Krilleman Krilleman skrev:
I min egen spåkula så kommer detta "säljstopp" för majoriteten av alla till-salu-objekt kvarstå en bra stund till.
Det finns redan nu mängder med långkörare på booli/hemnet...

Enligt mig så har vi inte sett botten ännu.
Inte än på länge.

Som läget är nu rent ekonomiskt, så kommer det inte förändras över en natt.

Men det är min personliga reflektion. 😮

Så pyspunkan kommer fortlöpa, oavsett vad mäklarna vill ge sken av.
Det tror jag med. Det finns inga tecken på någon ljusning vad jag kan se. Vill det sig illa kan vi få det än värre ifall krigshetsarna får sin vilja igenom.

Det är på sätt och vis ganska sunt att priserna återgår till en mer rimlig nivå.

Krilleman
Intet Intet skrev:
Det är på sätt och vis ganska sunt att priserna återgår till en mer rimlig nivå.
Det kan ju var sunt.
Och vi behöver en avsvalnad marknad i dagens ekonomiska klimat.

Men riktigt illa för mängder med individer som köpte på "toppen".
Fast det var ingen som tvingade dessa att köpa dyrt.

Det är alltid en risk inblandat. Och man hoppas man gjort någon form av riskanalys innan "om" inträffar när man betalat stora pengar.

Redigerat:
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
C Crank skrev:
Jo man börjar se nu att vissa banker Swedbank och Handelsbanken är mer försiktiga med bolån. Dock försöker man i artickeln frammställa det som att dom är förlorare, men i verkligheten är dom återhållsamma för att dom vet att priserna är fortsatt på väg ner.

[länk]
Ämnet för artikeln är marknadsandelar för nya bolån. Och då är det helt korrekt att de är förlorare. Det dom tar av nya bolån är klart mindre än deras marknadsandelar för bolån totalt.

Riktigt hur de bankerna skulle kunna veta något om framtiden, och om kreditförluster på bostadslån i synnerhet, kan du få redogöra mer i detalj om.

Jag ser inte hur vare sig dom eller någon annan skulle kunna veta något om det.

Vidare ser man att nyutlåningen ökar. Det som nämns i artikeln är att nyutlåningen redan efter 6 månader är större än hela förra året.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Sedan jag köpte mitt nuvarande hus 2017 har både Hemnets och Boolis värderingar varit i princip lika, med hyffsat låg säkerhet.
"Värdet"
Diagram som visar värdeutveckling av ett hus enligt Booli, med en nuvarande skattning på 2 790 000 kr och fluktuationer över ett års tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men egentligen har värdet inte förändrats ett dugg ( i vart fall inte ökat nämnvärt)
Kalkylator för fastighetsvärde som visar förändring från 1 950 000 kr år 2017 till 2 523 990,27 kr år 2025, en ökning på 29,44 %.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inflationen har ätit upp merparten av värdeökningen.

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Krilleman
Dom sista två åren har lokalblaskan intervjuat flertalet lokala mäklare i tidningen.
Den gyllene tråden i alla dessa löpande intervjuer har varit att "nu vänder det".
Men samtliga har varit med ny mäklare varje gång.
Aldrig samma återkommande...

Varje gång har jag hävdat annorlunda och hänvisat till tidigare artiklar med samma innehåll. Givetvis med länkar till mina "annorlunda" synpunkter i tidigare artiklar.

Trots det har detta gått helt blint för det jag påstår passar inte in i "mainstream".

Suspekt att sanningen svider.
Men det kanske inte är så konstigt då mäklare har provisionsbaserad lön...

🏡🏘️🏚️

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
F finn petersen skrev:
Samma i Helsingborg. Svårt at sälja radhus, priserne bare går ner. På andre sidan Öresund i Danmark säljas ganske snabbt. Priserne har gåt opp 10-14 pct det senaste året… och det fortsätter stiga. Vafor så stor skilnad på Sverige och Danmark ?
En af grundene til de stigende priser i Danmark er et lille trick som Skat.dk lavede med de ny vurderinger: De satte vurderingerne meget højere end de hidtil havde været. Og danskerne har reageret ved at kræve en højere pris for deres hus når de sælger og køberne ser ud til at have accepteret det.

Steen P Steen P skrev:
En af grundene til de stigende priser i Danmark er et lille trick som Skat.dk lavede med de ny vurderinger: De satte vurderingerne meget højere end de hidtil havde været. Og danskerne har reageret ved at kræve en højere pris for deres hus når de sælger og køberne ser ud til at have accepteret det.
Låter märkligt att staten skulle kunna sätta marknadsmekanismerna (utbud/efterfrågan) ur spel genom att helt enkelt bara höja taxeringsvärdet …
Tror nog det e en sanning med modifikation.

Annars kunde väl staten också sagt att matpriserna ska ned med 20%😉

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nog matar taxeringsvärdet in i marknadens prisförväntningar till någon grad. Vore nog bra om dessa siffror avskaffades eller hemligstämplades. Å andra sidan finns det privata alternativ idag som inte behöver Skatteverket.

Z Zodde skrev:
Låter märkligt att staten skulle kunna sätta marknadsmekanismerna (utbud/efterfrågan) ur spel genom att helt enkelt bara höja taxeringsvärdet …
Tror nog det e en sanning med modifikation.

