BirgitS
J jawen skrev:
Tror nog Sveriges äldrevård var "bättre" 1980-1990 utan "låg-lön-invandrings-människor".
Allt handlar om HUR man prioriterar våra gamla.

Så gör det inte till en REN "kostnadsfråga" är du snäll.
Så vitt jag minns var det vid den tiden som det skrevs väldigt mycket om ett flertal incidenter där personal (svensk) inom äldreomsorgen förolämpade, straffade och bestal de personer som de var satta att vårda. Det ställs särskilda krav på folk som ska ta hand om äldre, det passar inte alla, oavsett nationalitet. Men då var det i princip vem som helst som togs in, inga krav på någon som helst utbildning.

Nej, allt var inte bättre förr.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS
Unikt namn Unikt namn skrev:
Men delar av gruppen kan inte svenska speciellt bra, vilket leder till missförstånd och otrygghet.
Absolut behövs det förbättringar.
Det vore bra om äldrevård var ett yrke med arbetsvillkor som lockade en bredare publik än de som måste ha ett fast jobb för att få vara kvar i landet.
Det är svårt att få till arbetsvillkor som de flesta tycker är bra i yrken som bedrivs dygnet runt med skattepengar. Folk har inte utbildat sig till just undersköterskor bara för att kunna vara kvar i landet, utan för att de just tycker att det verkar vara ett givande yrke. Många har ju haft permanenta uppehållstillstånd etc.
Det finns gott om tecken på att äldrevården som i huvudsak styrs av stoppklockan i princip har brutit ihop.
Allt fler hemtjänstföretag går ju ifrån stoppklockan (=räkna minuter per äldre) sen några år. Men de som bestämmer om pengar på kommunerna verkar ha svårt att släppa det och jag tror att ända sättet att få dem att ändra sig är att de får betydligt mer pengar att röra sig med. Men inom äldreboenden har jag inte läst om någon stoppklocka.

BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inte behöver du associera detta uttryck till slaveri. Två exempel från offentliga utredningar (som Google gav):

SOU 1997:118 s. 18:
"Under sådana förhållanden sågs import av arbetskraft som en möjlighet att tillfredsställa industrins arbetskraftsbehov."

SOU 2020:73 s. 332:
"För att kunna exportera skogsindustriprodukter sker även en import av arbetskraft, fossilt bränsle och insatsvaror."
Jag kanske inte behöver men det ger mig otrevliga associationer om att prata om att exportera och importera människor, det får mig att tänka på slavar och illegala folkförflyttningar därför att det låter som att människor inte har någon fri vilja längre utan behandlas som föremål.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, men exemplen var från en debattartikel och 2 tidningar långt ut till vänster. Det är då inte exempel på vedertaget begrepp utan bara på att det förekommer.

Det här:
[länk]
ger som svar sidor där ordet import inte förekommer utan länkar till Ekonomifakta, regeringen, Företagarna samt forsknings- och utredningsrelaterade sidor där det står arbetskraftsinvandring.
så import av arbetskraft är vänsterretorik?

• Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte förbjudit några ord, däremot har jag rätt att tycka att vissa ord ger otrevliga associationer. Eller är det du som ska ska bestämma vad jag får tycka och uttrycka?
Varken du eller jag och speciellt inte regeringen. Det sistnämnda var det jag skrev.

BirgitS BirgitS skrev:
Jag skrev om nutid och inte hur det var för några år sen.
Det som Sverige går ut med numera lär med all säkerhet uppfattas som otrevligt av flyktingar.
Om jag förstått det rätt har inriktningen ändrats från asylland till arbetskraftinvandring. Är det detta du menar att Sverige går ut med?

På vilket sätt är uppfattas detta med all säkerhet som otrevligt av flyktingar?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Om jag förstått det rätt har inriktningen ändrats från asylland till arbetskraftinvandring. Är det detta du menar att Sverige går ut med?

På vilket sätt är uppfattas detta med all säkerhet som otrevligt av flyktingar?
Och en högst begränsad arbetskraftsinvandring där det endast gäller medium- och högbetalda jobb och framöver endast jobb med lön över medium (eller vad det nu var exakt). Fast arbetsgivare anser att det råder arbetskraftsbrist inom vissa lågbetalda yrken. Det är väl verkligen att försöka sätta stopp för invandring av flyktingar så hur skulle de inte kunna uppfatta det som otrevligt?

De vet förstås att det är stor risk för att skickas tillbaka, skickas någon annanstans, inkvarteras i särskilda avskilda hus (placeras i förvar) och inte får någon kontakt med svenskar och det svenska samhället.

Till det kommer hat och hot mot invandrare, koranbränningar och allt annat som sprids i sociala medier som ger en dålig bild. Det är så att även kvotflyktingar vägrar att komma till Sverige: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QMoQgV/sverigebilden-avskrackte-flyktingar-ratade-sverige

BirgitS BirgitS skrev:
Den enda som generaliserar är ju du. Jag har inte påstått något av det.
Ok, följande är ordagranna citat från dig:

”Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.”

”stor tillgång eftersom de har varit uppfostrade till att i första hand tänka på andra i stället för på sig själv som svenskar numera uppfostras till.”

