ting ändrar sig i livet (sjukdom, barnafödande, etc) är ni svår-rörliga. Kanske går det inte att sälja ett så dyrt radhus speciellt enkelt? Kanske blir det svårt att hyra ut?
- Jag vet inte hur ni har levt era liv hittills, men för mig förändrades mycket när man fick barnen (när jag nästan var 40). Även om frun och jag hade stenkoll på ekonomin innan och har levt väldigt snålt och kan sluta jobba idag om vi vill, så kostar barn mycket pengar. Även om ni inte skaffar barn kommer det säkerligen att finnas mycket mer ni vill göra men än att sitta hemma i erat hus.
- Jag har flera bekanta som flyttat in i radhus eller marklägenheter, och bara efter något år igen flyttat därifrån. Det var helt enkelt för stökigt och man kom grannarna alldeles för nära. På ett ställe var det en utländsk familj som flyttade in med tre barn, och de gillade att ha sammankomster med mycket folk, grillandes typ varje vecka, pratades högt och spelades hög musik. Det röktes väldigt mycket. Tillsägelser på snällt svenskt vis hjälpte inte. De tröttnade och flyttade. På det andra stället var det full rulle hela sommaren när grannen satte upp både studsmatta och liten plaskpool i trädgården. Äldre barnet lyssnade mycket på musik högt när denne kom hem från skolan och var ensam hemma. Tillsägelser hjälpte föga. Sen finns det ju många som har alldeles underbara grannar och som bor i radhus... men det är lite av ett lotteri. Så är det ju med alla grannar, men en vanlig villatomt med 1300 m2 tomtmark kommer man i alla fall lite längre ifrån eventuellt stök.
Radhus är verkligen inte för alla, speciellt då du inte som i ett hyreshus har en störningsjour och förhållningsregler att rätta dig efter. Kolla upp om det kommer finnas ordningsregler i detta området.
Som min gamle far sa till mig när jag flyttade till hus... "man ska göra mer än att bo". Nu lägger vi ca 20% av inkomster på boendet, det tycker jag är lagom. Det är inget fel att köpa ett hus man gillar för 6 mille, men då hade nog jag velat lägga 3 mille cash och ta ett lån på resten.
- Ni är unga och har väldigt bra inkomster, det är positivt. Kanske är ni högutbildade och har lätt att hitta jobb runt Malmö/Öresund. Det är positivt att ni redan nu har god ekonomi, och jag förstår att ni är sugna på hus, men tänk på följande:
- Ett stort lån i förhållande till sin inkomst innebär att ni kommer att sitta portvakt åt banken under väldigt lång tid, och om saker och ting ändrar sig i livet (sjukdom, barnafödande, etc) är ni svår-rörliga. Kanske går det inte att sälja ett så dyrt radhus speciellt enkelt? Kanske blir det svårt att hyra ut?
- Jag vet inte hur ni har levt era liv hittills, men för mig förändrades mycket när man fick barnen (när jag nästan var 40). Även om frun och jag hade stenkoll på ekonomin innan och har levt väldigt snålt och kan sluta jobba idag om vi vill, så kostar barn mycket pengar. Även om ni inte skaffar barn kommer det säkerligen att finnas mycket mer ni vill göra men än att sitta hemma i erat hus.
- Jag har flera bekanta som flyttat in i radhus eller marklägenheter, och bara efter något år igen flyttat därifrån. Det var helt enkelt för stökigt och man kom grannarna alldeles för nära. På ett ställe var det en utländsk familj som flyttade in med tre barn, och de gillade att ha sammankomster med mycket folk, grillandes typ varje vecka, pratades högt och spelades hög musik. Det röktes väldigt mycket. Tillsägelser på snällt svenskt vis hjälpte inte. De tröttnade och flyttade. På det andra stället var det full rulle hela sommaren när grannen satte upp både studsmatta och liten plaskpool i trädgården. Äldre barnet lyssnade mycket på musik högt när denne kom hem från skolan och var ensam hemma. Tillsägelser hjälpte föga. Sen finns det ju många som har alldeles underbara grannar och som bor i radhus... men det är lite av ett lotteri. Så är det ju med alla grannar, men en vanlig villatomt med 1300 m2 tomtmark kommer man i alla fall lite längre ifrån eventuellt stök.