Annars kunde väl staten också sagt att matpriserna ska ned med 20%😉
Det trick med maden kender vi også fra Danmark, men det er den modsatte vej: Man gør ting dyrere. Prøv fx at tjekke priserne på chokolade i Danmark og sammenlign dem med Sverige. Forskellen: Der er en heftig afgift på chokoladeprodukter i Danmark. Og bare at der er en lille smule chokolade på en ting i Danmark så lægger man afgiften på hele vægten af den ting.

Bortset fra det så lige omkring vurderingerne af ejendomme, så kan man nemt læse sig til det ved at kigge de sidste tre-fire års diskussioner om netop det i danske medier, for så at sammenligne med hvad priserne var inden man lavede de nye vurderinger til et par år efter de nye vurderinger.

Steen P Steen P skrev:
Det trick med maden kender vi også fra Danmark, men det er den modsatte vej: Man gør ting dyrere. Prøv fx at tjekke priserne på chokolade i Danmark og sammenlign dem med Sverige. Forskellen: Der er en heftig afgift på chokoladeprodukter i Danmark. Og bare at der er en lille smule chokolade på en ting i Danmark så lægger man afgiften på hele vægten af den ting.

Bortset fra det så lige omkring vurderingerne af ejendomme, så kan man nemt læse sig til det ved at kigge de sidste tre-fire års diskussioner om netop det i danske medier, for så at sammenligne med hvad priserne var inden man lavede de nye vurderinger til et par år efter de nye vurderinger.
Jag förstår vad du säger men håller inte helt med om slutsatsen. Alltså att det skulle vara ett kausalt samband mellan myndigheternas höjda taxeringsvärden å senaste tidens prisökningar.

Jag vidhåller att det är det traditionella faktorerna, utbud/efterfrågan som i sin tur påverkas av ränte nivå/konjunktur/arbetslöshet som avgör å INTE att statsbyråkrater bestämt sig för att höja taxeringsvärdena…

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Jag förstår vad du säger men håller inte helt med om slutsatsen. Alltså att det skulle vara ett kausalt samband mellan myndigheternas höjda taxeringsvärden å senaste tidens prisökningar.

Jag vidhåller att det är det traditionella faktorerna, utbud/efterfrågan som i sin tur påverkas av ränte nivå/konjunktur/arbetslöshet som avgör å INTE att statsbyråkrater bestämt sig för att höja taxeringsvärdena…
Efterspørgslen faldt faktuelt i Danmark (efter covid, men det var lidt blandet hvor nogle boliger faldt mere end andre). Så kom de nye vurderinger og efter et par måneder så så priserne helt anderledes ud.
Vurderingerne var tydeligt for høje, da de kom (og der kom masser af klager etc. også i medierne) og i dag nogle år senere sælges ejendommene igen for mere end de nye høje vurderinger. Naturligvis har udbud og efterspørgsel en effekt, men slet ikke noget som kan forklare det prishop der har været i Danmark; altså bortset fra de nye vurderinger.

Danmark är egentligen 2 helt olika marknader, den ena ligger ute i "provinsen" där bostadspriser är låga och rör sig lite, den andra är i "huvudstadsområdet/Själland kustnära" där priser rör sig mycket mer i synk med ränta/taxeringsvärden.

U
Varför diskuterar vi ens Danmark? Det är en helt annan marknad med andra villkor?

De har andra möjligheter att ta lån, statliga
De är mer restriktiva till vilka som får köpa fastigheter, medborgare x antal år
De har ett helt annat sätt att buda på fastigheter som är till salu

Sen i Sverige räknas taxeringsvärdet utifrån 75% av troligt försäljningsvärde. Utifrån andra sålda fastigheter i området, medelpris med massa villkorade faktorer. Så det är klart att en kraftig pristopp tillfälligt kommer driva upp taxeringen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Varför diskuterar vi ens Danmark? Det är en helt annan marknad med andra villkor?

De är mer restriktiva till vilka som får köpa fastigheter, medborgare x antal år
De har ett helt annat sätt att buda på fastigheter som är till salu

Sen i Sverige räknas taxeringsvärdet utifrån 75% av troligt försäljningsvärde. Utifrån andra sålda fastigheter i området, medelpris med massa villkorade faktorer. Så det är klart att en kraftig pristopp tillfälligt kommer driva upp taxeringen.
Undskyld, men det var måske fordi jeg svarede på et indlæg som sagde noget om stigende huspriser i Danmark og så forklarede jeg at det ikke hang sammen med udbud/efterspørgsel, men om en simpel stigning i de offentlige vurdering af ejendomme. Baggrunden for den stigning er lige så enkel: Det giver det offentlige større skatteindtægter.
Og til en anden kommentar: Jeg kender ikke til at man kan optage statslige lån i forbindelse med huskøb.

I øvrigt til en tidligere bemærkning: Pt drøfter politikerne i Danmark om momsen skal sættes ned for at stoppe prisstigningerne på fx mad.

Endelig er der reelt en grund til at kigge lidt på Danmark når man kigger på svenske huspriser eller for at være mere præcis: Priser på boliger i Skåne og måske en anelse længere mod nord. Lige nu er der vist en tendens til at danskerne sælger de huse mere end de kigger på at købe.

PS Jeg bor i det nordlige Skåne og har ingen planer om ikke at fortsætte med at gøre det.

U Utsliten och utdömd skrev:
Har, likt dansken ovan, heller inte hört om dessa statliga lån.

Har jobbat i Danmark en tid, diskuterat husaffärer med kollegor, men statliga lån nämnde ingen…?🧐🧐
Så här vill jag gärna du berättar vad jag missat!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.