51 930 läst ·
230 svar
52k läst
230 svar
Har vi råd med huset?
Kostnad om 2 år kan vara en för lång tid.B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Men varför är man dysterkvist bara för att man inte tycker att man ska köpa ett hus som förhoppningsvis är klart om två år, till ett väldigt högt pris och i ett ev tveksamt område när det enligt uppgift finns gott om befintliga hus i närheten till lägre pris?Nissens skrev:
Sånt är livet, det finns inga garantier.
Men är man väldigt oroligt lagd så finns försäkringar till det mesta.
Pensionssparar du? Tänk om du aldrig blir pensionär….
Ja, det har samlats många dysterkvistar i denna tråden av någon anledning. Det är väl många äldre som glömt av hur det är att börja bostadskarriären.
Skall man spara ihop o köpa huset kontant så har ju hela livet passerat…
Jag känner de som köpt hus i liknande områden och bott i en byggarbetsplats i flera år. Bara det skulle få mig att titta på nåt annat.
Ser inga problem med att göra köpet. Ni kan begära jämkning och därmed få ett par tusen mer i lön varje månad. Ni kan även teckna bokvarförsäkring eller låneskydd ifall ni blir sjuka el blir av med jobben.B BRTLe skrev:Går i tankarna att köpa nyproducerat radhus, äganderätt med plats för två bilar på uppfart. Klart om ca 24 månader.
Har räknat på allt hur mycket som helst, men vill gärna ha en extern koll.
Jag och min sambo tjänar 40 000 & 30 000 innan skatt. Inga barn. Åldrar mellan 25-30. Leasad elbil fram till december, sen ser det ut som att vi skippar bil några år.
Området vi tittar på är helt nytt, det ska byggas ca 1300 bostäder inom 10 år. Ny förskola, skola, mataffär osv. 5 minuter tar en till tågstationen. Till Lund & Malmö tar tågen 6-12 minuter.
Vi har ca 640 000 sparat, lägenhet värderad till ~2 600 000 med lån på ~1 400 000. Räknar med att spara ~27 000 per månad + 2608 per månad i form av befintlig amortering. Vid försäljning av lägenhet räknar vi med uppskov.
Våra utgifter är ~22 000 per månad exklusive bil. Alltså har vi kvar ca ~6 000 varje månad utöver budgeterat sparande och utgifter.
Radhuset kostar: 6 375 000
Lagfart: 19 500 (av priset på radhuset är 1 300 000 för tomten)
Pantbrev: 89 240
Beviljat lån: 4 462 000 (vi önskade 5 100 000 men det beviljas endast om regeringens förslag på minskad amortering går igenom).
Månadsspar: 710 000.
Befintlig spar: 640 000
Försäljning av bostad: 1 000 000
Alltså har vi kvar 330 000 när allt är betalt förutsatt att amorteringskraven ej lättar. Då har vi kvar 970 000, en del används i så fall till tillval.
Driftkostnaden är ca 2000 per månad.
Låter detta rimligt, har vi råd med detta? Är full medveten om att vi kommer behöva leva snålt i några år.
Inga problem att ha en bil också men lägg ner leasingen för set är dyrt. Ni kan även binda räntan om ni är oroliga.
Att börja bostadskarriären med ett radhus är en vettig tanke, men i nyproduktion i ett område som är i planeringsfasen och många av fördelarna inte är realiserade ännu samt för den prislappen?Nissens skrev:
Sånt är livet, det finns inga garantier.
Men är man väldigt oroligt lagd så finns försäkringar till det mesta.
Pensionssparar du? Tänk om du aldrig blir pensionär….
Ja, det har samlats många dysterkvistar i denna tråden av någon anledning. Det är väl många äldre som glömt av hur det är att börja bostadskarriären.
Skall man spara ihop o köpa huset kontant så har ju hela livet passerat…
Nej, det tycker jag inte är ett smart drag som förstagångsköpare i starten av sin bostadskarriär. Då ska man köpa off grid, billigt och gärna renoveringspotential så att du faktiskt kan tjäna en hel del bara genom att bo och fixa det ett par år.
Nyproduktion brukar dessutom vara en säker investering jämfört mes äldre hus. I dessa tider får man hoppas att marknaden återhätat sig såpass att om 2 år kan det ses som ett billigt radhus ni köpte. Ju större problemet investering ju större avkastning. Jag är helt på er sida och har själv agerat likadant.K Kirre2 skrev:Men varför är man dysterkvist bara för att man inte tycker att man ska köpa ett hus som förhoppningsvis är klart om två år, till ett väldigt högt pris och i ett ev tveksamt område när det enligt uppgift finns gott om befintliga hus i närheten till lägre pris?
Jag känner de som köpt hus i liknande områden och bott i en byggarbetsplats i flera år. Bara det skulle få mig att titta på nåt annat.
Brukar och brukar.B Byggsnyggt skrev:Nyproduktion brukar dessutom vara en säker investering jämfört mes äldre hus. I dessa tider får man hoppas att marknaden återhätat sig såpass att om 2 år kan det ses som ett billigt radhus ni köpte. Ju större problemet investering ju större avkastning. Jag är helt på er sida och har själv agerat likadant.
Statistiskt ska även TS skaffa två barn och separera.
Ok, då har du mer information än vad jag har.F Festlund skrev:
Hade med brasklappen att man skall inte betala mer än marknadsvärde.
Var fick du all den informationen från?
Nu har de redan sparat ihop en bra kontantinsats, så de har en bra start. Med ev familjebildande på g avråder jag från renoveringsobjekt.F Festlund skrev:
Haha jo ingenting är helt säkert. Men med ranke på lågkonjunkturen som vi sakta gräver oss ur nu så är det en ganska rimlig gissning att om 2 år gör inflationen att lånet är mindre samt marknaden stigit. Dessutom har de gott om utrymme ekonomiskt att klara av lånen. Som sag jämkning på det och låneskydd så ser jag inga större faror. I värsta fall säljer man i god tid och med en marknad på vägP Pligg85 skrev:
Åt rätt håll med låga räntor och lite amorterat så är se rustade för ev händelser. Ett nytt hus kostar ju inget i underhåll de första åren heller.
Beror på skulle jag säga. Flertalet elbilar har halverat värde efter 3 år. Så skulle man ha med den siffran och ha köpt en ny bil så är det inte speciellt bra affär. En äldre bil med flera mil har större risk att gå sönder och det kostar också varje gång det ska lagas. Är det sen så att man inte har möjlighet att laga själv ska man betala någon annan för det. En leasad bil har man bra koll på vad den kostar varje månad, dock kan det tillkomma en kostnad när man lämnar tillbaka den beroende på skick och hur känsliga dom är.B Byggsnyggt skrev:
Fruktansvärt mycket pengar för vad ni får.
Själv hade jag inte velat bo så om jag så fått det gratis. Men det är ju ni som ska trivas. Vad andra tycker är ju ointressant. Så, är det drömboendet tycker jag ni ska slå till.
Själv hade jag inte velat bo så om jag så fått det gratis. Men det är ju ni som ska trivas. Vad andra tycker är ju ointressant. Så, är det drömboendet tycker jag ni ska slå till.
30 000 ????Attitudeswe skrev:
Vad fasen har du köpt människa ?
Tycker du det är högt eller lågt? Jag tycker det verkar rimligt. Någon procent av marknadsvärdet är en tumregel. Så här säger en artikel.R Rob Kit skrev:
https://husochhem.nu/vad-kostar-det-att-underhalla-sitt-hus/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder