Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.

Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.

Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.

När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.

Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.

Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,

Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.

Vad tror ni om utvecklingen på bostadsmarknaden?

Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,

• Gilla
Byggaren Bengt och 3 till
  • Laddar…
Grannens mäklare sa att det inte bara var rekordstort utbud på hemnet, utan även olistade bostäder på mäklarnas hemsidor för hemnets avgifter är så höga att många väntar in i det sista med att lista dom på hemnet.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Claes Sörmland
Visst har bomarknaden pyspunkat efter det galna boprisracet under pandemin. Det går att se tydligt i SCBs statistik:

Graf som visar prisutvecklingen för småhus, fritidshus, hyreshus och konsumentpriser från 1981 till 2024 enligt SCB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.scb.se/hitta-statistik/...l-och-diagram/fastighetsprisindex-ar-1981100/

Men om man se pandemins bopris som en blipp så tycks bopriserna sakta men säkert tugga på uppåt som den långsiktiga trenden. Och det är ju precis vad vi förväntar oss i detta internationella ekonomiska system där tillgångar bara stiger och stiger i värde. Aktier, guld, fastigheter, you name it - de går upp i värde över tid.

• Gilla
pilotniq och 10 till
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jag och många vänner bor norr om Stockholm och ser att priserna planat ut sedan ca 2018, många radhus där vi bor har svårt att sälja för samma pris som för flera år sedan. Kollade ett villaområde med massor med hus typ 100 som var byggda på ca 60 talet och enligt statistik är priserna samma senaste 7-i åren med viss variation för standard mm. Samma i det radhusområde jag kollade på.

Ser dessutom att många har svårt att sälja och flera oblekt har vart till sälj till o från i över ett år nu trotts prissänkningar.

Media säger att priserna gått ner 3-4% men jag hävdar att det är mer då det numera bara är russinen i kakan som säljs pga stort överutbud och få köpare. Mest troligt är att husmarknaden är ner minst 20% och det kommer synas snart när vissa måste sälja oavsett pris.

När vi letade bostad 2011 och 2012 så kryllade det av familjer på varje varje visning och hallen var full med barnskor dessutom för hela familjer kom och tittade. Stor inflyttning till Stockholm på den tiden också. Populärt med förhandsvisningar då också.

Nu när grannarna säljer så kommer det någon enstaka person ibland och tittar. Känns helt stendött just nu.

Sedan 2013 så kryllade det av barn från villa och radhus områden på dagis och några få invandrare, men nu är det nästan tvärt om med några få svenska barn och 90% invandrare från områden runt i kring,

Känns som dom som föddes runt millenieskiftet slutat skaffa barn helt, och invandrare tagit över. Men dom har inte råd eller vill inte bo i villor eller radhus så efterfrågan är nästintill noll.

Tror det blir tufft för skuldsatta brf också, och ser att många flyttar hem till småstäder igen efter att ha blivit arbetslösa. Vore intressant att se in/ut flyttnings statistik från Stockholm bortsett från invandring,
Hej,

Jag har precis sålt en BRF i Stockholms norrförort.
Hållit på sedan oktober 24. Väldigt trögt. Många visningar, få dyker upp.
En lärdom/spaning: Jag har haft 4st som VILL köpa, MEN de måste sälja först. De har lagt ut sina bostader, men inte fått sålt. Moment 22 liksom.
Den som till slut köpte hade redan sålt, och då var det ju en lätt affär.
Ett problem med detta är att det inte blir någon budgivning eftersom det bara finns en intressent i taget så att säga. Och alla bud hamnar av förklarliga skäl under utgångspris, finns ju ingen konkurans.

• Gilla
alvinpalv och 3 till
  • Laddar…
Priserna på bostäder har gått ner med ca 25% sedan toppen inflationsjusterat. En villa som kostade 10 mkr på toppen 2021-22 och säljs för 10 mkr nu har då gått ner med 20-30%. Det är för att en matkasse(exempel) som kostade 300 kronor 2021 kostar minst 400 kronor nu.

• Gilla
SirMayo och 10 till
  • Laddar…
C Crank skrev:

En släkting till mig är husmäklare. Tre saker inverkar har jag fått veta:
1. Först och främst, de som är i 23-35 något som vill sätta bo har inte varit med pappa och farfar och snickrat. De kan inte byta taket, renovera själva osv. Blir för dyrt med andra ord. Eller så vill de inte. Generellt sett alltså, vissa är så klart händiga, men få idag.
2. EU 55% regeln för 2050, från 2023 med delmål cirka år 2035. Detta kommer att göra att massor äldre hus kommer att skrotas ut. Alt. att uppgradera till högre energiklasser. Båda alternativen är dyra som attan. Det blir den största "smällen" för boende sedan efter andra världskriget. Vem vill köpa ett dåligt isolerat 60-70 talshus med renoveringsbehov?
3. Folk kikar på nytt/nyare

• Gilla
alvinpalv och 2 till
  • Laddar…
U
Priserna på bostäder har alltid gått i vågor, större än bara de senaste 6 åren du refererar till. Bara det att vi relaterar till hur marknaden betett sig senaste 50-60 åren då vi inte upplevt längre tillbaka i historien själva. Men det som händer nu är inget ovanligt.

Titta på denna graf. När det blev populärt att äga sitt eget boende så sjönk priserna drastiskt i förhållande till inkomst. Man ville inte längre bo hos din arbetsgivare i ackommoderade boendeformer. Priserna, i förhållande till lönen, när efterfrågan stack upp dök, undrar varför?
Nu vänder det lite också, och bland de jag känner som är 80 och 90 tallister, i/runt Stockholm, som nu ska ta sig in på marknaden, avstår många då de är mer än nöjda med hyresrätt. Det är bekvämt, man behöver inte bry sig om nått och man kan ändå åka till sina föräldrars sommarstugor på helgerna för att inte känna sig instängd. Det är heller inte jätteekonomsk fördel att äga sitt boende längre när räntorna är 3-4% och man vill ändå vill fly hemmet och vardagsstressen när man väl är ledig.
Graf över huspriser i Stockholm, justerade för inflation och löner, från 1420 till 2021, visar fluktuationer och långsiktig trend.
Skapa konto

• Gilla
pilotniq och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Bostadsmarknaden har kraschat sedan 100 år tillbaka och ingen av dom nya generationerna kan, vill eller orkar göra något så vi har världens sämsta bostadsmarknad och kommer bli urfattiga allihop!

// Alla gubbar någonsin

• Gilla
  • Haha
muppenx och 14 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Priserna på bostäder har gått ner med ca 25% sedan toppen inflationsjusterat. En villa som kostade 10 mkr på toppen 2021-22 och säljs för 10 mkr nu har då gått ner med 20-30%. Det är för att en matkasse(exempel) som kostade 300 kronor 2021 kostar minst 400 kronor nu.
Det är häpnadsväckande hur inflationsjustering är frånvarande i så många diskussioner ang. bomarknaden, nästan som mäklare, banker och politiker inte vågar belysa faktum att priserna har rasat. Samtidigt är det sunt om villor återgår till att primärt användas för boende och inte behandlas som investeringsobjekt med oändlig värdeökning.

• Gilla
  • Älska
InsidersUnited och 8 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Menar du att det totalt har varit 20-30% inflationen sedan 3-4år tillbaka?
Låter mycket...
Sist jag kollade så låg den på ca 30% sedan 2012.

• Gilla
mcax och 2 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Detta är dock ett lite knepigt resonemang om man inte ställer det i relation till gemene mans inkomst/tillgångar

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Fast jag vet inte hur relevant det är med inflationsjusterade värden. Vi har nu haft en period med dramatiskt högre inflation. Men ytterst få har kunnat ”inflationssäkra” sin inkomst. Ändå kan man historiskt se att prisinflation förr eller senare kompenseras med högre löner. Men ofta med eftersläpning.