”Eller så är det så att få människor som varit svenskar i många generationer vill och är duktiga på att vårda gamla människor”

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och en högst begränsad arbetskraftsinvandring där det endast gäller medium- och högbetalda jobb och framöver endast jobb med lön över medium (eller vad det nu var exakt). Fast arbetsgivare anser att det råder arbetskraftsbrist inom vissa lågbetalda yrken. Det är väl verkligen att försöka sätta stopp för invandring av flyktingar så hur skulle de inte kunna uppfatta det som otrevligt?

De vet förstås att det är stor risk för att skickas tillbaka, skickas någon annanstans, inkvarteras i särskilda avskilda hus (placeras i förvar) och inte får någon kontakt med svenskar och det svenska samhället.

Till det kommer hat och hot mot invandrare, koranbränningar och allt annat som sprids i sociala medier som ger en dålig bild. Det är så att även kvotflyktingar vägrar att komma till Sverige: [länk]
Du börjar med att beskriva fakta och sedan drar du slutsatsen att alla flyktingar har samma värdering, samma (negativa) känsla av dessa fakta.

Att alla flyktingar vet vad som gäller i varje land måste vara positivt.

Mycket som sprids i sociala medier skapar en dålig bild av Sverige, men har lite med den verkliga situationen i landet att göra. Det är allt från islamistiska extremister till ryska trollfabriker som försöker misskreditera Sverige. Vad gäller koranbränningar så slutade det ju värre än otrevligt:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/mordet-pa-salwan-momika-en-gata-kan-bli-ett-kallt-fall

• Gilla
Skandiamannen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
skrevs väldigt mycket om ett flertal incidenter där personal (svensk) inom äldreomsorgen förolämpade, straffade och bestal de personer som de var satta att vårda. Det ställs särskilda krav på folk som ska ta hand om äldre, det passar inte alla, oavsett nationalitet. Men då var det i princip vem som helst som togs in, inga krav på någon som helst utbildning.

Nej, allt var inte bättre förr.
Såklart är inte heller alla svenskar "perfekta", & mig veterligen krävs heller ingen utbildning idag.
Och lägg då till "dagens" språkproblem då "vårdaren" ofta INTE heller talar tillräckligt bra svenska....eller svensk syn på "kultur/tradition"......eller allmänutbildningskompetens.

Nja, det var nog bättre förr 😉

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Skandiamannen Skandiamannen skrev:
Ok, följande är ordagranna citat från dig:

”Det kommer väldigt få hit, eftersom vi är så otrevliga mot dem.”

”stor tillgång eftersom de har varit uppfostrade till att i första hand tänka på andra i stället för på sig själv som svenskar numera uppfostras till.”

”Eller så är det så att få människor som varit svenskar i många generationer vill och är duktiga på att vårda gamla människor”
1. Det första syftar alltså på Sverige som land, Sverige sänder ut budskap om att det inte ska komma hit några flyktingar alls, att de kan skickas tillbaks eller till annat land om de kommer i alla fall och att så många som möjligt av de som redan finns här ska återvända. På vilket sätt skulle det kunna anses vara trevligt av en som vill fly från krig och förtryck?
Så ingen generalisering om hur alla människor i Sverige beter sig. Den står du för.

Men invandrarna i Sverige möts många gånger av diskriminering, hat och hot inkl. från regeringens stödparti (”Välkommen till återvandringståget. Du innehar en enkelbiljett. Nästa stopp, Kabul”). Så det finns många otrevliga människor också.

2. Har du aldrig hört talas om curling-generationen som inte vill ta ansvar ens för sin egen bostad (och ändå mindre för andra människor), om folk som anser att de har rätt att göra vad de vill på sin egen fastighet fast det gör det mycket sämre för grannarna och annat liknande?
Finns gott om dem i forumet.
Och på andra sidan uppfostran som framhäver att individer ska anpassa sig till gruppen och göra sånt som är hedervärt för hela familjen/släkten?

Tror du att sånt inte påverkar hur människor blir och väljer?

Uppenbarligen är det ju genomsnittlig skillnad på vilka grupper som kan tänka sig att jobba med hemtjänst och på äldreboenden eftersom det redan för 10 år sen verkade vara en majoritet 1:a och 2:a generationens invandrare i Stockholms västerort inom hemtjänst och på äldreboenden (och vad jag hört är det likadant i andra delar av Stockholmsområdet).

3. Menar du att det finns en massa som är svenskar, sen generationer, som vill och är duktiga på att vårda gamla människor och ändå gör något helt annat?
Vem tvingar dem att göra något annat än de vill?

Det finns inget i citaten där det står att alla (eller ens i genomsnitt) svenskar är latmaskar, har dålig människosyn, saknar driv eller är otrevliga. Det hittar du på alldeles själv.

Det finns inget i citaten där det står att alla (eller ens i genomsnitt) invandrare älskar att ta hand om andra eller har mer driv än svenskar. Det hittar du på alldeles själv.

Så kort sagt, du generaliserade och hittade på en massa.

