886 läst ·
17 svar
886 läst
17 svar
Hur vet jag att bjälklaget håller? Garage med ”källare”
Hej,
Jag funderar på om mitt garagegolv verkligen är dimensionerat för att bära en bil och hoppas på lite sakkunnig input.
Inga balkar eller bärande väggar under garaget så golvet vilar endast på ytterväggarna,
Golvet i garaget är ett betongbjälklag på endast 10 cm.
Det syns tydliga spår efter bil i garaget, så tidigare ägare har det ju hållit för, men 10cm känns otroligt klent. Finns det någon tumregel man kan luta sig mot? Ritningar saknas tyvärr. Antar att en konstruktionsritning hade svarat på mina frågor!
Huset är byggt 1970.
Spännvidden är -
Byggde man ofta såhär förut? Hade en snickare hemma och rådfrågade honom, han tyckte det var i klenaste laget men har man armerat ordentligt så ska det hålla tyckte han… har dock inte vågat köra in bilen 🤣
bifogar bilder.
Tacksam för alla inspel
/Joakim
Jag funderar på om mitt garagegolv verkligen är dimensionerat för att bära en bil och hoppas på lite sakkunnig input.
Inga balkar eller bärande väggar under garaget så golvet vilar endast på ytterväggarna,
Golvet i garaget är ett betongbjälklag på endast 10 cm.
Det syns tydliga spår efter bil i garaget, så tidigare ägare har det ju hållit för, men 10cm känns otroligt klent. Finns det någon tumregel man kan luta sig mot? Ritningar saknas tyvärr. Antar att en konstruktionsritning hade svarat på mina frågor!
Huset är byggt 1970.
Spännvidden är -
Byggde man ofta såhär förut? Hade en snickare hemma och rådfrågade honom, han tyckte det var i klenaste laget men har man armerat ordentligt så ska det hålla tyckte han… har dock inte vågat köra in bilen 🤣
bifogar bilder.
Tacksam för alla inspel
/Joakim
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 616 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 616 inlägg
Det lär väl bildas sprickor i betongen långt innan det brister? En risk är om det blir sprickor som det tränger ner salthaltigt vatten i som får armeringen att börja rosta. Så börja med att inspektera efter sprickor på både ovan- och undersidan. Men har ingen bil stått där inne på länge kanske det är dumt att köra in tvåtonsbjässen utan att testa med något lättare först.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 378 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 378 inlägg
Öppningen till trappan blir en mycket stor försvagning av golvet .
En lösning är ju att montera stålbalk i taket runt trapphålet + stöttor .
Detta på 2 sidor .
Hittade detta på nätet .
Ja, man kan röntga betong med armering, och det är en vanlig och effektiv
oförstörande provningsmetod (NDT) för att lokalisera armeringsjärn, kablar, rör och bedöma betongens tillstånd, även om annan teknik som markradar (GPR) också används för att hitta dessa ingjutna objek. Digital röntgen ger detaljerade bilder av armeringens diameter, djup, placering och eventuella skador, vilket är värdefullt för inspektioner utan att behöva riva eller borra i konstruktionen .
Detta på 2 sidor .
Hittade detta på nätet .
oförstörande provningsmetod (NDT) för att lokalisera armeringsjärn, kablar, rör och bedöma betongens tillstånd, även om annan teknik som markradar (GPR) också används för att hitta dessa ingjutna objek. Digital röntgen ger detaljerade bilder av armeringens diameter, djup, placering och eventuella skador, vilket är värdefullt för inspektioner utan att behöva riva eller borra i konstruktionen .
Ja, kan inte se några sprickor. Du har nog rätt i det, just det, ”plattan” är nog ganska seg så det brakar förmodligen inte till och bilen ligger i källaren. Men man kanske ska prova med något lättare först! Men du tror att det kan vara stabilt nog för familjesuven? 🙂Magnus E K skrev:
Det lär väl bildas sprickor i betongen långt innan det brister? En risk är om det blir sprickor som det tränger ner salthaltigt vatten i som får armeringen att börja rosta. Så börja med att inspektera efter sprickor på både ovan- och undersidan. Men har ingen bil stått där inne på länge kanske det är dumt att köra in tvåtonsbjässen utan att testa med något lättare först.
Ja, just att det är så tunt och en trappöppning på det, känns galet även för en gammal Volvo 240, men jag kanske har fel! Tror du att man behöver anlita en konstruktör eller räcker det med nån firma som är duktig på betong kanske? Tack för svaren!Tomture61 skrev:
Öppningen till trappan blir en mycket stor försvagning av golvet .
Detta på 2 sidor .
Hittade detta på nätet .
Det viktiga är att du har ritningarna, ingen har röntgensyn och det är omöjligt att bara titta på plattan för att göra en bedömning. Men har du ritningarna så kommer en konstruktör kunna göra en bättre bedömning än "en som är duktig på betong" Det finns många yrkesmän som inte kan läsa ritningar vilket är väsentligt i detta fallet.J Jockemedisolerkniven skrev:
Spontant känns 10 cm rätt tunnt. En konstruktör kan ju också ge dig förslag hur man förstärker konstruktionen.
Det går t ex att förstärka med kolfiber
https://swe.sika.com/sv/loesningar-inom-bygg/kolfiberfoerstaerkning/varfoer-kolfiber.html
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 378 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 378 inlägg
Om det ej finns konstruktionsritningar på golvet så vet man ej hur det är konstruerat , förutom tjocklek på betongen (finns en hel hög med kvaliteter på detta också)J Jockemedisolerkniven skrev:
Så antingen röntga betongen för att förvissa sig om armeringens beskaffenhet .
En ingenjörsfirma kommer troligtvis att komma med samma råd , detta när man ej har fakta på golvet .
Men du kan också göra som jag föreslog för att förstärka golvet , trapphålet gör att golvet sas. svävar delvis i luften .
Förstår ej hur ngn vågat parkera en bil där förut .