D daVinci skrev:
Enklast är väl att titta på KPI. Och det säger 13% på 3 år.
Och då får vi med nästan allt som näringslivet säljer till hushållen i mätningarna.
Enklast är det givetvis och stämmer so det är gjort förstås men det beror på vad du mäter, går du ut i en mataffär så är det inga 13 procent. Kollar du på boende kostnader så är det inga 13%, fördubblad va avgift på 3 år. 6-7% per år på fjärrvärme. etc. Däremot el har blivit billigt för mig. Men nätavgiften höjs med 10% per år. Så det är inte konstigt att priserna på boende går ner..

D daVinci skrev:
Att statens plundring minskar gör ju att hushållen har råd att efterfråga större och finare bostäder. Så att en del hus byggs ut eller lyxas till leder i sig till stigande pris, men som motiveras av ökade kostnader.
Och det är ingen bubbla.

Om fler får råd med villor så kan pris stiga initialt innan produktionen kommer ifatt. Och priserna faller tillbaka.
Det finns inga förutsättningar för priserna att vara högre än vad det kostar att producera.

Det kan inte uppstå någon prishöjning (annat än tillfälligt) för varor som produceras. Då ökar bara produktionen, varvid utbudet ökar och priserna återgår.
Dom bästa lägena är redan byggda på därav stigande priser på dom, förutom att kostnaden för alternativen stiger.

A Andreas Mur skrev:
Dom bästa lägena är redan byggda på därav stigande priser på dom, förutom att kostnaden för alternativen stiger.
Mja, men då är det inte bostaden man betalar för, utan adressen.

Då bör man inte tala om stigande bostadspriser utan stigande adresspriser.

Inslag av att folket väljer frivilligt att betala mer för adresser går ju att mäta upp. Men produktionskostnaden för bostäder har stigit. Det går också att mäta upp.

Så den som menar att bostäder stigit för mycket bör starta ett företag och bygg och sälja bostäder billigare än vad de andra gör. Dels tjänar man då mycket och så sänker man dessutom bostadspriserna.
Men jag ser ju inte att det händer. Och det bör vara ett allvarligt problem för de som talar om att minskad fastighetsskatt skulle höja bostadspriserna. Nyproduktionen blir inte det minsta dyrare av det.

A Andreas Mur skrev:
Enklast är det givetvis och stämmer so det är gjort förstås men det beror på vad du mäter, går du ut i en mataffär så är det inga 13 procent. Kollar du på boende kostnader så är det inga 13%, fördubblad va avgift på 3 år. 6-7% per år på fjärrvärme. etc. Däremot el har blivit billigt för mig. Men nätavgiften höjs med 10% per år. Så det är inte konstigt att priserna på boende går ner..
KPI har fördelen att det mäter ca 95% av vad hushållen köper av näringslivet. Resterande 5% går gansak braatt uppskatta. På så vis får man ett ganska gott mått på prisförändringar som hushållen känner av.

Men KPI gäller då det hushållen köper. Inte något litet subset som t ex livsmedel.

Den som är intresserad av att göra sina egna KPI för olika subset kan enkelt göra det själva då SCB redovisar data och vikter.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
KPI har fördelen att det mäter ca 95% av vad hushållen köper av näringslivet. Resterande 5% går gansak braatt uppskatta. På så vis får man ett ganska gott mått på prisförändringar som hushållen känner av.

Men KPI gäller då det hushållen köper. Inte något litet subset som t ex livsmedel.

Den som är intresserad av att göra sina egna KPI för olika subset kan enkelt göra det själva då SCB redovisar data och vikter.
Vi behöver inte ha en jättelång diskussion al’a byggahus.se runt detta med kpi ta vilken du vill . Jag säger bara om jag kollar i min plånbok så är det inte 13% på 3 åt ellet vad som sas. Sedan mäter de kpi på det sätt som jag sa angående tex mobiler vilket inte blir korrekt i och med att du inte köper en ny mobil som är tio år gammal i tekniken .

D daVinci skrev:
Mja, men då är det inte bostaden man betalar för, utan adressen.

Då bör man inte tala om stigande bostadspriser utan stigande adresspriser.

Inslag av att folket väljer frivilligt att betala mer för adresser går ju att mäta upp. Men produktionskostnaden för bostäder har stigit. Det går också att mäta upp.