BirgitS
P Pin skrev:
Du börjar med att beskriva fakta och sedan drar du slutsatsen att alla flyktingar har samma värdering, samma (negativa) känsla av dessa fakta.
På vilket sätt skulle det vara positivt för flyktingar att få höra att de inte är välkomna?
De kan inte söka jobb i Sverige, de kan inte besöka en svensk ambassad för få arbetsvisum, tillfälligt uppehållstillstånd eller liknande. De måste ju hålla sig undan, och har ingen aning om hur många månader det kommer att ta för dem att komma till Europa eller ens om de lyckas. Arbetskraftsinvandring riktar sig inte mot dem.

Det beror ju på vad man menar med positivt. Räcker det med att de vet att de inte är välkomna för att det ska vara positivt?
Jag tycker nog att det ska vara något mer än det, t.ex. att de är välkomna.

BirgitS
J jawen skrev:
Såklart är inte heller alla svenskar "perfekta", & mig veterligen krävs heller ingen utbildning idag.
Och lägg då till "dagens" språkproblem då "vårdaren" ofta INTE heller talar tillräckligt bra svenska....eller svensk syn på "kultur/tradition"......eller allmänutbildningskompetens.

Nja, det var nog bättre förr 😉
Med tanke på att hemtjänst och äldreomsorgen har växt kraftigt sen 80-talet, och därmed har fler anställda, och ändå hör man inte talas om fler incidenter så tycker jag att det verkar som att det har blivit mycket bättre vård och omsorg om de gamla med tiden.

På 80-talet var det ju vanligt att dementa på dåtidens boenden drogades för att de skulle hålla sig lugna och nöja sig med att sitta på en stol hela dagarna (gällde min farmor t.ex.). Man sa att det var ju bäst för dem. Så är det ju inte numera utan det accepteras att de vandrar runt i korridorerna, går in i andras rum, och om det är någon som stör så försöker man distrahera dem i stället (i alla fall för 8 år sen).

Några större språkproblem stötte jag inte på och ändå mindre något problem med någon svensk kultur eller tradition (vad du nu menar med det). Vad du menar med allmänutbildningskompetens förstår jag inte alls.

BirgitS BirgitS skrev:
och ändå hör man inte talas om fler incidenter så tycker jag att det verkar som att det har blivit mycket bättre vård och omsorg om de gamla med tiden.
Covid visade verkligen "svart på vitt", hur jäkla illa vår nuvarande äldrevård ser ut.
Detta enskilt visar att det absolut inte "blivit bättre", & privatiseringen har definitivt INTE gynnat varken våra gamla eller "oss andra".

BirgitS BirgitS skrev:
det accepteras att de vandrar runt i korridorerna, går in i andras rum, och om det är någon som stör så försöker man distrahera dem i stället (i alla fall för 8 år sen).
Det förekom förr också, & det kommer nog alltid finnas bättre & sämre äldreboenden.
Sedan är nog storstäderna med omnejd "sämst" & landsbygd något bättre överlag.

OM du inte kan betala rejält för dig, då kan du få både pianobar med trubadur, alkohol, sällskapsrum & picknickar.

BirgitS BirgitS skrev:
Några större språkproblem stötte jag inte på och ändå mindre något problem med någon svensk kultur eller tradition
Alla olika länder har lite av sina "egna unika sätt att leva, prata & umgås på", som formats under 1000-tals år av landet själv, så det passar verkligen INTE alla när en ev "vårdare" har ett helt annat & kanske även högljutt "approach".

Det är viktigt att den vårdade känner sig bekväm.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Unikt namn
BirgitS BirgitS skrev:
Absolut behövs det förbättringar.

Det är svårt att få till arbetsvillkor som de flesta tycker är bra i yrken som bedrivs dygnet runt med skattepengar. Folk har inte utbildat sig till just undersköterskor bara för att kunna vara kvar i landet, utan för att de just tycker att det verkar vara ett givande yrke. Många har ju haft permanenta uppehållstillstånd etc.

Allt fler hemtjänstföretag går ju ifrån stoppklockan (=räkna minuter per äldre) sen några år. Men de som bestämmer om pengar på kommunerna verkar ha svårt att släppa det och jag tror att ända sättet att få dem att ändra sig är att de får betydligt mer pengar att röra sig med. Men inom äldreboenden har jag inte läst om någon stoppklocka.
Jag vet inte var du fått din uppfattning om äldrevården, men alla jag känner som arbetat i äldrevården säger att det är slitigt som fan. Dels fysiskt med tunga lyft, mentalt pga diverse och givetvis stressen.

För anställning i hemtjänsten krävs ingen formell utbildning. Jag känner åtminstonde en som arbetar kvar enbart pga uppehållstillståndet som är kopplat till den anställningen.

Den hemtjänstpersonal jag möter på vägarna framför sina fordon som F1 förare. Jag tänker att hastigheten är en konsekvens av schemat, inte att övar inför Monaco GP.

Jag önskar att hemtjänstpersonalen ska kunna utföra sitt arbete utan att bryta mot hastighetsgränsen på väg dit. Samt emellanåt ha tid för en liten kaffe med brukaren och tillhörande konversation.

Men ser inte att det rör sig åt det hållet.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.