Radhus är verkligen inte för alla, speciellt då du inte som i ett hyreshus har en störningsjour och förhållningsregler att rätta dig efter. Kolla upp om det kommer finnas ordningsregler i detta området.
Som min gamle far sa till mig när jag flyttade till hus... "man ska göra mer än att bo". Nu lägger vi ca 20% av inkomster på boendet, det tycker jag är lagom. Det är inget fel att köpa ett hus man gillar för 6 mille, men då hade nog jag velat lägga 3 mille cash och ta ett lån på resten.
Tvärtom, ett väldigt klokt resonemang. Givetvis måste man kolla upp byggare så att denne är seriös, har pengar bakom sig. Allt kan hända och det är inte kul att ha betalat en stor kontantinsats som sedan försvann i en konkurs...Nissens skrev:
Som sagt: det är lätt att tro med drömmen som högsta prioritet. Man måste se framtiden ann även om man är ung. Vad händer om någon bli arbetslös och bara en inkomst finns kvar? Någon blir sjuk? Bara sälja igen låter som om de garanterat får tillbaka vad de betalde.Nissens skrev:
Realism kan vara otroligt tråkigt jag vet men realism är just realism men var och en gör ju som de behagar. Med 72% som läser tråden svarar nej i omröstningen och att frågan överhuvudtaget ställs offentligt i ett forum gör ju att tveksamheten från TS sida finns trots att banken godkänner.
Jag har ungefär samma bakgrund som du och tycker precis tvärtom, det är bara att köra.S steve5432 skrev:Svar från en som varit med ett tag, som byggt hus, varit sjukskriven pga stress, tagit sig igenom två finanskriser etc.
Jag skaffade dock barn vid 30 och köpte första radhuset då också.
Det är bara att slå till, ni har bra inkomster och får hyfsade marginaler. Lönerna kommer att öka med tiden - men det gör inte lånen. 😊
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Fast kostnaderna för lånen kan öka ganska substantiellt om räntorna ökar och om man då inte ammorterat massor på ett lån på 5 miljoner kan det bli ganska kännbart..Nissens skrev:
Sånt är livet, det finns inga garantier.Bo00 skrev:
Men är man väldigt oroligt lagd så finns försäkringar till det mesta.
Pensionssparar du? Tänk om du aldrig blir pensionär….
Ja, det har samlats många dysterkvistar i denna tråden av någon anledning. Det är väl många äldre som glömt av hur det är att börja bostadskarriären.Bo00 skrev:
Skall man spara ihop o köpa huset kontant så har ju hela livet passerat…
Eller hur. Du tror inte att unga människor får en löneutveckling?Satsuki skrev:
Om räntorna ökar eller sjunker vet man sldrig. Man kan inte förutsätta det ena eller det andra, och kan inte alltid förutsätta det värsta scenariot.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Nej, men det kan bli problematiskt om man tror att det ska vara nollräntor i 30 år framåt….Nissens skrev:
”Hoppas på det bästa och planera för det värsta” brukar fungera
Med tanke på beskrivningen så är det Hjärup Västerstad. Skanska som äger hela området samt är byggentreprenör. Första huslängan är redan på plats, så de har kommit en bra bit i projektet redan. Reses nya hus varje vecka nu. Om det blir 1300 bostäder inom 10 år vet ingen, men att man ska bli blåst på huset av Skanska när de kommit så långt redan när det reses nya hus varje vecka känns lite alarmistiskt.
Omröstningsfrågan är om ni har råd.B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Jag säger att det har ni. Ni har bra löner för er ålder och ett väldigt bra sparbeteende.
Men är det sedan en vettig affär?
Det är en helt annan fråga som egentligen bara ni själva kan svara på.
Är ni kära i orten och området, eller kära i huset i sig, eller är orten värdelös men kommunikationerna dit ni ska om dagarna fantastiska? Fundera över detta.
Jag personligen skulle aldrig köpa något som inte finns förrän om 2 år, och kanske blir ytterligare försenat. Det kan hända mycket med marknaden, objektet och er själva under den tiden. Så jag skulle inte låsa mig vid en sådan affär.
Som många skriver, fortsätt spara och köp om 2 år i stället, detta objekt eller något annat.