Och med den obalans mellan tillgång och efterfrågan som vi har på bostadsmarknaden, så styrs priserna snarare av löneutvecklingen, än av inflationskurvan.

Sedan påverkar givetvis inflationen, genom att marginalerna i hushållsbudgeten minskar för de flesta av oss. Sänker vår betalningsförmåga.

Men om vi förutsätter att betalningsförmågan kommer att återställas, och att inget konstigt händer med tillgång/efterfrågan. Så betyder den senaste inflationspuckeln att vi har en nästan garanterad prisuppgång på 20-30% framför oss, men om det sker på 3års sikt eller 10 år är svårare att sia om.

• Gilla
Clossa och 3 till
  • Laddar…
Vi köpte ny bostad i norra Stockholm. Resonemanget stämmer. Mycket färre på visning framför allt på 8milj eller med husen. Undantag är villor av bättre standard och sekelkänsla. Där är det ofta mycket folk, men även dom har ju stannat av.

räknade lite på det och de flesta som är mellan 27-35 har ju inte hunnit med ”bostadskarriären 2007-2018 så de är inte många som hunnit spara ihop 2 miljoner för och sen kunna låna 5 till för ett mindre hus / radhus.

En annan intressant reflektion är att det är bara äldre småbarns familjer där snubben är typ 45 och tjejen kring 40 som går på visning. Säkert för de hann med bostadsresan i innerstan 2018.

Vi valde radhus för det känns sjukt tråkigt att alla grannar är pensionärer och karriärister som det tyvärr blir runt villaområdena.

sjukt deppigt att villaområdena man växte upp i är bara bebodda med folk som lyckats göra en bostadsresa i innerstan. Alla mina vänner både från plugg och från uppväxt flyttar längre ut trots att deras löner är ok. Så priserna måste nog ner ytterligare 20-30% men det tror inte ens en bostadspessimist som jag.

• Gilla
kwasten och 5 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Priserna på bostäder har alltid gått i vågor, större än bara de senaste 6 åren du refererar till. Bara det att vi relaterar till hur marknaden betett sig senaste 50-60 åren då vi inte upplevt längre tillbaka i historien själva. Men det som händer nu är inget ovanligt.

Titta på denna graf. När det blev populärt att äga sitt eget boende så sjönk priserna drastiskt i förhållande till inkomst. Man ville inte längre bo hos din arbetsgivare i ackommoderade boendeformer. Priserna, i förhållande till lönen, när efterfrågan stack upp dök, undrar varför?
Nu vänder det lite också, och bland de jag känner som är 80 och 90 tallister, i/runt Stockholm, som nu ska ta sig in på marknaden, avstår många då de är mer än nöjda med hyresrätt. Det är bekvämt, man behöver inte bry sig om nått och man kan ändå åka till sina föräldrars sommarstugor på helgerna för att inte känna sig instängd. Det är heller inte jätteekonomsk fördel att äga sitt boende längre när räntorna är 3-4% och man vill ändå vill fly hemmet och vardagsstressen när man väl är ledig.
[bild]
U Utsliten och utdömd skrev:
Det är curlingenerationen som litar på föräldrarna fixar ett sommarställe och plats för prylarna som inte ryms i hyresrätten.
Men faktum är ju att nybyggda hyresrätter är så satans dyra att ett mindre hus även med en ränta på 3-4 % är rätt konkurrenskraftigt upp till 5-6 miljoner.
Så husmarknaden är inte död, den vilar bara lite som Monty Python sa i papegojsketchen😁

• Gilla
  • Haha
TerrorTorkel och 4 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Menar du att det totalt har varit 20-30% inflationen sedan 3-4år tillbaka?
Låter mycket...
Sist jag kollade så låg den på ca 30% sedan 2012.
Titta o sök.
Nästan 26 % sedan 1 jan 2020.
Ekonomifakta-sida visar att 100 kr från januari 2020 motsvarar 126 kr i juni 2025. Ökning är 25,87%.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
krfsm och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.