Så den som menar att bostäder stigit för mycket bör starta ett företag och bygg och sälja bostäder billigare än vad de andra gör. Dels tjänar man då mycket och så sänker man dessutom bostadspriserna.
Men jag ser ju inte att det händer. Och det bör vara ett allvarligt problem för de som talar om att minskad fastighetsskatt skulle höja bostadspriserna. Nyproduktionen blir inte det minsta dyrare av det.
En bostad är ju vanligen ett hus på en viss adress. Det du pratar om låter snarare som kataloghus. Där har du en någorlunda fri marknad till skillnad från bostadsmarknaden.

W Weimik skrev:
En bostad är ju vanligen ett hus på en viss adress.
När det är prisförändringar som är på tal så kan vi lämpligen särskilja adress och byggnad då de uppenbarligen påverkas olika.

Det blir fel att tillskriva byggnaden en prisförändring den inte har.

(Sedan har ju produktionskostnaden för byggnaderna stigit ganska ordentligt genom åren).

W Weimik skrev:
Det du pratar om låter snarare som kataloghus. Där har du en någorlunda fri marknad till skillnad från bostadsmarknaden.
Är det inte tvärtom. kostnadshöjande regleringar och lönekostnader träffar hårdare på byggnaden än adressen.

A Andreas Mur skrev:
Vi behöver inte ha en jättelång diskussion al’a byggahus.se runt detta med kpi ta vilken du vill . Jag säger bara om jag kollar i min plånbok så är det inte 13% på 3 åt ellet vad som sas. Sedan mäter de kpi på det sätt som jag sa angående tex mobiler vilket inte blir korrekt i och med att du inte köper en ny mobil som är tio år gammal i tekniken .
KPI beskriver inte dina unika prisökningar. Den beskriver hushållens prisökningar.

Och talar vi om kostnadsökningar för hushållen i Sverige är det relevanta att tala om KPI. Inte just din upplevelse av prishöjningar.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Claes Sörmland
Problemet med att man passerar de 20 är att tiden går så rasande fort. Så ens upplevelse av nuet omfattar fler år än man tror. Och ens uppfattning om vad pengar har för värde konserveras i det förgångna.

Jag tror rätt många av oss medelålders är kvar i 2018/19 före pandemin fungerade som startskottet för allt ekonomiskt elände och omställning av världsekonomin. Det är lätt att få för sig att vi bara väntar på att åternormalisera oss till prepandemi.

Och är 2018 utgångspunkten för jämförelsen har priserna enligt KPI gått upp 30%.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
KPI beskriver inte dina unika prisökningar. Den beskriver hushållens prisökningar.

Och talar vi om kostnadsökningar för hushållen i Sverige är det relevanta att tala om KPI. Inte just din upplevelse av prishöjningar.
Men ge dig, alla vet att kpi inte är en speciellt bra indikator på inflation i och med attde inte tar hänsyn till teknik utvecklingen på rätt sätt . Sedan är det den riksbanken använder men att priserna går ner på grund av prisökningar och ränteökningsr är bara som det är. Men som jag sa gillar du kpi, lev ditt liv efter det då. Du verkar inte heller vara så beroende av matpriser utan mer av kanske besinpris dom gått net så… Kan vara så men jag i alla fall äter en del mat och då är det som det är.

A Andreas Mur skrev:
Men ge dig, alla vet att kpi inte är en speciellt bra indikator på inflation i och med attde inte tar hänsyn till teknik utvecklingen på rätt sätt .
Vilken fakta ger stöd för ditt påstående ovan?

Eftersom "alla vet det" så borde det ju vara lätt att få fram evidens.

A Andreas Mur skrev:
Men som jag sa gillar du kpi
Har inte med en stavelse uttryckt vad jag gillar. Utan förklarat vad KPI mäter.

A Andreas Mur skrev:
Du verkar inte heller vara så beroende av matpriser utan mer av kanske besinpris dom gått net
På vad sätt skulle jag vara beroende av bensinpriset???

A Andreas Mur skrev:
Fördubblad VA avgift på 3år? Den får du nog verifiera (snittet alltså å inte nån enstaka kommuns idiot-hike)

A Andreas Mur skrev:
Men ge dig, alla vet att kpi inte är en speciellt bra indikator på inflation i
Vilken indikator menar du är bättre?
Håller med om att core cpi (EXCL food n energy) e bäst men det är i princip vad centralbankerna styr efter idag

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.